Wmo-vervoer
Zes vervoerders

Den Helder omarmt nieuw Wmo-vervoerssysteem Tripp

Wmo-vervoer. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/24K-Production

Het Den Helderse Wmo-vervoer gaat verder onder de vlag van Tripp, een nieuw vervoerssysteem ontwikkeld door Partners in Mobiliteit (PiM). Sinds 1 februari heeft het platform de taken van de gemeente uit handen genomen.

Tripp heeft de inkoop van Wmo-vervoer op basis van een open house-constructie als uitgangspunt. Iedere vervoerder die voldoet aan de voorwaarden en tarieven van de opdrachtgever, mag zich bij het systeem aansluiten.

Inwoners in Den Helder kunnen daardoor blijven kiezen uit zes verschillende vervoerders: Taxi Zwart, Taxi Albert, Taxi Noordkop, Taxi Jaffna, Taxi Den Helder en IJsseltaxi Den Helder. Deze vervoerders verzorgen zowel de planning als het vervoer zelf en concurreren met elkaar op basis van kwaliteit. De mate waarin de vervoerders die leveren, geeft de doorslag voor de keuze die de reizigers maken, zo luidt het adagium.

Klanttevredenheid

Den Helder, waar maandelijks zo’n 7.500 Wmo-ritten worden uitgevoerd, is niet de enige gemeente die is overgestapt op Tripp. Zo maken de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk sinds augustus gebruik van het nieuwe vervoersysteem. “De klanttevredenheid is groter dan voorheen, het aantal klachten ligt ver onder de norm en voor opdrachtgevers vallen de kosten ook nog eens lager uit”, zegt Lars Winters van Partners in Mobiliteit. Zo werden op de eerste 24.000 ritten in deze gemeenten slechts 35 klachten geregistreerd.

Tot tenminste 2027 neemt Tripp het Wmo-vervoer in Den Helder voor zijn rekening. De opdracht kan door de gemeente twee keer met twee jaar worden verlengd. Ook is Tripp zelf nog met diverse andere gemeenten in gesprek. “Hopelijk maken zij dezelfde keuze, want die zorgt ervoor dat de reiziger eindelijk weer echt centraal komt te staan”, besluit Winters.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Den Helder omarmt nieuw Wmo-vervoerssysteem Tripp | TaxiPro
Wmo-vervoer
Zes vervoerders

Den Helder omarmt nieuw Wmo-vervoerssysteem Tripp

Wmo-vervoer. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/24K-Production

Het Den Helderse Wmo-vervoer gaat verder onder de vlag van Tripp, een nieuw vervoerssysteem ontwikkeld door Partners in Mobiliteit (PiM). Sinds 1 februari heeft het platform de taken van de gemeente uit handen genomen.

Tripp heeft de inkoop van Wmo-vervoer op basis van een open house-constructie als uitgangspunt. Iedere vervoerder die voldoet aan de voorwaarden en tarieven van de opdrachtgever, mag zich bij het systeem aansluiten.

Inwoners in Den Helder kunnen daardoor blijven kiezen uit zes verschillende vervoerders: Taxi Zwart, Taxi Albert, Taxi Noordkop, Taxi Jaffna, Taxi Den Helder en IJsseltaxi Den Helder. Deze vervoerders verzorgen zowel de planning als het vervoer zelf en concurreren met elkaar op basis van kwaliteit. De mate waarin de vervoerders die leveren, geeft de doorslag voor de keuze die de reizigers maken, zo luidt het adagium.

Klanttevredenheid

Den Helder, waar maandelijks zo’n 7.500 Wmo-ritten worden uitgevoerd, is niet de enige gemeente die is overgestapt op Tripp. Zo maken de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk sinds augustus gebruik van het nieuwe vervoersysteem. “De klanttevredenheid is groter dan voorheen, het aantal klachten ligt ver onder de norm en voor opdrachtgevers vallen de kosten ook nog eens lager uit”, zegt Lars Winters van Partners in Mobiliteit. Zo werden op de eerste 24.000 ritten in deze gemeenten slechts 35 klachten geregistreerd.

Tot tenminste 2027 neemt Tripp het Wmo-vervoer in Den Helder voor zijn rekening. De opdracht kan door de gemeente twee keer met twee jaar worden verlengd. Ook is Tripp zelf nog met diverse andere gemeenten in gesprek. “Hopelijk maken zij dezelfde keuze, want die zorgt ervoor dat de reiziger eindelijk weer echt centraal komt te staan”, besluit Winters.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.