taxistandplaats, schiphol

BOA’s gaan boetes uitdelen aan taxironselaars Schiphol

Taxichauffeurs die in en rond de Schiphol-terminal passagiers ‘ronselen’, lopen voortaan kans op een boete. De luchthaven gaat daartoe BOA’s van de gemeente Haarlemmermeer inzetten. Die gaan eerst de komende twee weken waarschuwingsbrieven uitdelen. Daarna volgt een boete van 350 euro voor de eerste keer. Bij herhaling kunnen de boetes oplopen tot 1500 euro.

Het voornemen tot boetes is door de gemeente Haarlemmermeer gemeld aan RTV NH. Op Schiphol zijn momenteel drie taxidiensten die wel hun diensten mogen aanbieden, die chauffeurs staan op de officiële standplaats voor Schiphol Plaza.

Taxi

De vrije chauffeurs zijn de luchthaven en concessiehouders al een tijdje een doorn in het oog. De ronselaars spreken reizigers op de luchthaven aan of ze een taxi willen. Reizigers worden vervolgens meegenomen naar een parkeerplek waar de auto staat. Volgens de gemeente en luchthaven zou dit tot overlast leiden.

Het is sinds 1 januari verboden volgens de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) om actief klanten te werven op het plein. Dat mag alleen nog vanaf de officiële standplaatsen. De controle wordt gedaan door BOA’s van de gemeente Haarlemmermeer die betaald worden door Schiphol.

Op basis van landelijke beleidsregels mag Schiphol niet zelf BOA’s inhuren, gemeenten mogen dat wel. De BOA’s worden als onbezoldigd ambtenaar bij de gemeente aangesteld. Het gaat hierbij om (maximaal) 25 BOA’s. Dit voorkomt dat handhaving van taxiproblematiek ten koste gaat van de gemeentelijke BOA-capaciteit en de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee. Met Schiphol is afgesproken dat zij alle kosten voor de inhuur van de BOA’s betalen.

Openbare weg

De rechter bepaalde onlangs de chauffeurs een taxivergunning hebben voor de openbare weg in heel Nederland. Hierdoor zouden alle legale taxichauffeurs op het voorplein van Schiphol klanten mogen oppikken bij de luchthaven; dat is immers openbare weg. Dit was tegen het zere been van chauffeurs die maandelijks flink betalen om op de taxistandplaats passagiers op te mogen pikken. Hierdoor nam de concurrentie flink toe.

Volgens Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer werd het na de uitspraak ‘een zooitje’ op het plein. Er werden speciale taxihosts ingezet die passagiers naar taxi’s van vergunninghouders loodsten en daarna heeft Haarlemmermeer dus de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Chauffeurs zonder vergunning zijn, opnieuw, niet welkom op het plein. De BOA’s moeten er nu voor zorgen dat zij ook geen klanten werven.

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “BOA’s gaan boetes uitdelen aan taxironselaars Schiphol”

Johan Zevenbergen|03.05.16|17:03

Enerzijds prima dat ze ronselaars aanpakken.
Anderzijds weer een beperkende maatregel voor taxi,s er bij.
Vraag mij af waneer ze een muur om de grote steden en Schiphol gaan bouwen?
Wel stel ik dan ook voor om de taxi,s van daar binnen de muur te houden.
Zodat we in de dun bevolkte gebieden ook onze broek op kunnen houden.

Johan Zevenbergen|03.05.16|17:05

Ten slote is het n,m belachelijk dat wij wel gasten mogen brengen maar vervolgens nauwelijks de kans krijgen om de rit rendabel te maken met een terug rit.

Ton van Dalfsen|03.05.16|19:14

@ Johan, Precies, Schiphol valt ook niet onder een TTO. Het wordt ook de bestelde taxi’s het leven zuur gemaakt. Als schiphol nou eens een zone in de parkeergarage P6 vrijmaakt voor bestelde taxi’s tegen een gereduceerd tarief? Alles is mogelijk met nummerplaat herkenning. Heb ook al zo links en rechts gehoord dat Uber ook een eigen standplaats op schiphol wil. Kijk ook eens als je schiphol net op rijdt. Staat een groot bord Prive terrein met een regel dat de algemeen verkeersregels zijn.

