Bizarre wending in strijd tegen Amsterdamse taxiregels

Daklicht. Foto: ProMedia (VK)
Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Zo’n 35 taxichauffeurs spannen een kort geding aan tegen Take a Taxi en Taxistad, de Amsterdamse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO) waarbij ze zijn aangesloten. En anders dan je misschien zou denken, hebben deze TTO’s daar alle begrip voor. Chauffeurs en TTO’s willen namelijk hetzelfde: een eind aan de in hun ogen veel te zware straffen voor kleine overtredingen van de taxiregels.

De regels voor de Amsterdamse opstapmarkt bepalen onder meer dat sancties worden opgelegd voor wat chauffeurs zelf vaak als kleine overtredingen zien. Een schorsing voor korte of langere tijd is nooit ver weg. Wat veel chauffeurs en TTO’s vooral steekt, is dat dergelijke regels voor de bestelmarkt niet gelden. Dat ontbreken van een gelijk speelveld met partijen als Uber is eigenlijk de hele Amsterdamse opstapmarkt een doorn in het oog. Maar Take a Taxi en Taxistad kiezen de laatste tijd nadrukkelijk voor de vlucht naar voren.

Houden aan de afspraken

Zij ontwikkelden samen een eigen maatregelenprotocol, met sancties die in hun ogen wél redelijk zijn. Daar was de gemeente Amsterdam het echter niet mee eens. Middels een rechtszaak werd afgedwongen dat Taxistad en TAT zich net als alle andere TTO’s moeten houden aan de afspraken die met de gemeente zijn gemaakt. Dat betekent dus ook het opleggen van sancties voor bepaalde overtredingen. 

Overigens gaat de gemeente zijn beleid op zo’n manier aanpassen dat de twee TTO’s alsnog hun zin krijgen. Naar het zich laat aanzien gaat de verplichting om bepaalde minimumsancties onvoorwaardelijk uit te voeren vervallen. Maar wanneer dat gebeurt is niet bekend, en elke dag dat de TTO’s het maatregelenprotocol van de gemeente moeten volgen is er voor hen één te veel. Ook vinden ze dat de gemeente de rechter in het verloren kort geding verkeerd heeft voorgelicht. Daarom kondigden ze kort na die uitspraak alweer een nieuw kort geding tegen de gemeente.

Doel is hetzelfde

Nu krijgen Take a Taxi en Taxistad dus zelf door 35 van hun eigen chauffeurs een kort geding aan de broek. Dat heeft alles weg van een juridisch opzetje, want TTO’s en chauffeurs willen hetzelfde bereiken: een einde aan het huidige beleid met in hun beleving te strenge straffen en daarmee een eerste stap op weg naar een gelijk speelveld voor alle taxidiensten. Een kort geding verliezen lijkt daarvoor een kleine opoffering, zo blijkt ook uit de reactie van TAT-directeur Ruud Lagerwaard. 

”Wij begrijpen dat onze chauffeurs naar de rechter stappen. De gemeente Amsterdam doet niets tegen de grootschalige broodroof door illegale straattaxi’s terwijl wij onze chauffeurs voor kleine overtredingen een maand naar huis moeten sturen. Het water staat hen aan de lippen.” Het kort geding dient op donderdagmiddag 24 oktober in Amsterdam. De gemeente heeft ook aangekondigd de last onder dwangsom te gaan opeisen voor het niet naleven van het afgesproken maatregelenprotocol.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Bizarre wending in strijd tegen Amsterdamse taxiregels”

Rob Reinds|24.10.19|13:49

Hier in Hoogeveen het zelfde probleem. Was er tot voor een aantal jaar geleden op een doorsnee Zaterdagnacht nog ruimte en werk genoeg voor pm 20/25 taxi’s/busjes, is deze markt inmiddels compleet verziekt door zwartrijders. Gemiddeld rijden er nog zo’n 8/9 legale taxi’s rond waarvan een aantal nauwelijks nog instaat is het zout in de pap te verdienen. En gemeente en politie staan erbij durven blijkbaar niets te doen, om van het ILT maar niet te spreken.

Theo Opgenort|24.10.19|14:49

In Sittard wemelt het ook van de zwartrijders. Gemeente, politie, ILT, niemand die zich druk maakt. Pure broodroof.

Bertax Landsmeer|24.10.19|16:00

Als je 6 ILT controleurs voor heel Nederland hebt? Tja,

Als ik op straat een motoragent aanhoud en hem vertel dat bij het stoplicht een Uberrijder mét Taxibord op dak een economisch delict pleegt omdat hij zich aanbied als taxi kijkt de agent mij meewarig aan en verteld mij dat ik hem niet moet zeggen hoe hij zijn werk moet doen!

En rijdt gewoon door!

Als ik ( dit jaar overkomen) te snel langs een tramhalte rijdt, accepteer straf, wordt ik geschorst voor minimaal 2 weken 2ex 4 weken etc!

