Standplaats Amsterdam CS

Taxihosts moeten Amsterdams straattaxivervoer reguleren

Om de grote toestroom van taxi’s in Amsterdam in goede banen te leiden, schakelt de gemeente taxihosts in. Zij treden op als gastheer voor de taxi-klanten en voeren controlerende en coördinerende taken uit binnen het straattaxivervoer. 

De gemeente Amsterdam kondigde in mei aan een overeenkomst te willen sluiten met een partij die de hosts kan leiden en aansturen. Kordaat Beveiliging, Services en Advies won de aanbesteding en is sinds deze maand voor zeker twee jaar verantwoordelijk voor deze taak. De hosts zijn actief bij de reguliere standplaatsen bij het Centraal Station aan de IJ-zijde, de reguliere taxistandplaats van het Leidseplein en omgeving en bij de pop-up taxistandplaatsen bij het Rembrandtplein en omgeving.

In de loop der jaren heeft de gemeente met het zogenoemde programma taxi op meerdere ‘hot times’ en ‘hot places’ al regulering geprobeerd op te zetten. Het ging hierbij om het managen van reguliere taxistandplaatsen, tijdelijke taxistandplaatsen en van taxi-verkeersstromen.

Deze regulering is nodig omdat taxichauffeurs – door de grote concurrentie en lage verdiensten – volgens de gemeente vindingrijk en vastberaden zijn om zo snel mogelijk bij de klanten te zijn. Zo wordt er gesteld dat enkelen om deze reden veel en snel rondjes rijden en daarbij verkeersovertredingen begaan, voordringen op standplaatsen of aanwijzingen van overheidsprofessionals negeren.

Beperkte toegang van taxi’s tot drukke gebieden

Verkeersregelaars vanuit verschillende bureaus hebben geprobeerd dit zoveel mogelijk te voorkomen. Echter hebben zij volgens de gemeente niet altijd genoeg zwaarte om dit werk goed te kunnen doen. Daarom is er nu gekozen om met één opdrachtnemer in zee te gaan om deze taak te vervullen, wat met name van belang is op de drukke uitgaansavonden. Ervaring met de doelgroep taxichauffeurs was hierbij van groot belang.

In verband met de ontwikkelingen rondom de coronapandemie worden er momenteel minder taxihosts ingezet. Daarbij wordt er een systeem van Intelligente toegang taxi ontwikkeld, waarmee vermoedelijk vanaf 2022 de toegang van taxi’s tot drukke gebieden beperkt wordt. Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor de gebieden rondom Leidseplein, Rembrandtplein en Oudezijde. De verwachting is dat na de invoering van dit systeem de vraag naar taxihosts zal afnemen, omdat het taxiverkeer meer gereguleerd plaatsvindt.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.