controle, tto, Amsterdam, taxi, centraal station, handhaving, taxichauffeur, taxistandplaats

‘Controle-actie taxi’s Amsterdam vooral voor informatie’

“We verleggen onze aandacht naar de snorders. We gaan ze opsporen en hun werk verstoren. Zo voorkomen we escalatie met de TTO-taxichauffeurs.” Arjan Spit van de gemeente Amsterdam spreekt zaterdagnacht de handhavers toe die bezig zijn met de grootschalige taxicontrole. Ze zijn zojuist weer terug binnen gekomen na een staking van enkele tientallen taxichauffeurs, die de controles beu zijn.

De 50 ambtenaren van dienst Stadstoezicht zijn enkele uren daarvoor bezig geweest met het controleren van TTO-taxi’s. De actie had twee doelstellingen: 1) Zoveel mogelijk informatie over de kwaliteit van de TTO’s verzamelen. 2) Signaleren, beboeten en verdrijven van niet-TTO’s en snorders.

Actie

“De bedoeling van vanavond is informatie verzamelen”, spreekt Fred Schara van Stadstoezicht, die de actie leidt, zijn collega’s toe. “Geef alleen een boete bij excessen of als een taxi niet is aangesloten bij een TTO. Als iemand wel is aangesloten, geven we alleen een waarschuwing.” Het is zaterdagavond 21:00 uur, de actie moet nog beginnen.

De 50 handhavers gaan bekijken of de TTO’s zich aan de regels houden. Ze gaan in tweetallen alle standplaatsen af om te controleren of het daknaambord klopt, of er een nummer op staat, de raamkaart (informatie chauffeur) en infokaart (informatie tarief en TTO) goed te zien zijn. Ook moeten er een taxameter en een bonprinter aanwezig zijn. Verder bekijken ze of de chauffeurs zich netjes gedragen op de standplaatsen en of het voertuig geen schade heeft. Alle bevindingen worden op een checklist geschreven.

Taxistandplaats

Taxi’s die gecontroleerd zijn, krijgen een groene sticker. Zo wordt voorkomen dat één taxi meerdere controles krijgt. Verder heeft de gemeente enkele sleepwagens ter beschikking voor personenauto’s (geen taxi’s) die toch op taxistandplaatsen geparkeerd staan. Die worden meteen weggesleept, zodat de taxistandplaats beschikbaar blijft voor TTO-taxi’s. Het is de bedoeling dat er later in de avond wordt opgetreden tegen snorders.

“Er is nog veel verschil in kwaliteit tussen de TTO’s”, vertelt Fred Schara van Stadstoezicht, die de actie leidt. “Sommige hebben nog niet zo’n goede grip op hun chauffeurs. Door te inventariseren welke TTO’s nog problemen hebben, kunnen we de TTO-besturen aanspreken in plaats van de individuele chauffeurs. Het is de bedoeling dat de TTO’s dan zelf optreden tegen chauffeurs die slechte kwaliteit leveren.”

De handhavers gaan fanatiek aan de slag. De meeste taxichauffeurs ondergaan gelaten de controles. “Zijn jullie er nou alweer”, merken enkele op. Maar ondertussen rommelt het wel, zo blijkt achteraf. Een groepje taxichauffeurs is de controle beu en gaat protesteren op de Herengracht. Daar probeert Schara de taxichauffeurs duidelijk te maken dat de handhavingsactie er vooral op gericht is informatie te verzamelen.

Regels

Uit de anderhalf uur durende actie blijkt dat de meeste TTO-chauffeurs op de standplaatsen zich uitstekend aan de regels houden. De geüniformeerde handhavers controleren 245 taxi’s op de genoemde punten. Bij slechts 9 taxi’s worden tekortkomingen geconstateerd. Hiervoor worden waarschuwingen gegeven.

