Geld. Foto: iStock / darkojow
Stijging energieprijzen belangrijkste oorzaak

‘Historisch hoge’ NEA-index: 13,7% in 2023

Foto ter illustratie.Foto: iStock / darkojow

Panteia heeft berekend dat de NEA-index voor het zorg- en taxivervoer in 2023 uitkomt op 13,7 procent. Dat meldt Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM). De twee belangrijkste ontwikkelingen die meewegen zijn de stijging van de cao-lonen en de enorme stijging van de brandstofkosten in 2022.

Doordat CNV Vakmensen en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) een akkoord hebben bereikt over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, stijgen de lonen vanaf 1 januari 2023 met 8 procent, waardoor de kostenontwikkeling voor dat jaar in totaal op 6,8 procent uitkomt. En door de enorme stijging van de brandstofkosten in 2022, wordt er een correctie van 6,9 procent doorgevoerd voor het volgende jaar.

Energieprijzen

Volgens SFM is de belangrijkste oorzaak van de historisch hoge NEA-index de stijging van de energieprijzen. “Vanzelfsprekend vertaalt zich dit één op één door in de brandstofkosten”, zeggen ze daarover. “Daarnaast zijn nagenoeg alle kostensoorten enorm gestegen, omdat energie een groot onderdeel uitmaakt van de productiekosten. Hierdoor is de inflatie naar ongekende hoogte gestegen, wat tot gevolg heeft gehad dat de lonen substantieel zijn gestegen om de kosten voor het levensonderhoud te kunnen betalen.”

Kostenontwikkelingen

De kostenontwikkelingen zijn gebaseerd op vaststaande feiten, zoals de cao Zorgvervoer en Taxi, en prognoses van het Centraal Planbureau. Bij de berekening van de kostenontwikkeling is geen rekening gehouden met kostenstijgingen als gevolg van toename van de congestie. Toekomstige kostenontwikkelingen die nog onzeker zijn, zijn eveneens niet bij de ramingen betrokken.

In opdracht van Sociaal Fonds Mobiliteit heeft Panteia een overzicht gemaakt van de laatste gemiddelde kostenontwikkelingen voor het taxivervoer. Deze kan per taxibedrijf verschillen. Het complete rapport is hier te bekijken.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.