Mercedes-Benz, C-Klasse, Taxi

Kan een taxichauffeur met zijn taxi in vrije tijd rijden voor UberPop?

UberPop maakt gebruik van particuliere chauffeurs. Maar wat nou als een professionele taxichauffeur met zijn taxi in zijn vrije tijd als UberPop-chauffeur wil optreden? Dan loopt de chauffeur opeens tegen heel veel regels aan die het heel moeilijk maken om als UberPop-chauffeur op te treden met zijn blauwe platen. Want hoe zit het dan met zaken als rij- en rusttijden, of btw? Om te vragen hoe hij daarmee om moet gaan, heeft Taxi Peter een open brief opgesteld naar de overheid.

Geacht ministerie en Inspectie Leefomgeving en Transport,

Door de overdonderende komst van (taxi)vervoerbemiddelaar Uber en het niet reageren op deze praktijken door uw ministerie, de belastingdienst, of welke regeringsinstantie dan ook ben ik enigszins in verwarring geraakt en zit ik met enkele vragen waarbij u mij waarschijnlijk kunt helpen.

Ten eerste wil ik opmerken dat het vervoer van passagiers tegen betaling toch alleen mag met een geldige taxivergunning, zoals omschreven in de wet personenvervoer. Het Uber-pop concept waarbij particulieren personenvervoer verrichten lijkt mijn dus logischerwijs buiten de wet. Niet alleen de chauffeurs die daadwerkelijk het vervoer verrichten zonder de benodigde taxivergunning zijn dus fout, maar ook de aanbieder (Uber) die willens en wetens chauffeurs zonder de juiste papieren ronselt.

Uber zet logischerwijs dus aan tot criminele activiteiten hetgeen tevens verboden is in Nederland; en omdat het om meerdere mensen gaat (aanbieders en chauffeurs) kan je spreken van een criminele organisatie. M.i. gaat zelfs de klant die bewust gebruik maakt van deze illegale dienst niet geheel vrijuit.

En omdat de constructies nogal onduidelijk zijn m.b.t. de verrekening van de gebruikelijke omzetbelasting  (particulier of bedrijf die een dienst afneemt van een bedrijf die deze dienst vervolgens tegen betaling weer uitbesteed aan een particulier; je zou kunnen spreken van een zetbazenconstructie) verbaast het mij dat de belastingdienst niet onmiddellijk met de ‘wet ketenaansprakelijkheid’ klaar staat. Ik snap ook niet waarom de belastingdienst wel de Amsterdamse TTO’s verplicht de track en trace gegevens te bewaren en dit voor Uber niet het geval is.

Nu door uw passieve houding in deze blijkt dat u Uber als een wild groeiend gezwel zijn gang laat gaan met het verzieken van de taximarkt zie ik mijzelf in de toekomst wellicht genoodzaakt om mij ook (als extra bijverdienste) bij deze dienst aan te sluiten. Maar hoe moet ik dit vervoer dan zien?

Hoe moet ik de kilometers zien die ik voor Uber-vervoer maak? Het zijn geen taxikilometers, want het mag zonder taxivergunning. Maar het zijn ook geen privé-kilometers, want het is zakelijk vervoer (ik krijg er immers voor betaald). Dit natuurlijk in verband met de BPM-teruggaaf en de belastingbijtelling.

Mag ik bij Uber-ritten de kosten voor zakelijk gebruik van mijn auto (19 cent/km) aftrekken?

Hoe gebruik ik de boordcomputer? Als het geen taxikilometers zijn registreert het apparaat toch waar ik zoal uit hang en ik ben nou eenmaal erg gesteld op mijn privacy. Zijn er geen nationale en Europese wetten die mijn privacy afdoende beschermen tegen het onbeperkt vastleggen van mijn private gangen? Waarom kan ik de registratie niet handmatig uitzetten?

Hoe ziet u het Uber-vervoer ten opzichte van de rij- en rusttijden? Zeker als er ritten worden gedaan tussen het reguliere taxi werk in. Moet ik steeds uitloggen bij een Uber-rit en weer inloggen bij een taxirit?

Hoe zit dat met de taxameter? Bij taxivervoer moet de meter verplicht aan. Als Uber-vervoer geen taxiwerk is en ik word aangehouden; hoe kan ik aantonen dat ik geen taxi-vervoer doe maar Uber-vervoer?

Als ik een Uber-klant mijn kaartje geef en maak tot mijn eigen klant, is het dan opeens een taxi-klant of mag ik hem/haar tegen Uber-voorwaarden blijven vervoeren?

Als ik als chauffeur (eenling) eenzelfde dienst ga aanbieden als Uber met een belcentrale vanachter het stuur, mag dat dan ook? Of is dat dan wel opeens vervoer volgens de wet personenvervoer?

