Standplaats taxibord

Mogelijk vrije tarieven voor Vlaamse straattaxi’s

In een poging de taxibranche in Vlaanderen te moderniseren wil minister Ben Weyts de tarieven voor straattaxi’s vrijgeven. Ook wil hij het mogelijk maken dat de taxi’s in heel Vlaanderen kunnen werken en dat ze niet altijd naar de gemeente terug moeten keren waar ze hun vergunning hebben gekregen. 

Dat meldt De Tijd, dat een ontwerp voor de plannen kon inzien. De krant meldde eerder al dat Weyts de taxiwetgeving in Vlaanderen aanzienlijk wil hervormen. Onderdeel daarvan is een onderscheid tussen standplaatstaxi’s en straattaxi’s. De eerste categorie wacht op vaste locaties op klanten, terwijl de straattaxi’s klanten meenemen die hen op de openbare weg aanhouden. In Nederland valt al dit werk in dezelfde categorie maar ministers Weyts heeft voor Vlaanderen dus een duidelijk onderscheid in zijn hoofd.

Vergunning voor heel Vlaanderen

Voor de straattaxi’s wil de minister de regels aanzienlijk versoepelen, zo blijkt uit de plannen. De straattaxi’s zouden voortaan vrije tarieven mogen hanteren, al houdt de minister wel de mogelijkheid open om minimumtarieven in te stellen. Bovendien moeten de tarieven duidelijk zichtbaar in de taxi aanwezig zijn en voor aanvang van de rit bekend worden gemaakt aan de klant.

Momenteel is het nog zo dat de straattaxi’s in één gemeente een vergunning krijgen. Ze moeten ook altijd naar die gemeente terugkeren, maar dat vindt Weyts te beperkend. Hij wil daarom een vergunning invoeren waarmee straattaxi’s in heel Vlaanderen kunnen werken. Daarnaast wil hij het aantal vergunningen niet beperken, iets wat nu nog wel gebeurt. Grote steden hanteren een maximum om vraag en aanbod een beetje in balans te houden. Voor standplaatstaxi’s wil de minister de regels juist strenger maken.

Niet erg rendabel

De Tijd meldt dat de taxisector zelf ongerust is over de deregulering. Brancheorganistie GTL verwacht ronselen en concurreren rond verkeersknooppunten, overlast door wildparkerende taxi’s en conflicten binnen de branche door toegenomen concurrentie in een sector die al niet erg rendabel is. Bovendien zet de invoering van straattaxi’s de deur mogelijk open voor Uber, dat nu in Vlaanderen alleen op de luchthaven Zaventem chauffeurs heeft rijden.

Weyts zou zijn nieuwe regels nog dit jaar door willen voeren, al moet daar nog wel een traject aan voorafgaan waarin onder meer het Vlaams parlement zijn zegen aan de plannen geeft.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.