Tripp
Tripp

Nieuw vervoerssysteem BAR-gemeenten valt in de smaak: nauwelijks klachten

In de BAR-gemeenten nemen Trevvel, Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), Taxi Air, Personenvervoer Midden Nederland en Niemantsverdriet deel aan Tripp. Foto: Partners in Mobiliteit

Het nieuwe Wmo-vervoerssysteem in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk, genaamd Tripp, valt in de smaak bij de reiziger. Dat blijkt uit het aantal klachten dat sinds de invoering van het nieuwe systeem in augustus zijn ingediend. Over de eerste 24.000 ritten werden slechts 35 klachten geregistreerd.

Het klachtenpercentage (0,35 procent) ligt daarmee veel lager dan de norm die veelal gesteld wordt in andere systemen. Volgens Lars Winters van Partners in Mobiliteit (PiM), dat Tripp heeft ontwikkeld, heeft dat te maken met de opzet van het nieuwe vervoerssysteem.

Open House

Tripp heeft de inkoop van Wmo-vervoer op basis van Open House als uitgangspunt. Iedere vervoerder die voldoet aan de voorwaarden en tarieven van de opdrachtgever, mag zich bij het systeem aansluiten. Dit stelt ook kleinere taxibedrijven in staat zelfstandig mee te doen. De prijs die wordt betaald voor het vervoer staat vast, waardoor concurrentie is gericht op kwaliteit. “Daarmee liggen de verhoudingen in Tripp totaal anders en vooral gunstiger voor de reiziger dan in andere Wmo-vervoerssytemen”, zegt Winters daarover.

“De reiziger is klant geworden, waardoor stiptheid, schone voertuigen, nette chauffeurs en veilig rijgedrag geen KPI’s meer zijn in een kwartaalreportage van voor de gemeente, maar praktische en continue voorwaarden voor succes voor de deelnemende taxibedrijven. Daar profiteren de Wmo-reizigers van.”

Knellende verhoudingen

Dat de reiziger klant is geworden, betekent tevens een herwaardering van de eigen regie van mensen op hun mobiliteit. De praktijk in de BAR-gemeenten laat volgens Winters zien dat de Wmo-reiziger heel goed in staat is om zelf keuzes te maken. Hij hoopt dat na Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk ook andere gemeenten zich bij Tripp aansluiten. “Daarom zijn we op zoek naar meer opdrachtgevers die Wmo-reizigers willen promoveren tot klant, die lokale vervoerders een kans willen geven en die af willen van de knellende verhoudingen in de branche, die het gevolg zijn van het Europees aanbesteden. Ook komen we graag in gesprek met vervoerders dier zelfstandig aan de slag willen in het Wmo-vervoer in hun eigen gemeente of regio”, zo besluit Winters.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw vervoerssysteem BAR-gemeenten valt in de smaak: nauwelijks klachten | TaxiPro
Tripp
Tripp

Nieuw vervoerssysteem BAR-gemeenten valt in de smaak: nauwelijks klachten

In de BAR-gemeenten nemen Trevvel, Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), Taxi Air, Personenvervoer Midden Nederland en Niemantsverdriet deel aan Tripp. Foto: Partners in Mobiliteit

Het nieuwe Wmo-vervoerssysteem in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk, genaamd Tripp, valt in de smaak bij de reiziger. Dat blijkt uit het aantal klachten dat sinds de invoering van het nieuwe systeem in augustus zijn ingediend. Over de eerste 24.000 ritten werden slechts 35 klachten geregistreerd.

Het klachtenpercentage (0,35 procent) ligt daarmee veel lager dan de norm die veelal gesteld wordt in andere systemen. Volgens Lars Winters van Partners in Mobiliteit (PiM), dat Tripp heeft ontwikkeld, heeft dat te maken met de opzet van het nieuwe vervoerssysteem.

Open House

Tripp heeft de inkoop van Wmo-vervoer op basis van Open House als uitgangspunt. Iedere vervoerder die voldoet aan de voorwaarden en tarieven van de opdrachtgever, mag zich bij het systeem aansluiten. Dit stelt ook kleinere taxibedrijven in staat zelfstandig mee te doen. De prijs die wordt betaald voor het vervoer staat vast, waardoor concurrentie is gericht op kwaliteit. “Daarmee liggen de verhoudingen in Tripp totaal anders en vooral gunstiger voor de reiziger dan in andere Wmo-vervoerssytemen”, zegt Winters daarover.

“De reiziger is klant geworden, waardoor stiptheid, schone voertuigen, nette chauffeurs en veilig rijgedrag geen KPI’s meer zijn in een kwartaalreportage van voor de gemeente, maar praktische en continue voorwaarden voor succes voor de deelnemende taxibedrijven. Daar profiteren de Wmo-reizigers van.”

Knellende verhoudingen

Dat de reiziger klant is geworden, betekent tevens een herwaardering van de eigen regie van mensen op hun mobiliteit. De praktijk in de BAR-gemeenten laat volgens Winters zien dat de Wmo-reiziger heel goed in staat is om zelf keuzes te maken. Hij hoopt dat na Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk ook andere gemeenten zich bij Tripp aansluiten. “Daarom zijn we op zoek naar meer opdrachtgevers die Wmo-reizigers willen promoveren tot klant, die lokale vervoerders een kans willen geven en die af willen van de knellende verhoudingen in de branche, die het gevolg zijn van het Europees aanbesteden. Ook komen we graag in gesprek met vervoerders dier zelfstandig aan de slag willen in het Wmo-vervoer in hun eigen gemeente of regio”, zo besluit Winters.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.