ANP - Weesperstraat
Ontheffing

Leerlingenvervoer uitgezonderd van knip Weesperstraat: ‘Dit is geweldig’

De gemeente sluit als een test zes weken lang een deel van de Weesperstraat af voor doorgaand autoverkeer. Foto: ANP/Ramon van Flymen

Zowel het leerlingenvervoer als het aanvullend openbaar vervoer (AOV) krijgen een ontheffing, waardoor ze door de Weesperstraat mogen rijden. Dat heeft de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst afgelopen maandag aan de gemeenteraad laten weten. Leerlingenvervoerder Munckhof en Wmo-vervoerder RMC zijn blij met het besluit. “Maar het blijft een uitdagingen om alle reizigers op tijd naar hun eindbestemming te brengen.”

Van der Horst heeft de afgelopen weken contact gehad met RMC en Munckhof, om de problemen die spelen omtrent het aanvullend openbaar vervoer en het leerlingenvervoer op te lossen. “We hebben de vervoerders de mogelijkheid gegeven om kentekens door te geven, zodat we die een ontheffing konden geven om door de slagbomen te kunnen rijden”, zegt de Amsterdamse verkeerswethouder daarover in een raadsinformatiebrief. “Munckhof heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt. RMC is het echter niet gelukt deze gegevens aan te leveren op een manier die voor hen werkbaar was. Daarom heb ik besloten om alle auto’s met een RMC-logo door de slagboom te laten rijden.”

De Weesperstraat in het centrum van Amsterdam is al ruim twee weken gesloten voor doorgaand autoverkeer. De gemeente wil door middel van deze pilot, die in totaal zes weken duurt, onderzoeken wat het effect is op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van bewoners. Slechts drie groepen kregen in eerste instantie een ontheffing: nood- en hulpdiensten, het openbaar vervoer en een aantal gemeentelijke voertuigen van stadsreiniging en tunnelveiligheid.

Probleem nog niet opgelost

RMC-directeur Gerry Oosterbaan is blij dat nu ook het aanvullend openbaar vervoer door de Weesperstraat mag rijden. “Natuurlijk ben ik blij. De Weesperstraat is een hele drukke doorgangsweg. Doordat deze straat is afgesloten, moeten we vaak omrijden en staan we vaak in de file.”

Volgens Oosterbaan zorgen vooral de files en opstoppingen ervoor dat reizigers te laat op hun bestemming arriveren. “Maar de combinatie van die twee dingen is natuurlijk altijd een probleem. Het is prettig dat we nu door de Weesperstraat mogen rijden. Maar het blijft een uitdagingen om alle reizigers op tijd naar hun eindbestemming te brengen. De problemen zijn hierdoor nog niet helemaal opgelost. Voor ons zit er niks anders op dan wachten totdat de knip voorbij is.”

Verlichting

Ook Munckhof, die in de gemeente Amsterdam verantwoordelijk is voor de uitvoering van het leerlingenvervoer, is blij met de beslissing van de wethouder. “Dit is geweldig”, zegt woordvoerder Bas de Smit daarover. “Dit besluit betekent voor ons een verlichting. Aan het begin van het schooljaar, toen het leerlingenvervoer werd ingericht, kenden we natuurlijk een lastige periode, vanwege onderbezetting. Gelukkig is het tijdens de tweede helft van dit schooljaar rustiger geworden, maar de Weesperknip zorgde er vervolgens weer voor dat we er weer een uitdaging bij kregen. Leerlingen die normaliter slechts tien minuten in een voertuig hoeven zitten, moesten ineens weer een halfuur blijven zitten. Dat is een concreet gevolg daarvan.”

Volgens De Smit heeft ongeveer 40 procent van de routes indirect last gehad van de knip. Hij doelt daarbij vooral op de opstoppingen die door de knip zijn ontstaan. “De omgeving raakt zo verstopt dat chauffeurs er last van hebben. Daarnaast mogen leerlingen slechts voor een bepaalde tijd in een voertuig zitten. Daar zit een grens aan. Daardoor heb je er zo weer een planningsuitdaging bij. We zijn daarom ontzettend blij met het besluit van de wethouder, maar we willen nog wel met de gemeente in gesprek over hoe deze ontheffing in de praktijk vormgegeven gaat worden”, zo besluit De Smit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Leerlingenvervoer uitgezonderd van knip Weesperstraat: ‘Dit is geweldig’”

Kevin Wormerveer|07.07.23|01:56

Belachelijk, knip had er in zijn geheel af gemoeten.

Leerlingenvervoer uitgezonderd van knip Weesperstraat: ‘Dit is geweldig’ | TaxiPro
ANP - Weesperstraat
Ontheffing

Leerlingenvervoer uitgezonderd van knip Weesperstraat: ‘Dit is geweldig’

De gemeente sluit als een test zes weken lang een deel van de Weesperstraat af voor doorgaand autoverkeer. Foto: ANP/Ramon van Flymen

Zowel het leerlingenvervoer als het aanvullend openbaar vervoer (AOV) krijgen een ontheffing, waardoor ze door de Weesperstraat mogen rijden. Dat heeft de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst afgelopen maandag aan de gemeenteraad laten weten. Leerlingenvervoerder Munckhof en Wmo-vervoerder RMC zijn blij met het besluit. “Maar het blijft een uitdagingen om alle reizigers op tijd naar hun eindbestemming te brengen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Bent u al abonnee?

logIN

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
 

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Leerlingenvervoer uitgezonderd van knip Weesperstraat: ‘Dit is geweldig’”

Kevin Wormerveer|07.07.23|01:56

Belachelijk, knip had er in zijn geheel af gemoeten.