controle, tto, Amsterdam, taxi, centraal station, handhaving, taxichauffeur, taxistandplaats

Mystery guests: Amsterdamse TTO-taxi’s presteren veel beter

Het gaat een stuk beter met de kwaliteit van de Amsterdamse taxibranche. Van januari tot en met maart 2014 zijn er in totaal 201 mysteryguestritten uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam. Bij slechts drie procent is een ernstige overtreding begaan, zoals ritweigering, door rood of te hard rijden. Wel meldt de gemeente dat bij 75 procent kleine overtredingen zijn geconstateerd. Maar dat gaat vooral om het niet afgeven van de verplichte printbon, waar geen klant om vraagt. Dat blijkt uit de Taximonitor van de gemeente Amsterdam.

Ook tijdens Koningsdag is er een mysteryguest onderzoek uitgevoerd in taxi’s. Door de drukte bestaat er dan een kans dat chauffeurs woekerprijzen gaan rekenen, geen korte ritten accepteren of niet op de meter rijden. Maar daar was nu vrijwel geen sprake van.

Koningsdag

Tijdens Koningsdag zijn 51 ritten getest. Hiervan zijn er 2 geweigerd. Van de 49 gemaakte ritten waren er 13 uitstekend uitgevoerd. Deze mysteryguests hebben allen een veilige en betrouwbare rit gehad. Bij de overig 36 ritten was iets aan de hand zoals; het niet uitgeven van de nutteloze printbon, omrijden of niet terug geven van wisselgeld.

“De TTO’s zijn op de hoogte gesteld van de resultaten zodat zij hier actie op kunnen ondernemen en de service kunnen verbeteren”, meldt de gemeente Amsterdam.

Taxicentrale4U

De gemeente Amsterdam heeft met de TTO Taxicentrale4U afspraken gemaakt over een verbetertraject. Uit de audit’s is gebleken dat Taxicentrale4U een aantal tekortkomingen in de bedrijfsvoering en organisatie van de TTO kent.

Taxicentrale4U en de gemeente hebben afspraken gemaakt over hoe deze in een aantal stappen worden weggewerkt. Gedurende een half jaar wordt op deze punten bij Taxicentrale4U intensiever gecontroleerd. “Dit toezicht richt zich op de TTO zelf en niet op de chauffeurs”, benadrukt de gemeente Amsterdam.

Snorders

Op zaterdag 10 mei zijn de TTO’s samen met de gemeente Amsterdam de straat opgegaan om informatie over het gebruik van snorders te verstrekken. Tijdens deze actie werden flyers uitgedeeld met de nadelen van snorders en voordelen van taxi’s.

Sinds de invoering van de nieuwe taxiverordening op 1 juni 2013 ziet de taxibranche een toename van snorders bij de uitgaanspleinen. Dit zorgt voor overlast en neemt klanten weg van de officiële taxi’s. Door burgers te informeren proberen de gemeente en taxibranche dit tegen te gaan.

Lees ook: ‘Controle-actie taxi’s Amsterdam vooral voor informatie’

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Mystery guests: Amsterdamse TTO-taxi’s presteren veel beter”

t_x04|16.05.14|13:22

En dat geloven ze zelf?

Overigens hoop ik dat taxibelangen iets kan doen aan die zinloze bon verstrekking. Het zou moeten zijn dat de klant op verzoek een bon krijgt. scheelt een hoop in de rit afhandeling en milieu.

Ton van Dalfsen|17.05.14|10:51

Op de schiphol taxistandplaats zou het ILT ook mystery guests in moeten zetten. Deze week hadden wij een klant van ons die door een aanvullende taxi van schiphol naar het bedrijf is gebracht. Onze klant vroeg op de taxistandplaats al dat hij een taxi wilde met creditcard faciliteiten. Geen probleem was het antwoord. Uiteindelijk aankomende bij het bedrijf zei de chauffeur dat hij geen creditcards aannam. Mijn klant stond erop en na een woordenwisseling kwam er uiteindelijk een

Ton van Dalfsen|17.05.14|10:54

creditcard machine tevoorschijn. Mijn klant heeft bij ons aangegeven dat wij hem voortaan van schiphol moeten halen.

Pierre van Aert|17.05.14|15:17

Tsja, die credit-cards he, wij accepteren elke credit-card, zelf voor ritjes onder de € 5.- Voorwaarde is wel, dat wij voorafgaande aan de rit de kaart kunnen valideren. Je zal maar na afloop van een rit op CC van meer dan Euro 100.- tot de ontdekking komen, dat de CC niet werkt.

Store Support|12.06.14|13:29

Goed dat de gemeente Amsterdam hiervoor mystery guests inzet. Hoewel de reisbranche constant klantvriendelijker wordt lijkt dit in de taxi branche nog enigszins achter te blijven. We denken dat het mogelijk moet zijn om 100% van de ritten klantvriendelijk uit te voeren en dat dit zich uiteindelijk terugbetaald in loyale klanten. Want iedereen heeft wel een slechte ervaring maar iedereen heeft ook vaak een favoriet taxibedrijf.
Hoe? Door constant te meten en met de resultaten in actie te gaan.