Touringcar Schiedam

Meer omzet en vollere bussen in touringcarsector

Bron: TaxiPro (VK)

De omzet van de Nederlandse touringcarsector is in 2018 gestegen naar 590 miljoen euro, 6,5 miljoen meer dan in 2017. In 2016 bedroeg de gezamenlijke omzet nog 534,5 miljoen euro. De cijfers laten verder zien dat de beschikbare bussen steeds optimaler worden ingezet en benut. Tegelijk zet de vergrijzing onder chauffeurs door.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de sector dat Panteia in opdracht van Busvervoer Nederland deed. De omzetgroei is volgens de brancheorganisatie het meest opvallende cijfer. Deze ontwikkeling deed zich bovendien voor bij alle soorten vervoer: meerdaagse reizen, dagtochten, pendelvervoer en internationale lijndiensten. Wel zijn de dagtochten binnen dit geheel goed voor het grootste deel van de omzet.

De trend dat het aantal touringcarbedrijven in Nederland afneemt, is tot een einde gekomen. Zowel in 2017 als 2018 waren dat er 446, een paar meer dan in 2016. Tussen 2010 en 2016 naam het aantal touringcarbedrijven fors af, van 552 tot 442. Het aantal touringcars in Nederland nam wel wat af, van 4.062 tot 3.942. Tien jaar geleden reden er nog bijna 1.800 touringcars meer in en vanuit Nederland rond.

Meer kilometers en dagen

Andere cijfers wijzen er op dat de touringcarbedrijven hun bussen een stuk efficiënter zijn gaan inzetten. In 2008 werd er met elke touringcar gemiddeld zo’n 55.000 kilometer per jaar gereden. In 2014 was dat ruim 10.000 kilometer meer. In 2018 werd met elke touringcar gemiddeld maar liefst 71.685 kilometer gereden: ruim 16.000 kilometer meer dan een decennium eerder.

Ook het aantal gereden bedrijfsuren per bus steeg naar een record sinds deze cijfers worden bijgehouden: 2.168 uur per bus gemiddeld. In 2012 was dat zo’n 400 uur minder. Eenzelfde ontwikkeling is te zien bij het aantal dagen dat een bus wordt ingezet. Dat schommelde al een aantal jaren rond de 220 maar met 227 dagen werd in 2018 een nieuw hoogtepunt bereikt.

Het vullen van de touringcars met passagiers lijkt ook steeds beter te gaan. Tien jaar geleden had elke touringcar per rit gemiddeld 40,1 mensen aan boord. Met wat schommelingen groeide dat de jaren daarna tot gemiddeld 48,3 reizigers per bus in 2018. Verder nam het aantal reizigerskilometers toe. 7,8 miljard kilometer was het ‘dieptepunt’ in 2010. In 2017 waren het er 9,1 miljard; vorig jaar 10,4 miljard.

Niemand jonger dan 21

Het aantal chauffeurs in de sector neemt al jaren af en in 2018 zette die ontwikkeling door. Van de 6.852 chauffeurs in 2013 resteren er vijf jaar later nog 5.974. Aan de vergrijzing in de sector is echter nog geen eind gekomen. Gemiddeld genomen is de Nederlandse touringcarchauffeur ouder dan in 2017. Toen was in elk geval nog 0,2 procent jonger dan 21 jaar, nu is dat botweg 0,0. De groep daarboven, van 21 tot 35 jaar oud, werd ook kleiner dan in 2017: 9 om 8 procent.

De derde leeftijdsgroep, bestaande uit chauffeurs in de leeftijd van 51 tot 64, maakte vorig jaar 38 procent van het geheel uit. Een jaar eerder was dat nog 43 procent. Dat brengt ook met zich mee dat de oudste leeftijdsgroep groter werd. Was in 2017 nog 28 procent van alle touringcarchauffeurs ouder dan 65 jaar, in 2018 was dat zelfs 35 procent.