Maar zodra een mystery guest daadwerkelijk een ritje met een taxi uitvoert, ontstaat een heel ander beeld. Van de 21 gemaakte taxiritten, zijn er slechts een schamele 5 in orde. Bij de overige 16 leveren de chauffeurs niet de gewenste kwaliteit. Er is ook bij de TTO-chauffeurs nog sprake ritweigering, gevaarlijk gedrag, geen wisselgeld, taxameter niet aan willen doen en dat soort zaken.

Mystery guests

“De controles met mystery guests van de TTO-chauffeurs geven aan dat er nog veel werk aan de winkel is voor de TTO’s”, meldt de gemeente Amsterdam. “De geüniformeerde controles leveren een minder resultaat op dan de incognito controles. Deze laatste zijn veel effectiever.”

De overige resultaten van de actie zijn dat een Rotterdamse taxichauffeur een boete heeft gekregen voor het bedienen van de Amsterdamse opstapmarkt. Dat is alleen toegestaan voor Amsterdamse TTO’s. En er is één snorder beboet voor het aanbieden van diensten in de openbare ruimte.

Schorsingen

Dat de actie gericht was op informatieverzameling, daar hebben de actievoerende chauffeurs een heel andere mening over. “We zijn de controles spuugzat. Voor ieder wissewasje krijgen we een boete. En de TTO-besturen doen er helemaal niets aan. Sterker nog; ze delen schorsingen uit aan ons.”

Opvallend is dat de niet-bij-een-tto-aangesloten taxi’s zo goed als verdwenen zijn uit het centrum van Amsterdam. 99% van de taxi’s, zowel op de standplaatsen als rondrijdend, heeft een TTO-daklicht. “De taxi’s van buiten Amsterdam zijn vrijwel helemaal verdwenen”, bevestigt Schara tijdens de actie. “Nu is het zaak om de kwaliteit van de TTO’s in de gaten te houden.”

Bart Pals

Lees ook: Actie Amsterdamse TTO-taxichauffeurs tegen strenge controles (video’s)

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “‘Controle-actie taxi’s Amsterdam vooral voor informatie’”

Een taxi|18.11.13|14:53

Eigenlijk bizar. 50 controleurs alleen in Amsterdam ? ILenT heeft voor heel Nederland nog geen 5 mensen beschikbaar. Beste mensen vergeten jullie aub de andere steden ook niet ?

Taxi Volendam|19.11.13|09:48

Je ziet ook hier weer, het probleem is : veel te veel taxi,s waardoor de omzet per uur veel te laag is, €10 per uur. Dat los je alleen op door fatsoenlijk de taxibranche te saneren, de mislukte taxiwet van 2000 aan te passen. Daar hebben instanties een hekel aan. Een TTO of Bct lost de kwaliteit zoals rit weigeren gevaarlijk gedrag ,wisselgeld, taximeter aandoen , noem maar op niet op. ILT heeft de door hen veroorzaakte taxi gaos bij gemeentes neergelegd. Nu gaan we weer 14 jaar aanklooien.

Duco Douwstra|20.11.13|00:45

De gegevens van 4000 taxi’s in kaart brengen?het blijkt dat de mystery guests veel effectiever werkt. Waarom controleren, met camera’s kan je ook controleren wie illegaal op de standplaats komt.En weer,ga online registeren en stel een lijst met 25 meest voorkomende overtredingen of misdragingen op en zet de sancties daarachter.Zo werkt de UTC al 20 jaar en dat werkt prima en online controleren doet de UTC ook al 20 jaar.Maar dat kan je niet uitleggen aan mensen die van een andere planeet komen.

Ruud Springintveld|26.11.13|17:44

Ik vind het prima dat van de 21 gemaakte taxiritten, er slechts een schamele 5 in orde zijn.
Zo zie je maar dat die TTO’s helemaal niet werken en je gewoon een betrouwbaar taxi bedrijf op moet zoeken.
Het enige wat er bereikt word is dat de overheid de problemen uit handen geeft naar de TTO’s en deze vervolgens de rotte appels er uitgooien om uiteindelijk het alleen recht terug te krijgen.