Elektrisch rijden
KPMG

‘Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden’

Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden, omdat het prijsverschil tussen nieuwe elektrische voertuigen en auto's met een verbrandingsmotor nauwelijks daalt. Foto: Shutterstock/Sopotnicki

Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden. Het prijsverschil tussen nieuwe elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor daalt nauwelijks. Ondertussen wordt de financiële steun van de overheid voor elektrisch rijden afgebouwd en blijft de energieprijs hoog, waardoor het duurder wordt om elektrisch te gaan rijden.

Daarvoor waarschuwt accountants- en adviesorganisatie KPMG in een donderdag verschenen rapport. Nederlanders kijken steeds kritischer naar de aanschafprijs van de auto. Twee derde van de Nederlandse consumenten (66 procent) ziet de prijs als belangrijkste drempel voor de aanschaf van een elektrische auto, komt naar voren uit het onderzoek. Twee jaar geleden was dat nog 54 procent.

De stijgende kosten kunnen ertoe leiden dat elektrisch rijden onaantrekkelijker wordt voor de consument, concludeert KPMG. Hoewel elektrische auto’s in aanschaf flink duurder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, zijn de gebruikskosten nu vaak nog lager. Dit komt door de huidige korting op de wegenbelasting, de lagere onderhoudskosten en de lagere kosten voor het opladen. Als de energieprijzen weer gaan stijgen en de wegenbelasting op elektrische auto’s wordt verhoogd, kan dit ervoor zorgen dat een brandstofauto weer goedkoper wordt.

Zonnepanelen

Om elektrisch rijden milieuvriendelijk en kosteneffectief te houden, moet het volgens KPMG makkelijker worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Autobezitters kunnen er verder voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations.

Om elektrisch rijden milieuvriendelijk en kosteneffectief te houden, moet het volgens KPMG makkelijker worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Autobezitters kunnen er verder voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations.

Ook kan de regering elektrisch rijden aantrekkelijk houden door de belasting aan te passen.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Bron: ANP

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden’ | TaxiPro
Elektrisch rijden
KPMG

‘Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden’

Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden, omdat het prijsverschil tussen nieuwe elektrische voertuigen en auto's met een verbrandingsmotor nauwelijks daalt. Foto: Shutterstock/Sopotnicki

Elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden. Het prijsverschil tussen nieuwe elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor daalt nauwelijks. Ondertussen wordt de financiële steun van de overheid voor elektrisch rijden afgebouwd en blijft de energieprijs hoog, waardoor het duurder wordt om elektrisch te gaan rijden.

Daarvoor waarschuwt accountants- en adviesorganisatie KPMG in een donderdag verschenen rapport. Nederlanders kijken steeds kritischer naar de aanschafprijs van de auto. Twee derde van de Nederlandse consumenten (66 procent) ziet de prijs als belangrijkste drempel voor de aanschaf van een elektrische auto, komt naar voren uit het onderzoek. Twee jaar geleden was dat nog 54 procent.

De stijgende kosten kunnen ertoe leiden dat elektrisch rijden onaantrekkelijker wordt voor de consument, concludeert KPMG. Hoewel elektrische auto’s in aanschaf flink duurder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, zijn de gebruikskosten nu vaak nog lager. Dit komt door de huidige korting op de wegenbelasting, de lagere onderhoudskosten en de lagere kosten voor het opladen. Als de energieprijzen weer gaan stijgen en de wegenbelasting op elektrische auto’s wordt verhoogd, kan dit ervoor zorgen dat een brandstofauto weer goedkoper wordt.

Zonnepanelen

Om elektrisch rijden milieuvriendelijk en kosteneffectief te houden, moet het volgens KPMG makkelijker worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Autobezitters kunnen er verder voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations.

Om elektrisch rijden milieuvriendelijk en kosteneffectief te houden, moet het volgens KPMG makkelijker worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Autobezitters kunnen er verder voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations.

Ook kan de regering elektrisch rijden aantrekkelijk houden door de belasting aan te passen.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Bron: ANP

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.