Taxicentrale Amsterdam (TCA)
Cao-onderhandelingen

Onderhandelingen nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen stroef

Taxi van de Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

De onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen nog altijd stroef. Na twee extra gesprekken zijn de vakbonden en werkgevers nauwelijks iets opgeschoten. 

Volgens FNV-onderhandelaar Meindert Gorter is het belangrijkste dat werknemers een eerlijk loon krijgen voor het werk dat ze hebben uitgevoerd. “Dus niet dat er ineens minuten en uren worden geschrapt. Dat als je vijf minuten voor een verkeerslicht staat te wachten, je daar niet voor betaald wordt. Als een taxichauffeur tien minuten moet wachten op een klant, willen wij dat hij gewoon wordt uitbetaald.”

Daarnaast is het volgens de vakbond van belang dat het basissalaris als je start met werken, wordt verhoogd naar veertien euro. “Dat bedrag zit nu op ongeveer twaalf euro”, legt Gorter uit. “Als je begint op veertien euro, gaat het hele loongebouw omhoog. En dat is ook nodig, gezien de huidige inflatie. De werkgevers willen echter alleen de onderste tredes van het loongebouw schrappen.”

Extra gesprekken

In juni voerde FNV al drie gesprekken met de werkgevers. Tijdens deze gespreksrondes kwamen beide partijen niet nader tot elkaar. Inmiddels zijn er twee extra gesprekken geweest, maar een eventueel akkoord lijkt nog ver weg. “Eigenlijk zijn deze twee gesprekken over niets gegaan”, legt Meindert Gorter uit.

“De laatste keer dat beide partijen met elkaar gesproken hebben, is het meer gegaan over een onderzoek dat werkgevers graag uitgevoerd zien worden. Daar is veel meer tijd in gaan zitten dan over de onderhandelingen voor een verbeterde cao. Eigenlijk is het in alle gespreksrondes maar één keer over alle eisen van FNV en CNV gegaan.”

Op 23 september worden de onderhandelingen tussen de vakbonden en werkgevers over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi hervat.

Eisen FNV

  • Stijging van minimumloon naar veertien euro per uur
  • Flexibiliteit extra belonen met toeslagen
  • Doorbetaling bij ziekte

Meer weten over de eisen? Klik dan hier.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Onderhandelingen nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen stroef”

Eric van Dulst|04.08.22|20:36

Dit is een probleem,en het zal niet opgelost worden als de zorgverzekeraars hun vergoedingen niet aanpassen naar redelijke waarden.Natuurlijk is het zo dat wachttijd betaald dient te worden in de vorm van een percentage van de wachttijd,dus een uur wachten bijv. 25 % van het uurloon.Persoonlijk heb ik per maand plus minus 23 uur wachttijd waarin je niks kan doen,maar wel aanwezig moet zijn. Zonde van mijn tijd.

Pierre van Aert|07.08.22|13:10

Doe niet zo gek joh, wachttijd moet gewoon 100 % doorbetaald worden.

Peter Walgreen|07.08.22|21:10

Helemaal eens met Pierre.

Arie van Someren|07.08.22|23:44

De taxibedrijven maken elkaar kapot, door zo goedkoop mogelijk in te schrijven. Dus zijn er ook weinig mogelijkheden om de chauffeurs meer te betalen. Betalen ze meer, dan gaan ze failliet en storten de andere taxibedrijven zich als aasgieren op deze kans! De opdrachtgever wrijft in de handen en hoeft niet meer geld uit te geven voor het uitvoeren van de klus. Van bovenaf zal er niets veranderen of meer betaald worden, dus de verandering zal van onderaf (de chauffeurs) moeten komen.

Arie van Someren|07.08.22|23:45

Juist in deze tijden van een tekort aan personeel, kunnen de chauffeurs zich sterk maken voor een betere beloning. Want laten we eerlijk zijn, als je om je heen kijkt liggen de beter betaalde banen voor het uitkiezen. Want waarom kan er in andere sectoren wél een stevige loonverhoging komen? De vakbonden gaan zelfs voor een magere loonsverhoging van 2 euro per uur niet staken.

J tH|14.08.22|14:52

En alle tijd behoudens opgelegde én genoten onderbreking is toch verloonde tijd. Enn klant voor korte behandeling naar een arts/ziekenhuis brengen en er op wachten én terug naar huis brengen is toch wachten, maar betaalde tijd sinds maart 2022-CAO !! Of is pazue vragen/nemen verplicht in dit geval.

Het blijft schande, n volledige dienst 9,5u is per dag, waarvan dan 1,5u onbetaald zou zijn.
Wie doet er hier een duidelijke uitspraak en zet dát eens duidelijk in de CAO 2023…..

J tH|14.08.22|14:53

En alle tijd behoudens opgelegde én genoten onderbreking is toch verloonde tijd. Enn klant voor korte behandeling naar een arts/ziekenhuis brengen en er op wachten én terug naar huis brengen is toch wachten, maar betaalde tijd sinds maart 2022-CAO !! Of is pazue vragen/nemen verplicht in dit geval.

Het blijft schande, n volledige dienst 9,5u is per dag, waarvan dan 1,5u onbetaald zou zijn.
Wie doet er hier een duidelijke uitspraak en zet dát eens duidelijk in de CAO 2023.

