Gedupeerden Quipment toch in aanmerking voor subsidie
Taxiondernemers die hun Boordcomputer Taxi door het faillissement van Quipment niet op tijd hebben en daardoor buiten hun schuld om geen subsidie krijgen, kunnen een beroep doen op ‘overmacht’. De manier waarop ze alsnog in aanmerking kunnen komen voor de toelage, wordt op dit moment uitgewerkt. Dat heeft staatssecretaris Mansveld van IenM aan de Kamer laten weten. “Ik wil niet dat deze situatie een belemmering vormt voor het verkrijgen van subsidie”, zo stelt zij in haar brief.
Volgens de staatssecretaris is het de bedoeling dat de al ingebouwde en geactiveerde BCT’s van Quipment ondersteund blijven worden qua onderhoud en service. “En dat de datacommunicatie vanuit de BCT zal worden voortgezet.” Volgens Mansveld zijn er nog gesprekken bezig over de exacte uitwerking hiervan.
BCT
De curator heeft de staatssecretaris laten weten dat er volgens de curator ruim 500 BCT’s bij Quipment besteld zijn, maar nog niet zijn ingebouwd en geactiveerd. “De betrokken taxiondernemers kunnen zich bij de curator melden om de gevolgen hiervan te bespreken”, aldus Mansveld. Volgens curator Annelies Mulder is het nog niet duidelijk om hoeveel gedupeerden het gaat. “Crediteuren kunnen zich nog steeds melden. Het daadwerkelijke cijfer kan dus nog oplopen.”
Mansveld laat daarnaast in haar brief weten overleg met de taxibranche en fabrikanten te hebben gevoerd over de mogelijke gevolgen van het faillissement. Ze zegt daar op dit moment nog geen nadere informatie te kunnen geven.
Faillissement
Eerder al liet de staatssecretaris weten dat het faillissement van BCT-leverancier Quipment geen reden is voor het ministerie van Infrastructuur om de introductie van de Boordcomputer Taxi uit te stellen. Wel kondigde IenM aan in overleg te gaan met KNV Taxi en de twee overgebleven leveranciers om de gevolgen voor de Quipment-klanten te bespreken. “Uitgangspunt daarbij is dat de eventuele schade voor deze taxi-ondernemers beperkt wordt”, zo meldde een woordvoerster van IenM.
Quipment, leverancier van Boordcomputer Taxi’s, werd begin deze maand failliet verklaard. De directie van het bedrijf had zelf faillissement aangevraagd en was is in de problemen gekomen door het BCT-project. Er was direct intentie tot een doorstart. Ruim anderhalve week geleden is die dan ook door de curator gerealiseerd. Of de productie van BCT’s op korte termijn opnieuw wordt opgestart, is nog niet bekend.
Roosmarijn Dierick
Lees ook:
- BCT-leverancier Quipment start door, Kersing nieuwe eigenaar
- Boordcomputer Taxi wordt nu echt hoofdpijndossier
- ‘Geen uitstel BCT-verplichting na faillissement Quipment’
- Honderden taxibedrijven gedupeerd door faillissement Quipment
- Boordcomputer Taxi-leverancier Quipment is failliet
Wil je al je vragen over de Boordcomputer Taxi beantwoord zien? Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen met een speciale workshop over de BCT.
Okee, dus nu moet ik mij bij de curator melden? Het zou beter zijn als de curator, en de overheid eens een keer contact met mij zouden opnemen, hun excuses zouden maken en met mij in een gesprek eens zouden uitleggen wat de bedoeling is en hoe ze nu verder denken het door hen geschapen probleem op te lossen… Ik heb mijn bestelling op tijd gedaan, heb mij aan alle regels gehouden… Curator en overheid, het is aan U!
Mooi gezegd Paul,hoezo schade beperken?bedrijven die voor meer dan 100 000 euro in het schip zitten krijgen dus een kans dat het niet nog meer zal worden.Maar de mislukking van het BCT project gaan we nooit erkennen natuurlijk.De nieuwe eigenaar zegt ook eigen schuld,opnieuw betalen anders krijg je met de maffia van de ILT te maken,het is buigen of barsten en ik zeg laat ze barsten.Download bijgaande verklaring https://docs.google.com/document/d/1cW2qMiuof0oOUyyL3SxAgmOeWtlTr8PC9gkwsuoJnmg/edit
Iedereen die een ondeugdelijke BCT heeft laten inbouwen is gedupeerde,van welk merk dan ook. Dat zijn alle BCT’s. De bct was ooit bedoeld dat ILT de misstanden in de grote steden d.m.v. de bct in beeld zou kunnen krijgen.
Iedreen die nu met een bct werkt merkt nu dat je er mee kan aanklooien en je een dubbele boekhouding nodig hebt om fatsoenlijk te werken. Daar schrijft mansveld niets over in haar brief. Door nu te evalueren en aan te passen kunnen we allemaal onnodige onkosten voorkomen.
@ Duco: Mooie brief hoor, maar welke jurist heeft deze brief geschreven en wie neemt de verantwoordelijkheid in handen bij een eventuele boete? Waarom staat de naam STN niet in de brief, hij komt toch mede van uw hand. Wat gaat STN doen bij een boete? Welke stappen worden dan ondernomen en waarom staat dat niet vermeld in deze brief?
Beste Rodney, De verklaring is geen verklaring van de STN, maar opgesteld voor de chauffeur als zijnde zijn verklaring, dus daar hoort zeker geen logo of naam van STN bij te staan.En ik begrijp dat het mooi zou zijn als niemand geen eigen verantwoording meer hoeft te hebben.En dat STN blanco garanties af zou geven voor alles wat een ondernemer maar zou kunnen overkomen.Maar kom op zeg,ik werk me zonder enige vergoeding uit de naad om iedereen samen te brengen,dus geen verdeel en heers meer.
Quipment heeft aan alle gedupeerden een brief geschreven.Zonder 1 woord van excuus of medeleven met de zwaar getroffen ondernemers.Ik zou zo’n brief beginnen met “sorry wij realiseren ons hoezeer u bent getroffen en zullen ons uiterste beste doen om de schade te herstellen en de problemen op te lossen” Maar ik lees eigenlijk alleen maar “je moet vooruit betalen en anders kun je beter oprotten” Snel tekenen zodat u ongestoord van onze diensten enz. Wat een
arrogantie. Leest u de brief zelf a.u.b. en ik hoor het graag als iemand het niet met mij eens is.En een advies aan Olaf,laat voortaan een brief opstellen door iemand die zich enigszins in kan denken wat de Quipment klanten allemaal doormaken en zet ook niet je eigen naam eronder die is zo beladen en besmeurd. https://docs.google.com/document/d/1Q7Nx9OQsjni-C31oGZPgKjc7JkkyCbiYkXh3l96r5rY/edit
Alleen het feit al dat er weer twee separate b.v.’s zijn opgericht doet mij ernstig twijfelen of het wel handig is om met deze bedrijven zaken te blijven doen… Het wordt op die manier weer erg makkelijk om ‘weer’ gedeeltelijk failliet te gaan…