Sjaak Hoek|25.10.19|10:16

in hoorn is het precies het zelfde er rijden uber taxi,s zonder meter die voor een ritje vanaf het station naar het v d valkhotel € 20,00 vragen en als je wilt pinnen daar ook nog eens € 2.00 voor vragen terwijl dat ritje op de meter ongeveer € 10,00 kost het zijn gewoon oplichters en de ilt doet er niks aan

Bennie de Wit|29.10.19|22:47

Beetje vreemd, pak regelmatig een Uber en heb nog nooit betaald via pin of contant. Gaat van je creditcard af en de prijs is vooraf bekend. Beetje onzin dat mensen er 20 euro betalen en 2 euro kosten voor het pinnen.

L B|05.11.19|13:21

Uber rijden en daklicht op waarom mag dat niet als je niet in een tto gebied bent.

Alleen uber raad het af om met daklicht te rijden als je uber-t so be it…

Eerst de regels goed na pluizen aub

L B|05.11.19|13:27

Nog ff een hint,

De Staat / regering verplicht een burger/ onderneming om een bct in dr taxi te plaatsen en deze kun je alleen bij een commercieel instantie kopen.

In het BW art. 1 vd grondwet staat dat de regering niemand mag verplichten om een dienst of product af te nemen bij een commercieel bedrijf. De Staat is strafbaar bezig. Is ook met je ziektekosten verzekering. Dus inplasts van bla bla doe hier iets tegen

Bertax Landsmeer|07.11.19|13:12

Waarom wil je graag een daklicht voeren als je de hele dag besteld werk hebt?

Juist ja, om illegaal mensen op straat uit te lokken bij jouw in te stappen!

Dus biedt jij je aan als Taxi en dat is verboden als je je “ zogenaamd “ Op de contract bestel markt werkt!

Iets anders is niet uit te leggen!

Of verdien je te weinig bij je slavenbedrijf?

Jan Van Den Berg|17.11.19|14:57

Bertax ik wil even reageren op je bericht je mag buiten een T.T.O gebied mensen oppakken en afzetten in het gebied. Maar je mag in het T.T.O gebied geen passagiers meenemen of bij een T.T.O standplaats mits je bent aan gesloten bij een T.T.O. Ook als je besteld werk rijd kun je ook mensen op pikken maar dan wel buiten het T.T.O gebied. En er zijn taxi die beiden doen dus zijn aan gesloten bij een T.T.O.

Jan Van Den Berg|17.11.19|14:58

Ik denk dat je dat vergeten bent en ik begrijp je reactie hier over.

Jan Van Den Berg|17.11.19|14:59

En ik begrijp je reactie hier over.

Bizarre wending in strijd tegen Amsterdamse taxiregels | TaxiPro

Bizarre wending in strijd tegen Amsterdamse taxiregels

Daklicht. Foto: ProMedia (VK)
Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Zo’n 35 taxichauffeurs spannen een kort geding aan tegen Take a Taxi en Taxistad, de Amsterdamse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO) waarbij ze zijn aangesloten. En anders dan je misschien zou denken, hebben deze TTO’s daar alle begrip voor. Chauffeurs en TTO’s willen namelijk hetzelfde: een eind aan de in hun ogen veel te zware straffen voor kleine overtredingen van de taxiregels.

De regels voor de Amsterdamse opstapmarkt bepalen onder meer dat sancties worden opgelegd voor wat chauffeurs zelf vaak als kleine overtredingen zien. Een schorsing voor korte of langere tijd is nooit ver weg. Wat veel chauffeurs en TTO’s vooral steekt, is dat dergelijke regels voor de bestelmarkt niet gelden. Dat ontbreken van een gelijk speelveld met partijen als Uber is eigenlijk de hele Amsterdamse opstapmarkt een doorn in het oog. Maar Take a Taxi en Taxistad kiezen de laatste tijd nadrukkelijk voor de vlucht naar voren.

Houden aan de afspraken

Zij ontwikkelden samen een eigen maatregelenprotocol, met sancties die in hun ogen wél redelijk zijn. Daar was de gemeente Amsterdam het echter niet mee eens. Middels een rechtszaak werd afgedwongen dat Taxistad en TAT zich net als alle andere TTO’s moeten houden aan de afspraken die met de gemeente zijn gemaakt. Dat betekent dus ook het opleggen van sancties voor bepaalde overtredingen. 

Overigens gaat de gemeente zijn beleid op zo’n manier aanpassen dat de twee TTO’s alsnog hun zin krijgen. Naar het zich laat aanzien gaat de verplichting om bepaalde minimumsancties onvoorwaardelijk uit te voeren vervallen. Maar wanneer dat gebeurt is niet bekend, en elke dag dat de TTO’s het maatregelenprotocol van de gemeente moeten volgen is er voor hen één te veel. Ook vinden ze dat de gemeente de rechter in het verloren kort geding verkeerd heeft voorgelicht. Daarom kondigden ze kort na die uitspraak alweer een nieuw kort geding tegen de gemeente.

