taxistandplaats, schiphol

Dijksma grijpt niet in op Schiphol

Foto: Bart Pals / PMG

Het aantal klachten over oplichting en ronselen door taxichauffeurs op Schiphol is weliswaar toegenomen, maar staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu ziet vooralsnog geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen. Dat blijkt uit haar antwoord op Kamervragen van Eric Smaling van de SP.

Smaling baseerde zijn vragen op het bericht ‘Meer klachten over sjoemelende taxichauffeurs’ in Het Parool. De klachten van mensen die op Schiphol van taxidiensten gebruik maken lopen uiteen van torenhoge ritprijzen tot het in rekening brengen van extra kosten voor bagage. Begin deze week protesteerden de chauffeurs van de drie bedrijven die officieel taxidiensten mogen aanbieden op Schiphol nog tegen de vele ronselaars die op de luchthaven actief zijn.

Ronselen en oplichten

Sinds 1 januari is melding gemaakt van 300 gevallen van ronselen en oplichten van taxipassagiers op Schiphol, zo meldt Dijksma in haar brief. Dat dit in toenemende mate voorkomt baart haar zorgen, maar: “Ik ben blij dat diverse betrokken partijen – Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de politie en de ILT – de handen ineen hebben geslagen om deze praktijken aan te pakken.”

Het ronselen noemt Dijksma een vraagstuk van openbare orde, waarvoor in eerste instantie de gemeente verantwoordelijk is. De politie kan tegen ronselen en oplichten optreden, de ILT vervult daarin een ondersteunende functie met onder meer de mogelijkheid chauffeurskaarten in te trekken. Een verbod voor ronselende taxichauffeurs om zich nog langer op en rondom Schiphol Plaza te vertonen is volgens de staatssecretaris geregeld in de Algemene Politie Verordening van de gemeente Haarlemmermeer.

Sinds kort lopen de ronselaars ook het risico beboet te worden als zij worden betrapt. Het protest van maandag zou vooral zijn voortgekomen uit onvrede over de handhaving op dit vlak. Voor aanvullende maatregelen ziet Dijksma op dit moment geen aanleiding.

ILT actief betrokken

“Ik constateer dat de betrokken partijen op en rond Schiphol, elk vanuit hun eigen rol en in gezamenlijk overleg, de nodige inspanningen leveren om deze problematiek aan te pakken. Betrokkenheid vanuit de landelijke overheid is belegd bij de ILT, die vanuit haar rol en bevoegdheid de plaatselijke activiteiten ondersteunt. De ILT blijft actief betrokken in het handhavingsoverleg met alle betrokken instanties en verantwoordelijk voor de feitelijke handhaving zoals die voortvloeit uit haar rol en bevoegdheden ten aanzien van dit dossier. De taxistandplaats Schiphol is en blijft een aandachtsgebied voor ILT”, aldus de staatssecretaris.

Zij denkt niet dat de vereenvoudiging van de taxiwetgeving een oorzaak is van het feit dat sommige chauffeurs en ronselaars op de plek van bestemming denken buitensporige tarieven op te kunnen leggen. Dijksma noemt dat buitensporig en onacceptabel, maar de vereenvoudigde eisen bieden op zich nog steeds voldoende waarborg voor bescherming van de passagiers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Dijksma grijpt niet in op Schiphol”

Piet van Halderen|17.06.16|14:39

Het wordt hoogtijd dat staatssecretaris Dijksma op locatie gaat kijken, veel passagiers spreken er schande van op de manier hoe ze benaderd worden en concluderen dat daar niet op ingegrepen wordt. Heel slechte reclame voor Schiphol en Nederland in het algemeen.

Met vriendelijke groet,
Piet van Halderen.

Rodney Barten|17.06.16|20:33

Als ik daar loop met mijn klanten word ik 9 op de 10 x aangesproken door die ronselaars, ik schaam me dan dood voor dat schorem wat daar rond loopt…wat nog triester is dat er niet word opgetreden.

Rik de Swart|28.06.16|11:42

de overheid werkt dit zelf in de hand door de vergunningen helemaal vrij te geven ipv strenger maken. er was voorheen al een puinhoop, maar nu is het helemaal een wildgroei aan taxi,s die niks bijdragen aan kwalitatief vervoer. Die lapmiddelen van tto-wetgeving gaat dit echt niet oplossen. Dubbele regels en extra administratieve lasten zijn het. Zolang er geen goede fundering is qua vergunningen blijft het dweilen met de kraan open. Heel frustrerend is het allemaal.

Ton van Dalfsen|28.06.16|23:03

Voordat de vergunningen werden vrijgegeven was het al net zo erg. Schiphol kan daar op een andere manier afkomen: Gewoon aanvullende taxi’s vrijgeven voor elke nederlandse taxi doormiddel van een paar euro in een automaat te laten gooien. ( staat toch op je vergunningsbewijs: Gebied Heel Nederland. Zodra er geen Tesla’s meer voorhanden is dan pas aanvullend vervoer. De 3 concessiebedrijven nog blijer dan nu.

Ton van Dalfsen|28.06.16|23:04

En bega je een fout als aanvuller? sancties

Francisco Pagie|30.07.16|18:02

ja hoor, wordt je weer beperkt in je reactie! zo kan ik het ook!

Altai Alttai|29.08.16|12:18

Rnselaars zijn criminelen waarom?t zijn vaak chaufeurs die ook in amsterdam of andere steden de boel oplichten verziekten ieder keer en niet netjes en niet eerlijk waren totdat hun TTO ingetrokken werd, dus nu gaan ze dat op schiphol doen omdat ze geen wachtrij hebben en snel een klant kunnen laden verdienen ze tussen €8000 en €10000 eur per maand en deze ronselaars zijn criminals ze weten hoe ze altijd de boel moeten oplichten door prijs afspraken te maken met de klantn betalen ze geen belsting

Altai Alttai|29.08.16|12:28

Ze rijden zonder meter de ronsel criminlen daarom wordt niks geregistreerd en ze betalen geen belasting verdienen lekker dikke inkomsten ook nog € 10000 euro per maand, en op schiphol zijn ze bezig met normale chauffeurs de beveiligîng van je stropdas zit scheef, die ronselaars zijn het scheefste wat is slecht beeld voor nederland en schiphol.

Altai Alttai|29.08.16|14:08

Zoals ronselen op schiphol wel mag dan mag je ook overal ronselen ook op amsterdam cs parkeer je auto maar paar honderd meter verderop en loop naar de standplaats en roep tegen klanten van wij brengen jullie goedkoper dan de officiele taxi dat kan niet, dan is overal openbaar en iedereen mag dan doen wat gij wilt zonder vergunning zonder regels.