Bereken ik de klant 0%, 6% of 21% BTW?

Mag ik Uber-klanten in mijn taxi vervoeren met mijn taxi-daklicht?

Mag ik met Uber-klanten in mijn taxi op baanvakken rijden die voor taxi’s zijn opengesteld zoals bij (bus)stations, lijnbusbanen, en sommige stadskernen?

Als ik Uber-klanten met mijn privéauto mag vervoeren, mag ik dat dan ook met taxi-klanten?

Waarom bestaat er Uberhaupt nog een wet personenvervoer? En een rijtijdenregeling?

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

P.A. Ruiter (Taxi Peter)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “Kan een taxichauffeur met zijn taxi in vrije tijd rijden voor UberPop?”

Gerard Postma|21.08.14|14:09

Beste Peter,

Je hebt gebruik gemaakt van een heel goede manier om dit probleem aan de kaak te stellen. Duidelijke en een concrete vraagstelling waarop het ministerie verplicht is om binnen een bepaalde tijd op te reageren. Mijn complimenten. Ik neem aan dat je verder ons op de hoogte houdt en als ik hierin kan ondersteunen houd ik me aanbevolen.
Hartelijk dank voor dit initiatief.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Postma
CarDrive4You B.V.
Nijmegen

Dirk Den Boer|21.08.14|15:36

IDD , in helder, foutloos Nederlands, duidelijke vragen. Nu maar hopen dat de antwoorden ook zo helder zijn.

Politiek zal de kop wel weer in ’t zand steken maar het verzet wordt gelukkig steeds groter tegen de misstanden dankzij mensen zoals jij. Bedankt.

Zak Doek|21.08.14|16:13

Voor jullie snap ik dat het vervelend is. Toch is het ook een goed moment om hand in eigen boezem te steken. De taximarkt is al jaren ziek! Hier, in Amsterdam is het verschrikkelijk. Afgelopen weekend heb ik uberpop geprobeerd en uit ervaring kan ik vertellen dat de gemiddelde uberpop bestuurder meer van normen en waarden begrijpt dan de legale taxichauffeur. Dit zorgt voor het bestaansrecht van diensten als Uber. De prijs-kwaliteit verhouding is volledig uit verhouding in de normale taxiwereld!

t_x04|21.08.14|16:27

Zak doek.

Het gaat er niet om of taxi’s wel of niet goed zijn. Uberpop is illegaal, zij verrichten taxivervoer zonder vergunningen. Dat is het bezwaar.
De verziekte markt heb je aan de politiek te danken, zij hebben iedereen laten instromen waarvan je al wist dat die niet geschikt waren.
De uberpoppers hebben al een baan en doet dit er zwart bij. Tja, dan kan ik ook voor de helft van de prijs rijden.

t_x04|21.08.14|16:29

vervolg:

Maar goed, vooral met pop rijden. Bedenk wel dat de verzekering niets dekt als er een ongeval plaatsvind. In iedere verzekering staat dat vervoer tegen betaling is uitgesloten. Taxi’s moeten een speciale taxiverzekering aanschaffen met daarbij een eigen risico van 900 euro.

Ad Beitler|21.08.14|20:12

hoe zit het eigenlijk met de tuk tuk die vervoeren ook personen tegen betaling dus is volgens de wet ook een vergunning nodig

t_x04|21.08.14|23:49

Ja, ook zoiets krom. Ze hebben 3 wielen en vallen daardoor niet onder de taxiwet.
Dit geldt ook voor de fietstaxi’s die bestuurd worden door Oost-Europese criminelen die ritprijzen vragen waar een taxi een punt aan kan zuigen. Woekertarieven.

Een taxi|22.08.14|08:20

@Zak Doek Jammer dat er zo gedacht wordt en erg teleurstellend voor alle hardwerkende goede taxichauffeurs die moeten zwoegen voor hun bestaan dat er zo gedacht wordt. In welke branche zitten nou geen rotte appels ? De discussie met deze Amerikaanse uitzuigers is dat ze, gedreven door de gigantische berg geld, denken dat ze alles kunnen en mogen maar ook in Nederland is er wetgeving en niet voor niets. Über kan ik mee leven Überpop niet.

Hasan Bicklar|22.08.14|09:58

Wat ik niet snap is waarom die tuk tuks niet onder de wet personenvervoer vallen…Zover ik weet valt elke vorm van personenvervoer onder de wet personenvervoer ongeacht van aantal wielen…

t_x04|22.08.14|12:40

Gewone uber overtreed ook de wet door te eisen dat bij iedere rit de taxikenmerken verwijderd moeten worden.Hiermee geven ze de indruk dat uber luxe wagens heeft terwijl het gewoon taxi’s zijn die als taxi al rond rijden. Gebruiken een iPhone als meter. Ik moet ieder jaar een zinloze meterkeuring laten uit voeren. Bct moet gekoppeld worden met de meter, dat kan met ipnone niet.

t_x04|22.08.14|12:44

Als ik als taxi zonder tariefkaart en meter rij, kan ik de hoogste boetes te gemoed zien en kan ik ook nog als fraudeur aangemeld worden. Tevens mogen ze volgens de Amsterdamse TTO regels niet zonder daklicht op de trambaan rijden, doen ze wel. Enz. enz.