Doel is hetzelfde

Nu krijgen Take a Taxi en Taxistad dus zelf door 35 van hun eigen chauffeurs een kort geding aan de broek. Dat heeft alles weg van een juridisch opzetje, want TTO’s en chauffeurs willen hetzelfde bereiken: een einde aan het huidige beleid met in hun beleving te strenge straffen en daarmee een eerste stap op weg naar een gelijk speelveld voor alle taxidiensten. Een kort geding verliezen lijkt daarvoor een kleine opoffering, zo blijkt ook uit de reactie van TAT-directeur Ruud Lagerwaard. 

”Wij begrijpen dat onze chauffeurs naar de rechter stappen. De gemeente Amsterdam doet niets tegen de grootschalige broodroof door illegale straattaxi’s terwijl wij onze chauffeurs voor kleine overtredingen een maand naar huis moeten sturen. Het water staat hen aan de lippen.” Het kort geding dient op donderdagmiddag 24 oktober in Amsterdam. De gemeente heeft ook aangekondigd de last onder dwangsom te gaan opeisen voor het niet naleven van het afgesproken maatregelenprotocol.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Bizarre wending in strijd tegen Amsterdamse taxiregels”

Rob Reinds|24.10.19|13:49

Hier in Hoogeveen het zelfde probleem. Was er tot voor een aantal jaar geleden op een doorsnee Zaterdagnacht nog ruimte en werk genoeg voor pm 20/25 taxi’s/busjes, is deze markt inmiddels compleet verziekt door zwartrijders. Gemiddeld rijden er nog zo’n 8/9 legale taxi’s rond waarvan een aantal nauwelijks nog instaat is het zout in de pap te verdienen. En gemeente en politie staan erbij durven blijkbaar niets te doen, om van het ILT maar niet te spreken.

Theo Opgenort|24.10.19|14:49

In Sittard wemelt het ook van de zwartrijders. Gemeente, politie, ILT, niemand die zich druk maakt. Pure broodroof.

Bertax Landsmeer|24.10.19|16:00

Als je 6 ILT controleurs voor heel Nederland hebt? Tja,

Als ik op straat een motoragent aanhoud en hem vertel dat bij het stoplicht een Uberrijder mét Taxibord op dak een economisch delict pleegt omdat hij zich aanbied als taxi kijkt de agent mij meewarig aan en verteld mij dat ik hem niet moet zeggen hoe hij zijn werk moet doen!

En rijdt gewoon door!

Als ik ( dit jaar overkomen) te snel langs een tramhalte rijdt, accepteer straf, wordt ik geschorst voor minimaal 2 weken 2ex 4 weken etc!

Sjaak Hoek|25.10.19|10:16

in hoorn is het precies het zelfde er rijden uber taxi,s zonder meter die voor een ritje vanaf het station naar het v d valkhotel € 20,00 vragen en als je wilt pinnen daar ook nog eens € 2.00 voor vragen terwijl dat ritje op de meter ongeveer € 10,00 kost het zijn gewoon oplichters en de ilt doet er niks aan

Bennie de Wit|29.10.19|22:47

Beetje vreemd, pak regelmatig een Uber en heb nog nooit betaald via pin of contant. Gaat van je creditcard af en de prijs is vooraf bekend. Beetje onzin dat mensen er 20 euro betalen en 2 euro kosten voor het pinnen.

L B|05.11.19|13:21

Uber rijden en daklicht op waarom mag dat niet als je niet in een tto gebied bent.

Alleen uber raad het af om met daklicht te rijden als je uber-t so be it…

Eerst de regels goed na pluizen aub

L B|05.11.19|13:27

Nog ff een hint,

De Staat / regering verplicht een burger/ onderneming om een bct in dr taxi te plaatsen en deze kun je alleen bij een commercieel instantie kopen.

In het BW art. 1 vd grondwet staat dat de regering niemand mag verplichten om een dienst of product af te nemen bij een commercieel bedrijf. De Staat is strafbaar bezig. Is ook met je ziektekosten verzekering. Dus inplasts van bla bla doe hier iets tegen

Bertax Landsmeer|07.11.19|13:12

Waarom wil je graag een daklicht voeren als je de hele dag besteld werk hebt?

Juist ja, om illegaal mensen op straat uit te lokken bij jouw in te stappen!

Dus biedt jij je aan als Taxi en dat is verboden als je je “ zogenaamd “ Op de contract bestel markt werkt!

Iets anders is niet uit te leggen!

Of verdien je te weinig bij je slavenbedrijf?

Jan Van Den Berg|17.11.19|14:57

Bertax ik wil even reageren op je bericht je mag buiten een T.T.O gebied mensen oppakken en afzetten in het gebied. Maar je mag in het T.T.O gebied geen passagiers meenemen of bij een T.T.O standplaats mits je bent aan gesloten bij een T.T.O. Ook als je besteld werk rijd kun je ook mensen op pikken maar dan wel buiten het T.T.O gebied. En er zijn taxi die beiden doen dus zijn aan gesloten bij een T.T.O.

Jan Van Den Berg|17.11.19|14:58

Ik denk dat je dat vergeten bent en ik begrijp je reactie hier over.

Jan Van Den Berg|17.11.19|14:59

En ik begrijp je reactie hier over.