KNV en CNV bereiken akkoord over nieuwe cao Zorgvervoer en taxi
CNV Vakmensen en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. Dat melden zowel de vakbond als de werkgeversorganisatie. Nu de leden van CNV akkoord zijn, is er vanaf 1 januari 2023 weer een nieuwe cao. Deze geldt tot 1 juli 2024.
De lonen gaan in anderhalf jaar tijd met 12 procent omhoog, 8 procent in 2023 en 4 procent in 2024. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt is verheugd met het akkoord. “We wilden erg graag een nieuwe cao afsluiten en zijn daarom ver gegaan met ons eindbod. Werkgevers wilden ook graag komen tot een loonsverhoging. Als blijk van waardering en omdat werknemers te maken hebben met flink gestegen kosten. Ik ben blij dat de rust in de sector nu weer terugkeert en dat CNV ook haar nek heeft uitgestoken om dit te bereiken.”
Rust in de taxisector
Ook CNV Vakmensen is blij met het akkoord. De vakbond hoopt dat met het bereiken van dit akkoord de rust in de taxisector weer terugkeert. “Veel kwetsbare mensen zijn afhankelijk van het taxivervoer, bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs of naar zorginstellingen’, zegt CNV-onderhandelaar Rick Pellis daarover. “Die mogen niet onnodig de dupe worden van een cao-conflict tussen werkgevers en werknemers.”
Toch is CNV niet helemaal tevreden over het akkoord. “We dringen er wel bij de werkgevers op aan om alles op alles te zetten om de cao naar een hoger niveau te tillen. Het kan echt nog een stuk beter. Het is ook hard nodig om werknemers voor deze sector te behouden. Dat wordt dus wat ons betreft de opdracht voor de volgende cao-onderhandelingen.”
Pauzeregeling
Naast de loonsverhoging verandert verder de veelbesproken pauzeregeling. Voortaan mag alleen nog pauze worden ingehouden als deze ook echt genoten is. Daarnaast verandert ook de loondoorbetaling bij ziekte. De wachtdag bij de eerste ziektedag vervalt en werknemers worden voortaan 80 procent doorbetaald in de eerste acht weken en 90 procent daarna (tot en met het tweede ziektejaar). Ook wordt het instapsalaris voor nieuwe collega’s hoger. Volgens de werkgevers maakt dat de branche aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers.
Lees ook:
Wat wordt verstaan onder dat hogere instapsalaris? Vervallen er twee tredes zoals eerder aangegeven?
Pauzeregeling was toch niet bespreekbaar? En waarom worden wij gestraft als je aangestoken wordt door bijvoorbeeld kinderen uit je route? Moet ik ze dan maar weigeren zodra ze een snotneus hebben?
Maar CNV waarom accoord? Heb lef en kom op voor je mensen
Er vervallen idd 2 tredes. Laagste is 5. (13,17 bruto)
Wel weer jammer voor de chauffeurs met dienstjaren die hetzelfde krijgt als een beginnende chauffeur. Was begin dit jaar ook al zo.