Marion van Dijk|22.08.14|19:27

hoi Peter hele mooie brief, maar je bent vergeten er een ANTWOORD TERMIJN in te zetten en AANTEKENEN. Anders kan je wachten tot je een ons weegt.
Dus stuur hem opnieuw met de eis/verzoek binnen bv. 4 weken antwoord te krijgen. En stuur de brief ook naar mediaprogrammas zoals knevel etc. waarin dingen van nu besproken worden je verwoordt het goed en zou als je uit genodigd wordt de branche goed kunnen vertegenwoordigen.
Petje af peter heel goed gedaan.

Marion van Dijk|22.08.14|19:32

tx 04 uber luxe en black betalen 21 procent btw en vallen onder contractvervoer. en daar komt iedere maand/week een uitdraai van dus dat is tevens je rittenstaat. Is iets heel anders dan straattaxi En daar heb ik zoals “een taxi” geen moeite mee is redelijk eerlijke concurrentie maar uber pop gaat nergens over.

t_x04|22.08.14|20:34

Lux en black is geen contractvervoer! Uber is een tussenpersoon net zoals een centrale tussen klant en chauffeur. Uberchauffeurs moeten net zoals wij de bct en meter gebruiken. Ubertaxi’s zijn taxi’s waarvan de uiterlijke kenmerken tijdelijk verwijderd worden. Ik zie het gebeuren op de standplaatsen

t_x04|22.08.14|20:40

En hoezo concurrentie? Het zijn voornamelijk mijn eigen collega’s nota bene van mijn centrale die voor uber rijden.

Rodney Barten|22.08.14|21:16

@ Marion: De App Uber moet 21% BTW betalen over de provisie die hun berekenen aan hun uitvoerders. De uitvoerder betaald gewoon 6% btw over de ritpijs. Het valt niet onder contractvervoer. Contractvervoer houd in een vaste rit van A naar B op vaste tijden en dagen. UberLux en Black eerlijke concurrentie? Ze houden zich niet aan de wet en er word door grote inversteerders (Google bv) ongelovelijk veel geld in gepompt, een beetje het klein duimpje tegen de reus verhaal.

Marion van Dijk|23.08.14|00:03

21 procent rodney dus het is wel degelijk “contract vervoer” het zijn chauffeurs diensten. Vraag maar na en heb ook geen zin om deze discussie aan te gaan het zijn chauffeurs die een pas en eigen bedrijf hebben de wet naleven etc. dus wat zij doen om hun centen te verdienen moeten ze zelf weten, ze voldoen aan de wet. Maar uber pop heeft niets geen pas geen onderneming geen bct etc. dus dat is in mijn ogen oneerlijke concurrentie. dat is wat ik zeggen wil.

t_x04|23.08.14|13:26

@Marion.
Waarom ben je zo overtuigd van je gelijk? Uberchauffeur?

Ik zit bij een centrale en betaal ook 21%. Er is geen sprake van contract vervoer.

Rodney Barten|23.08.14|15:59

@ Marion: Contractvervoer is taxivervoer dat tijdens een bepaalde periode meerdere malen wordt verricht tegen een schriftelijk overeengekomen tarief. Denk aan ziekenvervoer, scholierenvervoer of de treintaxi (bron ILT). De Uberchauffeurs zetten geen taximeter aan en dus houden zij zich niet aan de wet!

Dick Bakker|23.08.14|17:38

Ik heb als chauffeur op afroep voor een zakenman gewerkt met mijn taxi 2,5 jaar lang en dat heet chauffeursdiensten ook hier had ik mijn klok niet voor nodig. per dag reden we van a naar b en iedere dag een andere bestemming dus het valt onder chauffeursdiensten ik heb daar 21 procent voor betaald en dat is dus bij uber hetzelfde,is niets illegaals aan. Zij probeert alleen te zeggen dat uberpop totaal iets anders is. Laat alle andere discussies achterwege het gaat om hetzelfde.

t_x04|23.08.14|18:38

Dat is dan een contract tussen chauffeur en klant. Bij uber is er geen contract tussen uber en klant en valt dus niet onder chauffeursdiensten. Dan zou ik de ritten die ik krijg van de centrale ook zonder meter mogen rijden, dat mag ik dus niet. Ik mag die ritten niet zonder tariefkaarten en daklicht rijden.Ook ben ik verplicht de meter+ BCT te gebruiken.Zelfs bij vaste (lagere)prijzen moet ik met meter aan rijden. Enz. Enz.

t_x04|23.08.14|21:13

Verkeerd geschreven mijn bericht.