Onderhandelingen nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen stroef | TaxiPro
Taxicentrale Amsterdam (TCA)
Cao-onderhandelingen

Onderhandelingen nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen stroef

Taxi van de Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

De onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen nog altijd stroef. Na twee extra gesprekken zijn de vakbonden en werkgevers nauwelijks iets opgeschoten. 

Volgens FNV-onderhandelaar Meindert Gorter is het belangrijkste dat werknemers een eerlijk loon krijgen voor het werk dat ze hebben uitgevoerd. “Dus niet dat er ineens minuten en uren worden geschrapt. Dat als je vijf minuten voor een verkeerslicht staat te wachten, je daar niet voor betaald wordt. Als een taxichauffeur tien minuten moet wachten op een klant, willen wij dat hij gewoon wordt uitbetaald.”

Daarnaast is het volgens de vakbond van belang dat het basissalaris als je start met werken, wordt verhoogd naar veertien euro. “Dat bedrag zit nu op ongeveer twaalf euro”, legt Gorter uit. “Als je begint op veertien euro, gaat het hele loongebouw omhoog. En dat is ook nodig, gezien de huidige inflatie. De werkgevers willen echter alleen de onderste tredes van het loongebouw schrappen.”

Extra gesprekken

In juni voerde FNV al drie gesprekken met de werkgevers. Tijdens deze gespreksrondes kwamen beide partijen niet nader tot elkaar. Inmiddels zijn er twee extra gesprekken geweest, maar een eventueel akkoord lijkt nog ver weg. “Eigenlijk zijn deze twee gesprekken over niets gegaan”, legt Meindert Gorter uit.

“De laatste keer dat beide partijen met elkaar gesproken hebben, is het meer gegaan over een onderzoek dat werkgevers graag uitgevoerd zien worden. Daar is veel meer tijd in gaan zitten dan over de onderhandelingen voor een verbeterde cao. Eigenlijk is het in alle gespreksrondes maar één keer over alle eisen van FNV en CNV gegaan.”

Op 23 september worden de onderhandelingen tussen de vakbonden en werkgevers over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi hervat.

Eisen FNV

  • Stijging van minimumloon naar veertien euro per uur
  • Flexibiliteit extra belonen met toeslagen
  • Doorbetaling bij ziekte

Meer weten over de eisen? Klik dan hier.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Onderhandelingen nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi verlopen stroef”

Eric van Dulst|04.08.22|20:36

Dit is een probleem,en het zal niet opgelost worden als de zorgverzekeraars hun vergoedingen niet aanpassen naar redelijke waarden.Natuurlijk is het zo dat wachttijd betaald dient te worden in de vorm van een percentage van de wachttijd,dus een uur wachten bijv. 25 % van het uurloon.Persoonlijk heb ik per maand plus minus 23 uur wachttijd waarin je niks kan doen,maar wel aanwezig moet zijn. Zonde van mijn tijd.

Pierre van Aert|07.08.22|13:10

Doe niet zo gek joh, wachttijd moet gewoon 100 % doorbetaald worden.

Peter Walgreen|07.08.22|21:10

Helemaal eens met Pierre.

Arie van Someren|07.08.22|23:44

De taxibedrijven maken elkaar kapot, door zo goedkoop mogelijk in te schrijven. Dus zijn er ook weinig mogelijkheden om de chauffeurs meer te betalen. Betalen ze meer, dan gaan ze failliet en storten de andere taxibedrijven zich als aasgieren op deze kans! De opdrachtgever wrijft in de handen en hoeft niet meer geld uit te geven voor het uitvoeren van de klus. Van bovenaf zal er niets veranderen of meer betaald worden, dus de verandering zal van onderaf (de chauffeurs) moeten komen.

Arie van Someren|07.08.22|23:45

Juist in deze tijden van een tekort aan personeel, kunnen de chauffeurs zich sterk maken voor een betere beloning. Want laten we eerlijk zijn, als je om je heen kijkt liggen de beter betaalde banen voor het uitkiezen. Want waarom kan er in andere sectoren wél een stevige loonverhoging komen? De vakbonden gaan zelfs voor een magere loonsverhoging van 2 euro per uur niet staken.

J tH|14.08.22|14:52

En alle tijd behoudens opgelegde én genoten onderbreking is toch verloonde tijd. Enn klant voor korte behandeling naar een arts/ziekenhuis brengen en er op wachten én terug naar huis brengen is toch wachten, maar betaalde tijd sinds maart 2022-CAO !! Of is pazue vragen/nemen verplicht in dit geval.

Het blijft schande, n volledige dienst 9,5u is per dag, waarvan dan 1,5u onbetaald zou zijn.
Wie doet er hier een duidelijke uitspraak en zet dát eens duidelijk in de CAO 2023…..

J tH|14.08.22|14:53

En alle tijd behoudens opgelegde én genoten onderbreking is toch verloonde tijd. Enn klant voor korte behandeling naar een arts/ziekenhuis brengen en er op wachten én terug naar huis brengen is toch wachten, maar betaalde tijd sinds maart 2022-CAO !! Of is pazue vragen/nemen verplicht in dit geval.

Het blijft schande, n volledige dienst 9,5u is per dag, waarvan dan 1,5u onbetaald zou zijn.
Wie doet er hier een duidelijke uitspraak en zet dát eens duidelijk in de CAO 2023.