Lees ook: Meer omzet touringcarbedrijven, rendement kan beter

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer omzet en vollere bussen in touringcarsector | TaxiPro
Touringcar Schiedam

Meer omzet en vollere bussen in touringcarsector

Bron: TaxiPro (VK)

De omzet van de Nederlandse touringcarsector is in 2018 gestegen naar 590 miljoen euro, 6,5 miljoen meer dan in 2017. In 2016 bedroeg de gezamenlijke omzet nog 534,5 miljoen euro. De cijfers laten verder zien dat de beschikbare bussen steeds optimaler worden ingezet en benut. Tegelijk zet de vergrijzing onder chauffeurs door.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de sector dat Panteia in opdracht van Busvervoer Nederland deed. De omzetgroei is volgens de brancheorganisatie het meest opvallende cijfer. Deze ontwikkeling deed zich bovendien voor bij alle soorten vervoer: meerdaagse reizen, dagtochten, pendelvervoer en internationale lijndiensten. Wel zijn de dagtochten binnen dit geheel goed voor het grootste deel van de omzet.

De trend dat het aantal touringcarbedrijven in Nederland afneemt, is tot een einde gekomen. Zowel in 2017 als 2018 waren dat er 446, een paar meer dan in 2016. Tussen 2010 en 2016 naam het aantal touringcarbedrijven fors af, van 552 tot 442. Het aantal touringcars in Nederland nam wel wat af, van 4.062 tot 3.942. Tien jaar geleden reden er nog bijna 1.800 touringcars meer in en vanuit Nederland rond.

Meer kilometers en dagen

Andere cijfers wijzen er op dat de touringcarbedrijven hun bussen een stuk efficiënter zijn gaan inzetten. In 2008 werd er met elke touringcar gemiddeld zo’n 55.000 kilometer per jaar gereden. In 2014 was dat ruim 10.000 kilometer meer. In 2018 werd met elke touringcar gemiddeld maar liefst 71.685 kilometer gereden: ruim 16.000 kilometer meer dan een decennium eerder.

Ook het aantal gereden bedrijfsuren per bus steeg naar een record sinds deze cijfers worden bijgehouden: 2.168 uur per bus gemiddeld. In 2012 was dat zo’n 400 uur minder. Eenzelfde ontwikkeling is te zien bij het aantal dagen dat een bus wordt ingezet. Dat schommelde al een aantal jaren rond de 220 maar met 227 dagen werd in 2018 een nieuw hoogtepunt bereikt.

Het vullen van de touringcars met passagiers lijkt ook steeds beter te gaan. Tien jaar geleden had elke touringcar per rit gemiddeld 40,1 mensen aan boord. Met wat schommelingen groeide dat de jaren daarna tot gemiddeld 48,3 reizigers per bus in 2018. Verder nam het aantal reizigerskilometers toe. 7,8 miljard kilometer was het ‘dieptepunt’ in 2010. In 2017 waren het er 9,1 miljard; vorig jaar 10,4 miljard.

Niemand jonger dan 21

Het aantal chauffeurs in de sector neemt al jaren af en in 2018 zette die ontwikkeling door. Van de 6.852 chauffeurs in 2013 resteren er vijf jaar later nog 5.974. Aan de vergrijzing in de sector is echter nog geen eind gekomen. Gemiddeld genomen is de Nederlandse touringcarchauffeur ouder dan in 2017. Toen was in elk geval nog 0,2 procent jonger dan 21 jaar, nu is dat botweg 0,0. De groep daarboven, van 21 tot 35 jaar oud, werd ook kleiner dan in 2017: 9 om 8 procent.

De derde leeftijdsgroep, bestaande uit chauffeurs in de leeftijd van 51 tot 64, maakte vorig jaar 38 procent van het geheel uit. Een jaar eerder was dat nog 43 procent. Dat brengt ook met zich mee dat de oudste leeftijdsgroep groter werd. Was in 2017 nog 28 procent van alle touringcarchauffeurs ouder dan 65 jaar, in 2018 was dat zelfs 35 procent.

Lees ook: Meer omzet touringcarbedrijven, rendement kan beter

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.