Paul Dijkhuizen|25.08.14|15:17

@Zak doek, je schrijft dat de prijs-kwaliteit verhouding in de ‘normale’ taxiwereld volledig uit verhouding is, kun je dat even uitleggen? Of was dit gewoon een ongefundeerde, nutteloze, populistische opmerking, die nergens op slaat, op geen enkele wijze is onderzocht, nergens mee is vergeleken, totaal niet is onderbouwd? In dat laatste geval verzoek ik je je eerst eens te verdiepen in de tarief-opbouw, wettelijke regels, autokosten, personeelskosten etc. voordat je hier weer iets over zegt…

Een taxi|26.08.14|14:12

Erg mooi 21% dus als je over de 90% regel heengaat moet je ook nog eens je BPM terug betalen want het zijn chauffeursdiensten.

tonnie|28.08.14|10:42

@ Marion van Dijk

Er wordt twee keer btw betaald. Voorbeeld: Ritprijs is 25 euro, chauffeur krijgt 20 euro waar de 6% btw in verwerkt is.
Uber houdt 5 euro waarvan zij 21% btw betalen, omdat het commissie is en geen taxivervoer.

SilverTV|28.08.14|12:13

Artikel 4 lid 4 Wet OB; de marge van UBER is belast met 6% BTW

tonnie|28.08.14|12:17

Is dat echt zo, ik dacht dat commissies belast waren met 21%

tonnie|28.08.14|12:28

is dat echt zo, ik was ervan overtuigd dat op commissies een btw rust van 21%

t_x04|28.08.14|13:50

Dat lijkt me sterk. Als je bij een centrale aangesloten bent moet er ook 21%btw betaald worden. Uber is hetzelfde.

tonnie|28.08.14|14:45

Uber is zelf geen vervoerder dus volgens mij valt dat dan buiten de 6% regeling taxivervoer, en zou dus btw over commissie worden berekend, en dat is volgens mij 21%
De chauffeur zelf krijgt gewoon het resterende bedrag als prijs van de taxirit uitbetaald, en betaald de gebruikelijke 6%
Dat lijkt mij logisch, maar………………ik ben geen belasting deskundige of een deskundige op enig ander gebied :)

Peter Ruiter|01.09.14|23:22

En hieronder het slappe hap antwoord van de ILenT. We zien nog iedere dag de advertenties voor uberpop voorbij komen dus je zou toch verwachten dat de heren met zwaar materieel de deur bij Uber inbeuken om op gegronde verdenking van malversaties en onwettig handelen de complete administratie in beslag te nemen. Niets blijkt dus minder waar. Misschien toch maar weer het heft in eigen hand nemen….??

Peter Ruiter|01.09.14|23:24

Wij begrijpen uw bezorgdheid v.w.b. het Uber-pop verhaal. In het kort komt het erop neer dat het concept, zoals dat door Uber in de markt wordt gezet, niet illegaal is met dien verstande dat het werk dan gedaan wordt door legale taxiondernemers. Dus zij die in het bezit zijn van een taxivergunning, mogen en kunnen dit vervoer, via Uber uitvoeren.

Peter Ruiter|01.09.14|23:26

Al het andere vervoer wat uitgevoerd wordt door een niet (taxi)vergunninghouder is illegaal. De afdeling Handhaving Personenvervoer van de ILT is van deze ontwikkelingen op de hoogte. Men zal dan ook adequaat optreden, daar waar sprake is van dit illegale vervoer.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag

Jos Dinkelaar|11.09.14|22:46

Al het vervoer wat uitgevoerd wordt door een niet (taxi)vergunninghouder is illegaal. Wel denk ik dat de wet personen vervoer veranderd moet worden.
Iedereen met een volledige taxi pasje zou ook eigen rijder kunnen worden als men de wet gaat aanpassen.
ook heb je nog de vele taxibedrijven die geen boordcomputer/meter nodig hebben.

tonnie|20.09.14|12:29

gelul van de ILT
Dus als ik het goed begrijp dan hadden we problemen in de grote steden zoals te hoge ritprijzen vragen, klanten weigeren die te hoge ritprijs niet accepteren en chauffeurs die vervolgens de meter niet aanzetten? Toen zijn als oplossing de TTO’s opgericht om deze misstanden te voorkomen, en nu doet Uber precies hetzelfde via een app, en is er niets mis mee?

