taxi, taxistandplaats, centraal station, den bosch

Taxikeurmerk Den Bosch nu echt van start gegaan

De eerste aanvragen voor de taxikeurmerk-vergunning in Den Bosch zijn ingediend. Begin 2015 heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch besloten om de kwaliteit van het straattaxivervoer een impuls te geven. Vanaf eind dit jaar moeten taxi’s die gebruik maken van taxistandplaatsen daarom een keurmerkvergunning hebben. De inschrijving is onlangs geopend.

Inschrijvingen voor deze keurmerkvergunning kunnen ingediend worden bij de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi (SBK). Deze onafhankelijke stichting toetst namens de gemeente of chauffeurs aan de voorwaarden voldoen.

Inschrijven

De inschrijfmomenten vinden elke woensdag tussen 14.00 en 20.00 uur en elke vrijdag van 10.00 en 16.00 uur plaats (Mövenpick Hotel, Pettelaarpark 90). Aanmelden daarvoor kan via de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi: info@sbktaxi.nl.

Vereisten voor het keurmerk zijn onder meer voldoende kennis van Den Bosch en de Nederlandse taal, een goede gastheer zijn en rijden met een verzorgde taxi. Met het keurmerk mogen klanten opgepikt worden vanaf de taxistandplaatsen; de opstapmarkt. Voor bestelde ritten via telefoon of app geldt de verplichting tot keurmerkhouder niet.

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Taxikeurmerk Den Bosch nu echt van start gegaan”

Rodney Barten|09.10.15|11:16

Nog even en we moeten overal en keurmerkje gaan opvragen, ons aansluiten bij een tto of iets anders. Werkelijk van de zotte dat men in Den Haag de vakbekwaamheid wil afschaffen en in Den Bosch nu weer een keurmerk moet zijn. Behoud de vakbekwaamheid, pak de vof constructies aan en verhoog de eisen voor het behalen van de chauffeurspas.

Erwin Quaaden|09.10.15|20:25

@Rodney Helemaal mee eens, zo simpel kan het zijn!

Ton van Dalfsen|10.10.15|07:19

Dit is geen TTO maar ze willen in Den Bosch kwaliteit met de taxi’s. Met de vereisten zou ik mee kunnen leven. Echter ik zou eisen dat de wagen bijv. niet ouder dan 6 jaar mag zijn. Het is uiteindelijk de chauffeur die de kwaliteit moet geven.

Rodney Barten|10.10.15|09:58

@ Ton: Hoezo mag de auto niet ouder zijn als 6 jaar? Als je je auto schoon houd en goed onderhoud kunnen ze echt wel langer mee, het is zoals jij zegt de chauffeur die het verschil maakt. Voor elke gemeente een ander keurmerk is echt fout, over de hele linie moeten alle taxi en chauffeurs van een gelijkwaardig niveau zijn, dit is prima te regelen via behalen van de vakdiploma en chauffeurspas. De landelijke eisen moeten omhoog.

Ton van Dalfsen|10.10.15|11:28

@ Rodney, Noem maar een dwarsstraat in leeftijd. Maar er moet naar mijn mening wel een uiterste leeftijd aan hangen. Als je voor elke gemeente in nederland dit keurmerk zou toepassen maar dan wel landelijk geregeld vanuit bijv de branche organisaties is het in kwaliteit al een grote sprong voorwaarts. Kwestie vakbekwaamheid hebben we het al over gehad waarin ieder zijn eigen mening hebt. Maar de chauffeurspas behalen zou wat strenger van mij mogen. zeker m.b.t. omgang van mensen en

Ton van Dalfsen|10.10.15|11:29

een beetje financieel erin. Want ik zeg steeds : de kwaliteit staat en valt bij de chauffeur

Ton van Dalfsen|10.10.15|11:52

Als je dan een eigen branche keurmerk hebt. En daarbij proberen bij gemeentes en zorgvezekeraars dit keurmerk erin te krijgen waardoor ook de ZZP-ers en kleine ondernemers als onderaannemers voor de grote partijen mogen rijden voor een REDELIJK winstgevend tarief is het al een Win/Win situatie. Dit is al een begin naar een beter taxiaanbod. Mansveld riep al dat er vanuit de branche niets komt waardoor de overheid zelf met ideeën om te proberen komt.

