Uber, app, smartphone, taxi-app, snorder

‘Aankondiging door te gaan met UberPop is hondsbrutaal’

Het is ‘hondsbrutaal’ dat Uber heeft aangekondigd door te gaan met de dienst UberPop, terwijl de rechter het nadrukkelijk heeft verboden. Dat stelt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi. “De rechter heeft gesproken. Het is verboden om via particuliere chauffeurs zonder vergunning taxidiensten aan te bieden. De aankondiging van Uber deze uitspraak te negeren is een minachting van het Nederlandse rechtssysteem.”

Het staat Uber vrij om in beroep te gaan. Maar tot die tijd moet de dienst stilgelegd worden, vindt Andela. Daar denkt Uber echter anders over. Die laat publiekelijk weten lak te hebben aan de geldende Nederlandse wet.

UberPop

“We gaan door met het aanbieden van UberPop om de vernieuwing die we in gang hebben gezet niet te laten stranden. Het is nu aan de politiek om vaart te maken met gemoderniseerde wetgeving en niet te wachten tot eind 2015, zodat innovatie niet tot stilstand komt. Wij zullen er alles aan doen om hierbij te helpen”, aldus Uber.

Maar dat is écht schandalig, vindt Andela. “Stel je voor dat wij als taxibranche opeens besluiten om al die dure spullen bij Kiwa niet meer te kopen. Want ook die regels gaan ooit wel aangepast worden. Maar dat kunnen wij ons niet veroorloven omdat we de boetes niet kunnen betalen.”

ILT

Ook Duco Douwstra van de Stichting Taxibelangen Nederland is stomverbaasd over de brutale aankondiging van Uber. “Als ze nu nog steeds doorgaan met UberPop, dan moet de ILT onmiddellijk het hele bedrijf stilleggen. Want ze faciliteren illegale praktijken”, vindt hij.

“Als de ILT dan niet onmiddellijk streng handhaaft, dan maken ze zichzelf volstrekt ongeloofwaardig. Ik ga ervan uit dat ze al hun beschikbare capaciteit meteen inzetten om deze snorders te pakken.”

Taxivergunning

UberPop mag in Nederland niet aangeboden worden door particuliere chauffeurs zonder taxivergunning. De dwangsom die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan Uber heeft opgelegd mag gehandhaafd blijven. Dat heeft de voorzieningenrechter bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in een kort geding besloten. Uber is op alle fronten in het ongelijk gesteld.

Andela stelt dat er best gesproken kan worden over een herziening van de WP2000. Voor taxibedrijven bevat de wet elementen die het ondernemerschap hinderen: “Denk aan de maximumtarieven. Maar in Nederland is het zo dat je daarover met elkaar in gesprek gaat en de democratische weg volgt, in plaats van bewust de wet overtreden om die te laten aanpassen.”

Bart Pals

Lees ook: Rechter: UberPop overtreedt wet, dwangsom gehandhaafd

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “‘Aankondiging door te gaan met UberPop is hondsbrutaal’”

Cees Liebregts|08.12.14|18:45

chauffeurspassen – vergunningsbewijzen kunnen ook met onmiddellijke ingang ingetrokken worden , ILT kan toch de Taxi onderneming vergunning van Uber intrekken wegens het aanzetten tot ..en het instant houden van… het deelnemen van/aan illegale praktijken. immers Uber blijft toch aansprakelijk voor het uitvoeren en het opzetten van app’s activiteiten.

Danny Kastelijn|08.12.14|18:50

Uber is geen taxibedrijf is in principe alleen de ‘tussenpersoon’ en heeft geen daarom taxivergunning nodig. Degene die de rit uiteindelijk rijdt wel.

Duco Douwstra|08.12.14|19:46

ILT zou het voertuig waar illegaal vervoer mee wordt verricht in beslag moeten nemen. Ik denk dat er dan weinig mensen meer trek hebben om zonder vergunning en zonder verzekering Ubberpop ritjes te rijden. De arrogantie en de minachting die Uber heeft voor de rechter en ILT vind ik dan wel weer grappig. Als ik ILT was dan zou dat voor mij een extra aanmoediging zijn om alles uit de kast te halen, ik zou mij niet belachelijk laten maken.Kennelijk leveren de legale Uber ritjes niet genoeg op :-}}

Ton van Dalfsen|08.12.14|20:45

Heb vernomen dat er steeds meer chauffeurs afhaken bij Uber Black en Lux. De bonussen zijn al afgeschaft en het dreigende 30% commissie die eraan zit te komen. Is niet meer lucratief om voor ze te rijden.