Kan een taxichauffeur met zijn taxi in vrije tijd rijden voor UberPop? | TaxiPro
Mercedes-Benz, C-Klasse, Taxi

Kan een taxichauffeur met zijn taxi in vrije tijd rijden voor UberPop?

UberPop maakt gebruik van particuliere chauffeurs. Maar wat nou als een professionele taxichauffeur met zijn taxi in zijn vrije tijd als UberPop-chauffeur wil optreden? Dan loopt de chauffeur opeens tegen heel veel regels aan die het heel moeilijk maken om als UberPop-chauffeur op te treden met zijn blauwe platen. Want hoe zit het dan met zaken als rij- en rusttijden, of btw? Om te vragen hoe hij daarmee om moet gaan, heeft Taxi Peter een open brief opgesteld naar de overheid.

Geacht ministerie en Inspectie Leefomgeving en Transport,

Door de overdonderende komst van (taxi)vervoerbemiddelaar Uber en het niet reageren op deze praktijken door uw ministerie, de belastingdienst, of welke regeringsinstantie dan ook ben ik enigszins in verwarring geraakt en zit ik met enkele vragen waarbij u mij waarschijnlijk kunt helpen.

Ten eerste wil ik opmerken dat het vervoer van passagiers tegen betaling toch alleen mag met een geldige taxivergunning, zoals omschreven in de wet personenvervoer. Het Uber-pop concept waarbij particulieren personenvervoer verrichten lijkt mijn dus logischerwijs buiten de wet. Niet alleen de chauffeurs die daadwerkelijk het vervoer verrichten zonder de benodigde taxivergunning zijn dus fout, maar ook de aanbieder (Uber) die willens en wetens chauffeurs zonder de juiste papieren ronselt.

Uber zet logischerwijs dus aan tot criminele activiteiten hetgeen tevens verboden is in Nederland; en omdat het om meerdere mensen gaat (aanbieders en chauffeurs) kan je spreken van een criminele organisatie. M.i. gaat zelfs de klant die bewust gebruik maakt van deze illegale dienst niet geheel vrijuit.

En omdat de constructies nogal onduidelijk zijn m.b.t. de verrekening van de gebruikelijke omzetbelasting  (particulier of bedrijf die een dienst afneemt van een bedrijf die deze dienst vervolgens tegen betaling weer uitbesteed aan een particulier; je zou kunnen spreken van een zetbazenconstructie) verbaast het mij dat de belastingdienst niet onmiddellijk met de ‘wet ketenaansprakelijkheid’ klaar staat. Ik snap ook niet waarom de belastingdienst wel de Amsterdamse TTO’s verplicht de track en trace gegevens te bewaren en dit voor Uber niet het geval is.

Nu door uw passieve houding in deze blijkt dat u Uber als een wild groeiend gezwel zijn gang laat gaan met het verzieken van de taximarkt zie ik mijzelf in de toekomst wellicht genoodzaakt om mij ook (als extra bijverdienste) bij deze dienst aan te sluiten. Maar hoe moet ik dit vervoer dan zien?

Hoe moet ik de kilometers zien die ik voor Uber-vervoer maak? Het zijn geen taxikilometers, want het mag zonder taxivergunning. Maar het zijn ook geen privé-kilometers, want het is zakelijk vervoer (ik krijg er immers voor betaald). Dit natuurlijk in verband met de BPM-teruggaaf en de belastingbijtelling.

Mag ik bij Uber-ritten de kosten voor zakelijk gebruik van mijn auto (19 cent/km) aftrekken?

Hoe gebruik ik de boordcomputer? Als het geen taxikilometers zijn registreert het apparaat toch waar ik zoal uit hang en ik ben nou eenmaal erg gesteld op mijn privacy. Zijn er geen nationale en Europese wetten die mijn privacy afdoende beschermen tegen het onbeperkt vastleggen van mijn private gangen? Waarom kan ik de registratie niet handmatig uitzetten?

Hoe ziet u het Uber-vervoer ten opzichte van de rij- en rusttijden? Zeker als er ritten worden gedaan tussen het reguliere taxi werk in. Moet ik steeds uitloggen bij een Uber-rit en weer inloggen bij een taxirit?

Hoe zit dat met de taxameter? Bij taxivervoer moet de meter verplicht aan. Als Uber-vervoer geen taxiwerk is en ik word aangehouden; hoe kan ik aantonen dat ik geen taxi-vervoer doe maar Uber-vervoer?

Als ik een Uber-klant mijn kaartje geef en maak tot mijn eigen klant, is het dan opeens een taxi-klant of mag ik hem/haar tegen Uber-voorwaarden blijven vervoeren?

Als ik als chauffeur (eenling) eenzelfde dienst ga aanbieden als Uber met een belcentrale vanachter het stuur, mag dat dan ook? Of is dat dan wel opeens vervoer volgens de wet personenvervoer?