Petrus PK Kerstens|10.10.15|12:16

Natuurlijk moet er een leeftijdsgrens aan de auto zitten. De maximum te rekenen kilometerprijs van een taxi is mede afhankelijk van de dagwaarde van de auto. Beetje vreemd dat een taxibedrijf dezelfde max kilometerprijs gaat rekenen voor een 8 jaar oude Toyota Avensis ten opzichtte van een nieuwe MB-E 200CDI. Maak dan voor de Toyota een lagere meterprijs.

Ton van Dalfsen|10.10.15|13:39

De importeur kan voor je een kostprijs per kilometer uitrekenen met een afschrijving van bijv. 4 jaar. Het is niet alleen dagwaarde maar komt meer bij kijken. Dan hebben we het nog niet over overheadkosten en zeker niet te vergeten de chauffeur. Ik heb het ooit eens ( dat is 30 jaar geleden )door Mercedes Benz importeur uit laten rekenen en zij zaten er uiteindelijk heel dichtbij.

Petrus PK Kerstens|10.10.15|13:40

Als ik op een taxi-standplaats als potentiele taxiklant zou moeten kiezen tussen een 8 jaar oude Avensis en een nieuwe MB 200 die tegen hetzelfde taxitarief rijdt, dan zou ik het wel weten.

Petrus PK Kerstens|10.10.15|14:15

Als ik als potentieel taxi-klant op een standplaats moet kiezen tussen een 8 jaar oude Avensis en een nieuwe MB 200 die beide voor dezelfde prijs rijden, dan wist ik het wel als klant.

Rodney Barten|10.10.15|15:22

@ Petrus: Ik kijk niet naar de auto maar naar de chauffeur. Ik zit liever in een oudere (schone) auto met een nette chauffeur dan in een mooie auto met een onverzorgde chauffeur. De maximale prijs afhankelijk laten maken aan de dagwaarde is lastig en bovendien behoorlijk dictatoriaal. Ik bepaal zelf waar ik mijn winst behaal.

Peter Toonen|11.10.15|14:17

Als ik de opinie van onze klanten peil dan zijn de grootste pijlers schone en (technisch) veilige voertuigen, op tijd voorrijden en met name de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de chauffeur. Helaas kun je het laatste sommige chauffeurs niet met welke cursus of opleiding dan ook bij gebracht krijgen. Zet zo’n chauffeur in een gloednieuwe auto en een prachtig maatpak, het zal het geheel opsieren maar de aangeboden dienst zal nog altijd ondermaats zijn.

Paul Dijkhuizen|13.10.15|15:56

De leeftijd van de auto hoeft geen enkel verschil te maken, zolang deze goed onderhouden is. De kostprijs per kilometer kan door het hogere onderhoud ook gelijk zijn. Feit blijft gewoon dat men op deze manier een soort ballotage pleegt die volgens mij in Nederland onwenselijk is. De taxivergunning is voor heel Nederland, misschien zou er aan deze vergunning eens meer eisen gesteld moeten worden ipv afschaffen.

Paul Dijkhuizen|13.10.15|16:05

“Voldoende kennis van Den Bosch” is suggestief en totaal onaanvaardbaar als toelatingseis. Wie bepaald hoeveel voldoende is? Neem aan dat deze taxi’s niet enkel en alleen in Den Bosch zullen blijven? Straks moet men als taxichauffeur ‘voldoende kennis’ hebben van ieder gehucht in Nederland, of moeten de mensen bij de stads/dorpsgrens overstappen? We streven naar een open economie in Europa, maar binnenlands doen we aan protectionisme?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.