Zorgvervoer
Vergrijzing

KNV: drempels voor aanwas nieuw talent taxibranche moeten lager

Zorgvervoer. Foto ter illustratie. Foto: ANP/David Rozing

De zorgvervoer- en taxisector moet meer nieuw talent aantrekken om toekomstbestendig te worden. Dat staat in de toekomstvisie 2030 van Koninklijk Nederland Vervoer (KNV), die de branchevereniging deze week heeft gepubliceerd. Nieuwe aanwas moet de vergrijzing bestrijden, maar bepaalde drempels moeten daarvoor omlaag.

Het probleem van de vergrijzing is volgens KNV tweeledig: aan de ene kant vergroot het de vraag naar zorg- en taxivervoer, maar aan de andere kant zet het ook het personeelsbestand van vervoerders onder druk. “Personeelskrapte is een aanhoudende trend en daarmee een risico voor de sector”, is de brancheorganisatie stellig.

Toetreding

Volgens KNV liggen er veel kansen op het gebied van toetreding, zoals het vergroten van mogelijkheden om ‘al werkend te leren’ en het aanbieden van CBR-examens in het Engels. “We verkennen wat realistische en werkbare oplossingen zijn om werknemers zo snel mogelijk betaald te laten werken. Dit vergroot de aantrekkingskracht van de sector en maakt dat mensen zich sneller binden aan de sector en hun werkgever.”

Door bestaande drempels te verlagen, wordt de instroom vergroot. Het geven van baangaranties en het versoepelen van sollicitatieprocessen gelden hierbij als opties. “Laat mensen gewoon een halve dag meedraaien”, noemt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt als voorbeeld. “Zo kan je direct zien of je een goede chauffeur in huis hebt.”

Verantwoordelijkheid

Ook op het gebied van opleidingen moet het nodige veranderen. Zo is er volgens Eckhardt momenteel sprake van een hoge uitval onder potentiële chauffeurs omdat ze, na hun opleiding, soms nog enkele maanden moeten wachten voordat ze examen kunnen doen. “Het zou fijn zijn als we mensen die geïnteresseerd zijn in het chauffeursvak, zo snel mogelijk naar betaald werk kunnen leiden”, zegt voorzitter Eckhardt daarover.

Daarom pleit KNV ervoor om het opleiden en examineren van potentiële chauffeurs bij de vervoersbedrijven neer te leggen. “Zij kunnen dit nog efficiënter plannen en inregelen, wat een forse tijdbesparing oplevert.” Ook de wensen van werknemers en werkgevers sluit hierdoor beter op elkaar aan, zo denkt de brancheorganisatie. “Natuurijk moeten hier bepaalde afspraken over gemaakt worden, maar je kan veel verantwoordelijkheid bij de bedrijven neerleggen.”

Overheid

Volgens KNV ligt hiervoor een belangrijke rol voor de overheid weggelegd. “Het CBR kan de verantwoordelijkheid voor de opleiding en examinering niet zelfstandig bij de vervoerders neerleggen. Daar heb je de overheid voor nodig, zij moet daar akkoord voor geven. Dat is een belangrijk punt”, besluit Eckhardt.

Lees hier de volledige toekomstvisie van KNV. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.