Regiotaxi
Connexxion

Voertuigen Regiotaxi Noordoost-Brabant vanaf 2026 volledig uitstootvrij

Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Jaco Klamer

Alle voertuigen die in Noordoost-Brabant worden gebruikt voor het regiotaxivervoer, zijn vanaf 2026 volledig zero-emissie. Dat meldt de Regiotaxi in een persbericht. Taxibedrijven die ritten uitvoeren onder de vlag van Regiotaxi, vervangen vanaf 1 januari 2024 hun huidige voertuigen voor elektrische exemplaren.

Duurzaamheid speelde een belangrijke rol tijdens de aanbestedingsprocedure, die uiteindelijk werd gewonnen door Connexxion Taxi Service. Dat vervoersbedrijf wordt vanaf 1 januari 2024 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Regiotaxi. Connexxion-directeur Lucien Brouwers en verantwoordelijk wethouder Rik Compagne (gemeente Meierijstad) zetten deze week hun handtekening onder het contract.

Goed werkgeverschap

Naast duurzaamheid speelde ook goed werkgeverschap een belangrijke rol. “Connexxion geeft aan dat 80 procent van de ingezette uren wordt uitgevoerd door chauffeurs met een contract voor onbepaalde tijd én zestien uur of meer per week”, zegt Regiotaxi daarover.

“Daarnaast gaat Connexxion haar app verder ontwikkelen, zodat het mogelijk wordt om in de app te kiezen voor openbaar- of lokaal vrijwilligersvervoer. Dit doen ze door MaaS-functionaliteiten (Mobility as a Service red.) te koppelen aan de app, waardoor reizigers verschillende vervoersvormen kunnen plannen, boeken en betalen. Door de bekendheid van kleinschalige mobiliteitsoplossingen te vergroten, wordt meer keuzevrijheid en autonomie voor de reizigers geboden.”

Samenwerkingsverband

De Regiotaxi is een samenwerkingsverband tussen zes gemeenten uit de regio Noordoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant. Onder de gemeenten vallen Bernheze, Boekel, Land van Cuijk (Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill & Sint Hubert, Sint Anthonis) Maashorst (Uden en Landerd) Meierijstad en Oss. Vervoersbedrijven Van Driel, De Meierij en Van Helvoort voeren vanaf volgend jaar de regiotaxiritten uit.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.