Onderzoek naar mening Amsterdamse taxichauffeurs
Met het onderzoek ‘De taxichauffeur aan het woord’ wil de SP de mening gaan peilen van Amsterdamse chauffeurs over ontwikkelingen met betrekking tot hun werk. De Amsterdamse straattaximarkt is momenteel erg onrustig. Bij alle gesprekken die daar over worden gevoerd, worden de chauffeurs volgens de plaatselijke SP te weinig gehoord.
De onrust in de Amsterdamse straattaximarkt uit zich op meerdere manieren. Zo zagen tientallen chauffeurs van de grootste toegestane taxiorganisatie TCA aan de stoelpoten van de directie. De medewerkers zijn ontevreden over de hoeveelheid werk, de ritverdeling en de transparantie over de werkwijze van TCA. De directie van TCA vindt deze aantijgingen overigens onterecht.
Onlangs bleek al dat het met de Amsterdamse opstapmarkt nog niet de gewenste kant opgaat. Uit de Taximonitor over 2015 bleek volgens de verantwoordelijke wethouder Pieter Litjens dat er sprake is van een gestage kwaliteitsverbetering. Chauffeurs zijn uit de anonimiteit gehaald en door de invoering van het systeem met toegestane taxiorganisaties zijn dezeTTO’s tot waardevolle gesprekspartners uitgevoerd.
Overtredingen
Maar er is nog steeds sprake van veel incidenten. Het onderzoek door mystery guests wees uit dat het aantal ritten met kleine overtredingen steeg van 66 procent in 2014 naar 72 procent vorig jaar. Het gaat dan om vergrijpen als geen wisselgeld hebben of een informatiekaart die niet zichtbaar is. Het aantal ritten met grote overtredingen, zoals te hard of door rood rijden, steeg van 5 naar 13 procent. Ook het aantal en de zwaarte van Rapporten voor Bevindingen, voor zaken als ritweigering en niet op de meter rijden, nam toe.
Deze ontwikkeling kan volgens Litjens ook te maken hebben met de toename van het aantal chauffeurs. Het aantal taxivergunningen in de hoofdstad groeide van bijna 2.700 in de tweede helft van 2013 naar een kleine 4.000 in 2015. Het aantal TTO’s daalde juist van dertien naar elf. Het aantal klachten steeg dan weer wel, van 61 naar 130. De rapportcijfers bleven wel stabiel: een 5,8 van de Amsterdammers en een 6 van regelmatige gebruikers in het algemeen. Wethouders Litjens wil nu met een bonus-malussysteem de gewenste vooruitgang helpen bewerkstelligen.
Taxichauffeur
De SP levert daar ook zijn bijdrage aan door te inventariseren wat er nu eigenlijk onder de Amsterdamse chauffeurs leeft. Zij laten immers geregeld van zich horen, maar volgens de SP worden ze niet echt gehoord. SP-raadslid Remine Alberts: “Er wordt veel gepraat over de toestand in de taxiwereld, maar daarbij wordt er te weinig geluisterd naar het verhaal van de taxichauffeur. De SP wil hier verandering in brengen met het onderzoek ‘De Amsterdamse taxichauffeur aan het woord’. Daarmee vragen we naar de mening van de taxichauffeurs die actief zijn in de hoofdstad. Zij weten als geen ander hoe de branche er voor ligt, wat goed gaat en wat beter moet.”
In het onderzoek worden vragen gesteld over hoe lang en hoeveel uur per week men als taxichauffeur actief is, welke klachten zoal over andere chauffeurs worden gehoord, wat er beter kan in het Amsterdamse taxi-aanbod en in de taxibranche van de hoofdstad als geheel. Tevens kan men aangeven voor aanvullende vragen bereikbaar te zijn. Meewerken aan het onderzoek kan nog tot 31 augustus via de site van SP Amsterdam.
De gemeente wil volgens mij binnen een paar jaar naar 10000 taxi’s of zo, levert ze veel geld op en een steeds slechter wordend taxi imago maar dat maakt ze kennelijk niets uit! Is 2000-2500 taxi’s al niet meer dan genoeg?