Bereken ik de klant 0%, 6% of 21% BTW?

Mag ik Uber-klanten in mijn taxi vervoeren met mijn taxi-daklicht?

Mag ik met Uber-klanten in mijn taxi op baanvakken rijden die voor taxi’s zijn opengesteld zoals bij (bus)stations, lijnbusbanen, en sommige stadskernen?

Als ik Uber-klanten met mijn privéauto mag vervoeren, mag ik dat dan ook met taxi-klanten?

Waarom bestaat er Uberhaupt nog een wet personenvervoer? En een rijtijdenregeling?

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

P.A. Ruiter (Taxi Peter)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “Kan een taxichauffeur met zijn taxi in vrije tijd rijden voor UberPop?”

Gerard Postma|21.08.14|14:09

Beste Peter,

Je hebt gebruik gemaakt van een heel goede manier om dit probleem aan de kaak te stellen. Duidelijke en een concrete vraagstelling waarop het ministerie verplicht is om binnen een bepaalde tijd op te reageren. Mijn complimenten. Ik neem aan dat je verder ons op de hoogte houdt en als ik hierin kan ondersteunen houd ik me aanbevolen.
Hartelijk dank voor dit initiatief.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Postma
CarDrive4You B.V.
Nijmegen

Dirk Den Boer|21.08.14|15:36

IDD , in helder, foutloos Nederlands, duidelijke vragen. Nu maar hopen dat de antwoorden ook zo helder zijn.

Politiek zal de kop wel weer in ’t zand steken maar het verzet wordt gelukkig steeds groter tegen de misstanden dankzij mensen zoals jij. Bedankt.

Zak Doek|21.08.14|16:13

Voor jullie snap ik dat het vervelend is. Toch is het ook een goed moment om hand in eigen boezem te steken. De taximarkt is al jaren ziek! Hier, in Amsterdam is het verschrikkelijk. Afgelopen weekend heb ik uberpop geprobeerd en uit ervaring kan ik vertellen dat de gemiddelde uberpop bestuurder meer van normen en waarden begrijpt dan de legale taxichauffeur. Dit zorgt voor het bestaansrecht van diensten als Uber. De prijs-kwaliteit verhouding is volledig uit verhouding in de normale taxiwereld!

t_x04|21.08.14|16:27

Zak doek.

Het gaat er niet om of taxi’s wel of niet goed zijn. Uberpop is illegaal, zij verrichten taxivervoer zonder vergunningen. Dat is het bezwaar.
De verziekte markt heb je aan de politiek te danken, zij hebben iedereen laten instromen waarvan je al wist dat die niet geschikt waren.
De uberpoppers hebben al een baan en doet dit er zwart bij. Tja, dan kan ik ook voor de helft van de prijs rijden.

t_x04|21.08.14|16:29

vervolg:

Maar goed, vooral met pop rijden. Bedenk wel dat de verzekering niets dekt als er een ongeval plaatsvind. In iedere verzekering staat dat vervoer tegen betaling is uitgesloten. Taxi’s moeten een speciale taxiverzekering aanschaffen met daarbij een eigen risico van 900 euro.

Ad Beitler|21.08.14|20:12

hoe zit het eigenlijk met de tuk tuk die vervoeren ook personen tegen betaling dus is volgens de wet ook een vergunning nodig

t_x04|21.08.14|23:49

Ja, ook zoiets krom. Ze hebben 3 wielen en vallen daardoor niet onder de taxiwet.
Dit geldt ook voor de fietstaxi’s die bestuurd worden door Oost-Europese criminelen die ritprijzen vragen waar een taxi een punt aan kan zuigen. Woekertarieven.

Een taxi|22.08.14|08:20

@Zak Doek Jammer dat er zo gedacht wordt en erg teleurstellend voor alle hardwerkende goede taxichauffeurs die moeten zwoegen voor hun bestaan dat er zo gedacht wordt. In welke branche zitten nou geen rotte appels ? De discussie met deze Amerikaanse uitzuigers is dat ze, gedreven door de gigantische berg geld, denken dat ze alles kunnen en mogen maar ook in Nederland is er wetgeving en niet voor niets. Über kan ik mee leven Überpop niet.

