Taxicentrale Amsterdam (TCA)
Onderhandelingen

Ondanks lichtpuntjes nog geen akkoord over nieuwe cao Zorgvervoer en taxi

Taxi van de Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

Vakbond FNV is weer volop in onderhandeling met werkgevers over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. Afgelopen vrijdag werden de onderhandelingen weer hervat. Hoewel FNV-onderhandelaar Meindert Gorter wat lichtpuntjes signaleert, liggen beide partijen volgens hem nog mijlenver uit elkaar. 

“De onderhandelingen gaan nu een richting op waarvan ik denk: oké, nu wordt er écht ergens over gesproken”, laat Meindert Gorter weten. “Tijdens de onderhandelingen van afgelopen vrijdag hebben wij onder andere gesproken over het loon, doorbetaling bij ziekte en de verloonde tijd. Wij zijn echter nog steeds niet tevreden over wat er momenteel op tafel ligt. De werkgevers zijn nog steeds ver verwijderd van hetgeen wij willen.”

Een van de belangrijkste eisen van FNV is het minimumloon. De vakbond wil dat deze verhoogd wordt naar veertien euro. “Wij vinden dat het loongebouw aangepast moet worden. De mensen die in deze sector werkzaam zijn, hebben gewoon structureel geld nodig. Het water staat hen aan de lippen.”

“Daarnaast moet er meer gekeken worden naar hoe wij de mensen in onze branche kunnen behouden, want momenteel lopen ze bij bosjes weg. Mensen kunnen de rekening gewoon niet meer betalen. Als werkgevers onvoldoende betalen, dan gaan die mensen ergens heen waar ze wel voldoende geld kunnen verdienen. Op zaterdag 1 oktober gaan wij onze leden raadplegen over de vraag hoe het nu verder moet.”

Haast is geboden

Begin september kondigde FNV deze ‘massa strategiebijeenkomst’ al aan. Tijdens deze bijeenkomst in Nieuwegein, kunnen werknemers hun stem laten horen en meedenken over de nu te nemen stappen. Volgens Meindert Gorter is haast echter geboden. Als er begin november nog geen akkoord is bereikt, dan zou dat eventuele acties tot gevolg kunnen hebben. “Eind oktober wordt namelijk de NEA-index vastgesteld. Het is voor iedere partij van belang dat tegen die tijd een akkoord is bereikt over een nieuwe cao, want dan kan deze daarin nog worden meegenomen.”

“Als deze niet kan worden meegenomen en er worden acties georganiseerd, dan voorspel ik dat het voor iedereen die niet in zijn eigen mobiliteit kan voorzien, het een grillige winter wordt. Mobiliteit die geboden wordt door gemeenten en allerlei andere voorzieningen, zouden dan weleens niet meer uitgevoerd kunnen worden. Kinderen van ouders die gebruikmaken van het leerlingenvervoer, worden dan niet meer door hun chauffeurs naar school gebracht. De ouders moeten dat dan zelf oplossen. Dat is heel erg, maar zover is het echter nog niet. We gaan eerst onze achterban raadplegen.”

Daarnaast hebben zowel werkgevers als werknemers er volgens Gorter ook belang bij dat er snel een akkoord over een nieuwe cao op tafel komt te liggen. “Iedereen wil een nieuwe cao. Werkgevers willen dat, zodat de NEA-index daarin kan worden meegenomen. Werknemers willen dat, omdat ze dan zeker zijn van een loonsverbetering. Over het algemeen denk ik dat een nieuwe cao voor de gehele sector arbeidsrust zou betekenen. Als er geen nieuwe cao is dan zal dat zeker leiden tot arbeidsonrust. Dan is het vervolgens aan de mensen of ze iets lagers zullen accepteren”, besluit Gorter. Op 7 oktober worden de onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi weer hervat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Ondanks lichtpuntjes nog geen akkoord over nieuwe cao Zorgvervoer en taxi”

Bianca Adriaanse|26.09.22|17:45

Ik zeg met het mes op tafel
Genoeg is genoeg

Hannelore Schlijper|26.09.22|18:46

ze kunnen tot 1000 euro tekembonus betalen dan ook een fatsoenlijke cao

Stevie W|27.09.22|09:22

Die heeft boter op het hoofd. De leegloop uit de taxibranche heeft het FNV aan zichzelf te danken, zij gingen bij de vorige CAO accoord met pauzes op en buiten standplaats, de chauffeurs die toen zijn weggelopen komen nooit meer terug.

Karin Roest|27.09.22|14:44

Stevie wat jij zegt klopt helemaal . De FNV heeft samen met de taxi werkgevers de Cao totaal gesloopt er bestaan bijna geen toeslagen meer .Die 10 % inhaalslag wat taxichauffeurs jaren geleden hebben gekregen was binnen 3 jaar teniet gedaan door de FNV omdat ze de werkgevers bijna overal hun zin in gaven . En moet je nu zien wat een zielig loontje de chauffeurs hebben daar kan je toch niet mee rond komen ? Hoorde vanmorgen dat de premie voor de zorg met 10 euro pp omhoog gaat :(

Erika Konings|28.09.22|23:22

Ik heb de branche ook moeten verlaten voor mijn inkomen. Doet wel pijn, ik vond het heel mooi werk. We moeten ook van die aanbestedingen af vd gemeente’s. Ik heb de gemeentes nooit in een actieve rol ervaren nog voor de kinderen/ouders als indirect voor de werkgever naar de chauffeur. Onbereikbaar die “coaches” bestaan die eigenlijk wel?

Ret|29.09.22|12:19

FNV voet bij stuk houden deze keer! De voorwaardes voor het nieuwe cao klinken prima. Nu niet weer als voorgaande cao onderhandelingen water bij de wijn doen. Gewoon een grote staking organiseren en iedereen het werk neerleggen. Helaas even moeilijk voor de klanten maar die moeten ook begrip hebben voor deze situatie. Als ouder wil je toch dat je kind naar school gebracht word door een gemotiveerde en tevreden chauffeur. Opdrachtgevers zullen bereid zijn meer te vergoeden!