Rik de Swart|08.12.14|21:23

Wat is nu het verschil met een taxi bestellen via de telefoon of via een app? Volgens Barbara Visser is dat er via een app een beoordeling vd chauffeur plaats kan vinden, en dat er op die manier slechte chauffeurs niet besteld gaan worden?! Je vraagt dan toch gewoon of je vrienden je ff willen liken..dat is toch niet objectief! ik moet ff aan de burgemeester van Haren denken, die dacht met het straatnaambordje weg te halen, dat ze de straat niet konden vinden. slaap lekker verder barbara visser

M. Martins.|09.12.14|01:53

Serieus Ton Dalfsen?

Wat voor bonussen (hoe hoog)? 30% commissie lijkt me onwaarschijnlijk, dat gebeurt pas als ze totale macht hebben, die hebben ze nog niet.
Hebben die Uuberchauffeurs niet door wat ze te wachten staat. Dat is productie draaien voor steeds minder geld.

Ton van Dalfsen|09.12.14|11:48

@ M. Martins, Er bestonden bonussen zoals: na 18:00 op de iphone aanmelden en meteen rit accepteren en gaf bonus. 1 minuut voor 18:00 aanmelden en meteen net voor 18:00 rit accepteren, geen bonus. 30% commissie komt er echt wel binnen een paar maanden. En Uber verteld je als je je eigen komt aanmelden om voor Uber te gaan rijden dat ze flink onder de TCA prijs zitten. Dus als daar nog eens 20% vanaf gaat (de flinke prijs beneden TCA) wat hou je dan nog over? geen beleg op je brood

Ton van Dalfsen|09.12.14|11:49

@ Duco, Heb je net goed verwoord op radio 1 standpunt NL

M. Martins.|09.12.14|12:16

Precies, daar waarschuw ik chauffeurs al maanden voor. Ze blijven er mee doorgaan. Toen Uber met pop begon, hebben ze een mes in de rug van de uberchauffeurs gestoken. Ze willen het niet zien. Als ze berichten uit de VS volgen kunnen ze zien wat ze te wachten staat.
Ze hadden Uber kunnen dwingen met pop te stoppen door het werk tijdelijk neer te leggen. Zonder chauffeurs geen UBer.

M. Martins.|09.12.14|12:22

Uberblack is 10% goedkoper, nauwelijks merkbaar. !0% korting + 20% commissie is dus 30% verliezen op een rit, daarbij ook nog eens geen fooi. Geef die korting aan de klant, klant blij, chauffeur blij.
Uber is een bedrijf waarbij je als chauffeur niets verdiend in de toekomst, pop ook. Je wordt een slaaf van het Amerikaanse kapitalisme. Die investeerders willen straks rendement zien.

M. Martins.|09.12.14|12:23

Het concept is goed en daar moeten wij ook naartoe. Maar alsjeblieft geen Amerikanen.

Ton van Dalfsen|09.12.14|14:06

10% goedkoper , 20% commissie en zal 30% worden. = 40% verlies op een gewone rit op meter. Daarbij moet je ook nog eens flesjes water in de auto verschaffen. Tarievenkaart mag niet achter de ramen. Dus ook nog eens kans op een boete daarvoor. Je wagen elke keer wassen want Uber wil dat je met een brandschone auto voor komt rijden. Reken maar eens over een geheel jaar. Concept is zeker goed. Had ik al eens eerder geroepen. door te stellen: TCA basic, TCA Lux. Ik geef maar een idee!

Stefan Kuipers|11.12.14|21:32

ja maar als je geen ander werk hebt is het wel lekker .als je bij zo een tto zit dat je geen werk geeft is het beter iets dan niets maar ja wat brengt het op het lange termijntje .een hooooge hoed met een konijntje..
p.s. je vergeet je fooitje…

Wim Bekkerin|12.12.14|21:58

90% van het taxiverkeer wordt uitgevoerd in opdracht. Vooral voor gemeentes en/of overheid. Toch moeten alle taxibedrijven voldoen aan de voorwaarden welke worden gesteld aan de straattaxi. Denk aan de waanzin dat de passagiers de taxipas/tekst op de BCT moeten kunnen lezen/zien. Ik als chauffeur kan amper de tekst/opdrachten lezen op bv de nieuwe BCT van Capman. gevaarlijk op de weg. SFT, waaraan ik meer verplicht! moet betalen dan aan een Vakbond. Wanneer komen jullie eens op voor ons!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.