Hasan Bicklar|22.08.14|09:58

Wat ik niet snap is waarom die tuk tuks niet onder de wet personenvervoer vallen…Zover ik weet valt elke vorm van personenvervoer onder de wet personenvervoer ongeacht van aantal wielen…

t_x04|22.08.14|12:40

Gewone uber overtreed ook de wet door te eisen dat bij iedere rit de taxikenmerken verwijderd moeten worden.Hiermee geven ze de indruk dat uber luxe wagens heeft terwijl het gewoon taxi’s zijn die als taxi al rond rijden. Gebruiken een iPhone als meter. Ik moet ieder jaar een zinloze meterkeuring laten uit voeren. Bct moet gekoppeld worden met de meter, dat kan met ipnone niet.

t_x04|22.08.14|12:44

Als ik als taxi zonder tariefkaart en meter rij, kan ik de hoogste boetes te gemoed zien en kan ik ook nog als fraudeur aangemeld worden. Tevens mogen ze volgens de Amsterdamse TTO regels niet zonder daklicht op de trambaan rijden, doen ze wel. Enz. enz.

Marion van Dijk|22.08.14|19:27

hoi Peter hele mooie brief, maar je bent vergeten er een ANTWOORD TERMIJN in te zetten en AANTEKENEN. Anders kan je wachten tot je een ons weegt.
Dus stuur hem opnieuw met de eis/verzoek binnen bv. 4 weken antwoord te krijgen. En stuur de brief ook naar mediaprogrammas zoals knevel etc. waarin dingen van nu besproken worden je verwoordt het goed en zou als je uit genodigd wordt de branche goed kunnen vertegenwoordigen.
Petje af peter heel goed gedaan.

Marion van Dijk|22.08.14|19:32

tx 04 uber luxe en black betalen 21 procent btw en vallen onder contractvervoer. en daar komt iedere maand/week een uitdraai van dus dat is tevens je rittenstaat. Is iets heel anders dan straattaxi En daar heb ik zoals “een taxi” geen moeite mee is redelijk eerlijke concurrentie maar uber pop gaat nergens over.

t_x04|22.08.14|20:34

Lux en black is geen contractvervoer! Uber is een tussenpersoon net zoals een centrale tussen klant en chauffeur. Uberchauffeurs moeten net zoals wij de bct en meter gebruiken. Ubertaxi’s zijn taxi’s waarvan de uiterlijke kenmerken tijdelijk verwijderd worden. Ik zie het gebeuren op de standplaatsen

t_x04|22.08.14|20:40

En hoezo concurrentie? Het zijn voornamelijk mijn eigen collega’s nota bene van mijn centrale die voor uber rijden.

Rodney Barten|22.08.14|21:16

@ Marion: De App Uber moet 21% BTW betalen over de provisie die hun berekenen aan hun uitvoerders. De uitvoerder betaald gewoon 6% btw over de ritpijs. Het valt niet onder contractvervoer. Contractvervoer houd in een vaste rit van A naar B op vaste tijden en dagen. UberLux en Black eerlijke concurrentie? Ze houden zich niet aan de wet en er word door grote inversteerders (Google bv) ongelovelijk veel geld in gepompt, een beetje het klein duimpje tegen de reus verhaal.

Marion van Dijk|23.08.14|00:03

21 procent rodney dus het is wel degelijk “contract vervoer” het zijn chauffeurs diensten. Vraag maar na en heb ook geen zin om deze discussie aan te gaan het zijn chauffeurs die een pas en eigen bedrijf hebben de wet naleven etc. dus wat zij doen om hun centen te verdienen moeten ze zelf weten, ze voldoen aan de wet. Maar uber pop heeft niets geen pas geen onderneming geen bct etc. dus dat is in mijn ogen oneerlijke concurrentie. dat is wat ik zeggen wil.

t_x04|23.08.14|13:26

@Marion.
Waarom ben je zo overtuigd van je gelijk? Uberchauffeur?

Ik zit bij een centrale en betaal ook 21%. Er is geen sprake van contract vervoer.

Rodney Barten|23.08.14|15:59

@ Marion: Contractvervoer is taxivervoer dat tijdens een bepaalde periode meerdere malen wordt verricht tegen een schriftelijk overeengekomen tarief. Denk aan ziekenvervoer, scholierenvervoer of de treintaxi (bron ILT). De Uberchauffeurs zetten geen taximeter aan en dus houden zij zich niet aan de wet!

Dick Bakker|23.08.14|17:38

Ik heb als chauffeur op afroep voor een zakenman gewerkt met mijn taxi 2,5 jaar lang en dat heet chauffeursdiensten ook hier had ik mijn klok niet voor nodig. per dag reden we van a naar b en iedere dag een andere bestemming dus het valt onder chauffeursdiensten ik heb daar 21 procent voor betaald en dat is dus bij uber hetzelfde,is niets illegaals aan. Zij probeert alleen te zeggen dat uberpop totaal iets anders is. Laat alle andere discussies achterwege het gaat om hetzelfde.

t_x04|23.08.14|18:38

Dat is dan een contract tussen chauffeur en klant. Bij uber is er geen contract tussen uber en klant en valt dus niet onder chauffeursdiensten. Dan zou ik de ritten die ik krijg van de centrale ook zonder meter mogen rijden, dat mag ik dus niet. Ik mag die ritten niet zonder tariefkaarten en daklicht rijden.Ook ben ik verplicht de meter+ BCT te gebruiken.Zelfs bij vaste (lagere)prijzen moet ik met meter aan rijden. Enz. Enz.

t_x04|23.08.14|21:13

Verkeerd geschreven mijn bericht.