Ton van Dalfsen|03.05.16|19:15

en gehandhaafd worden. Door wie? gemeente Haarlemmermeer? Is toch prive terrein volgens het bord.

Johan Zevenbergen|04.05.16|13:01

@Marcel Brinkman,
Volgens mij ronselen ronselaars, tegen betaling en in opdracht van chauffeurs.
Die op hun beurt een taxipas en bewijs van goedgedrag niet waardig zijn.
Aan de andere kant zijn het de beleidsmakers op Schiphol en de grote steden, die eerlijke concurrentie
En vrij handels verkeer In de weg staan.
Wat dergelijke uitwassen in de hand werkt.

Rodney Barten|07.05.16|13:10

@ Ton: Ik wil ook wel een eigen standplaats op Schiphol:) Dat er op Schiphol de algemene verkeersregels van toepassing is niet zo heel vreemd, dat is er op wel meer prive terreinen in NL. Daarnaast heeft Schiphol ook nog eens een publieke functie, vandaar dat er ook door het normale systeem controles uitgevoerd mogen worden.

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:35

En nog zijn de ronselaars massaal bezig. alleen de BOA’s zien niet de veranderde manier van ronselen.

Richard Brant|12.05.16|11:43

ik als taxibus chauffeur vind ook zo moeilijk als ik klanten moet ophalen die de terug reis hebben geregeld bij ons
wij mogen de auto niet verlaten anders kost dat ons €99,00
dus de klant moet dan ons zoeken
want niet iedereen heeft niet altijd het telefoonnummer van de chauffeur
wij staan al te wachten bij het tank station op de A4 tot het vliegtuig land en gaan dan naar het vliegveld wachten op de passersiers

Arash Ayubzadeh|12.05.16|12:53

Giesteren avond kregen 5 auto’s achter elkaar een bon van 150 Euro inclusief mijzelf. Er is voor Contractvervoer niets geregeld, blauwe kenteken of niet gewoon op de bon. Hartelijk dank.

Arash Ayubzadeh|12.05.16|12:57

De controle was beneden bij aankomsthal vooraan bij Sheraton Amsterdam Airport Hotel and Conference Center. Handhaving & Schiphol parkeerwacht. Reden: passagier die vervoer had besteld laten instappen. Totale tijdsduur instappen: minder dan 30 seconden. Totale inkomsten vorderingen: 5x€150 = €750 in amper dan 1 minuut, reken uit de winst per dag, per week, per maand, per jaar etc.

Ton van Dalfsen|13.05.16|09:45

@ Arash, Ik zeg dan altijd: Geef mij nou maar een Procesverbaal Dan zie ik je in de Rechtzaal Rijmt ook nog zeg ik erbij. Ook als ILT weer eens op schiphol actief is. Ik lust ze rauw in de rechtzaal

Albert van Kerkhoff|13.05.16|19:53

Als de rechter een uitspraak heeft gedaan ten nadelen van hetgeen gemeente of andere overheid orgaan wenst kan ik me niet voorstellen dat er op legale wijze boete uitgeschreven kan worden. In mijn beleving plegen de BOA`s misbruik van gezag. Volgens mij kan tegen de gemeente die hier medewerking aan verleend een compensatie claim ingediend worden. Ton van Dalfsen, zodra je een bon krijg gelijk de gemeente schriftelijk aansprakelijk stellen en een verzoek tot compensatie vergoeding eisen.

Johan Zevenbergen|23.05.16|03:39

Zeker met vakantie de heren controleurs,
kon er zojuist zo vijf aanwijzen die aan het ronselen waren.

Carel Blumenstock|18.06.16|11:49

Ditto, zwaar irritant, eerder stonden ze binnen op plaza, nu staan ze buiten mensen lastig te vallen, met mooie vestjes aan, iets met ‘official’. Verbied dat ronselen zo snel mogelijk, is nergens goed voor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.