Paul Dijkhuizen|25.08.14|15:17

@Zak doek, je schrijft dat de prijs-kwaliteit verhouding in de ‘normale’ taxiwereld volledig uit verhouding is, kun je dat even uitleggen? Of was dit gewoon een ongefundeerde, nutteloze, populistische opmerking, die nergens op slaat, op geen enkele wijze is onderzocht, nergens mee is vergeleken, totaal niet is onderbouwd? In dat laatste geval verzoek ik je je eerst eens te verdiepen in de tarief-opbouw, wettelijke regels, autokosten, personeelskosten etc. voordat je hier weer iets over zegt…

Een taxi|26.08.14|14:12

Erg mooi 21% dus als je over de 90% regel heengaat moet je ook nog eens je BPM terug betalen want het zijn chauffeursdiensten.

tonnie|28.08.14|10:42

@ Marion van Dijk

Er wordt twee keer btw betaald. Voorbeeld: Ritprijs is 25 euro, chauffeur krijgt 20 euro waar de 6% btw in verwerkt is.
Uber houdt 5 euro waarvan zij 21% btw betalen, omdat het commissie is en geen taxivervoer.

SilverTV|28.08.14|12:13

Artikel 4 lid 4 Wet OB; de marge van UBER is belast met 6% BTW

tonnie|28.08.14|12:17

Is dat echt zo, ik dacht dat commissies belast waren met 21%

tonnie|28.08.14|12:28

is dat echt zo, ik was ervan overtuigd dat op commissies een btw rust van 21%

t_x04|28.08.14|13:50

Dat lijkt me sterk. Als je bij een centrale aangesloten bent moet er ook 21%btw betaald worden. Uber is hetzelfde.

tonnie|28.08.14|14:45

Uber is zelf geen vervoerder dus volgens mij valt dat dan buiten de 6% regeling taxivervoer, en zou dus btw over commissie worden berekend, en dat is volgens mij 21%
De chauffeur zelf krijgt gewoon het resterende bedrag als prijs van de taxirit uitbetaald, en betaald de gebruikelijke 6%
Dat lijkt mij logisch, maar………………ik ben geen belasting deskundige of een deskundige op enig ander gebied :)

Peter Ruiter|01.09.14|23:22

En hieronder het slappe hap antwoord van de ILenT. We zien nog iedere dag de advertenties voor uberpop voorbij komen dus je zou toch verwachten dat de heren met zwaar materieel de deur bij Uber inbeuken om op gegronde verdenking van malversaties en onwettig handelen de complete administratie in beslag te nemen. Niets blijkt dus minder waar. Misschien toch maar weer het heft in eigen hand nemen….??

Peter Ruiter|01.09.14|23:24

Wij begrijpen uw bezorgdheid v.w.b. het Uber-pop verhaal. In het kort komt het erop neer dat het concept, zoals dat door Uber in de markt wordt gezet, niet illegaal is met dien verstande dat het werk dan gedaan wordt door legale taxiondernemers. Dus zij die in het bezit zijn van een taxivergunning, mogen en kunnen dit vervoer, via Uber uitvoeren.

Peter Ruiter|01.09.14|23:26

Al het andere vervoer wat uitgevoerd wordt door een niet (taxi)vergunninghouder is illegaal. De afdeling Handhaving Personenvervoer van de ILT is van deze ontwikkelingen op de hoogte. Men zal dan ook adequaat optreden, daar waar sprake is van dit illegale vervoer.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag

Jos Dinkelaar|11.09.14|22:46

Al het vervoer wat uitgevoerd wordt door een niet (taxi)vergunninghouder is illegaal. Wel denk ik dat de wet personen vervoer veranderd moet worden.
Iedereen met een volledige taxi pasje zou ook eigen rijder kunnen worden als men de wet gaat aanpassen.
ook heb je nog de vele taxibedrijven die geen boordcomputer/meter nodig hebben.

tonnie|20.09.14|12:29

gelul van de ILT
Dus als ik het goed begrijp dan hadden we problemen in de grote steden zoals te hoge ritprijzen vragen, klanten weigeren die te hoge ritprijs niet accepteren en chauffeurs die vervolgens de meter niet aanzetten? Toen zijn als oplossing de TTO’s opgericht om deze misstanden te voorkomen, en nu doet Uber precies hetzelfde via een app, en is er niets mis mee?