Schiphol taxi

‘Het is weer rustig op Schiphol dankzij aanpak taxironselaars’

Foto: ProMedia

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer merkt dat het aanpakken van taxironselaars op Schiphol zijn vruchten afwerpt. Sinds de rechter groen licht gaf voor het verbieden van taxidiensten in bepaalde gebieden op de luchthaven, is het daar over het algemeen een stuk rustiger. “En wat mij betreft blijft dat ook zo”, stelt Weterings.

De gemeente Haarlemmermeer wilde eigenlijk al vanaf 30 januari het aanbieden van taxiritten op andere plaatsen dan de officiële standplaats op Schiphol Plaza gaan verbieden. Een kort geding dat werd aangespannen door zo’n zestig taxironselaars zorgde voor enig uitstel. Maar op 7 februari wees de rechter hun verzoek af om het zogenaamde aanwijsbesluit te schorsen. Het staat de gemeente vrij om de openbare orde te verkiezen boven een vrij taxisysteem op de luchthaven, aldus de rechter. En dus staat Schiphol in zijn recht om alleen met een aantal aangewezen taxibedrijven te werken.

Het verbod geldt voor Schiphol Plaza en het Jan Dellaertplein. Meerdere overtredingen kunnen, na geldboetes van 350 en 1.500 euro en het innemen van de auto, zelfs leiden tot een gebiedsverbod. Als men zich dan toch in het gebied begeeft, is dat een strafbaar feit. Als de overlast als gevolg van de huidige maatregel afneemt, kan het gebied waarin het verbod op het aanbieden van taxidiensten geldt, worden verkleind. Andersom is het ook mogelijk dat dit gebied wordt uitgebreid als de situatie daar aanleiding toe geeft.

Taxidiensten aanbieden

Maar voorlopig werkt de gekozen aanpak prima, zo vindt burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer, de gemeente waar Schiphol onder valt. Op de vraag of het klopt dat het weer rustig lijkt op het Jan Dellaertplein, stelt hij dat dit verreweg het grootste deel van de tijd inderdaad het geval is.

“En wat mij betreft blijft dat ook zo. Ik ben blij met de uitspraak van de rechter, die stelde dat het artikel in onze Algemene Plaatselijke Verordening over de openbare orde niet in strijd is met de Wet personenvervoer. Dat betekent dat de burgemeester een gebied op Schiphol kan aanwijzen, waar het aanbieden van taxidiensten is verboden. De enige uitzondering is het aanbieden van taxidiensten vanuit een taxi. Dus geen ronselen meer, en daar gaat het mij om. Want ronselen is juist datgene dat grote overlast veroorzaakte. Reizigers werden ongevraagd aangeklampt en lastig gevallen.”

Maatregel verlengen

Dat daar nu tegen kan worden opgetreden met boetes en eventueel zwaardere maatregelen, lijkt voor de gewenste uitwerking te zorgen. Vorige week werd er op Schiphol nog een taxironselaar aangehouden waarvan de handhavers wisten dat hij zich vaker aan het ronselen van passagiers schuldig had gemaakt. Omdat hij daar nu een verbod mee heeft overtreden, kwam hem dat op een proces-verbaal te staan. Later zal hij zich voor de rechter moeten verantwoorden. Dat Weterings blij is met de nieuwe aanpak en de resultaten ervan, spreekt dan ook voor zich.

“Ik ga ervan uit dat dit effect blijft hebben en dat de rust op het plein en op Schiphol Plaza in stand blijft. Dat is goed voor de reizigers, voor mensen die werken op de luchthaven en voor het imago van Schiphol en van Nederland. Een goede eerste indruk als men ons land bezoekt is belangrijk. Over een kleine zes maanden bekijk ik of deze maatregel werkt en of hij moet worden verlengd. Of dat er een andere oplossing voor de lange termijn is gevonden. Daar werken we hard aan met de luchthaven, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Amsterdam. Uiteindelijk moet de definitieve oplossing van de overlast daar vandaan komen.”

Taxi al geboekt

Weterings sluit verlenging van de maatregel dus niet uit, al is de APV-aanpassing in eerste instantie bedoeld als tussenstap op weg naar een een definitieve oplossing. Momenteel worden drie scenario’s voor een permanente oplossing uitgewerkt. Ten eerste denkt men aan het structureel vergroten van de bestelmarkt en daarmee het verkleinen van de opstapmarkt, want juist daarin zijn de ronselaars actief. Als daar steeds minder werk in is omdat mensen al een taxi geboekt hebben, valt er voor de ronselaars ook weinig meer te halen.

Het tweede scenario betreft een aanpassing van het vergunningensysteem. Als er nieuwe afspraken over toegelaten taxi-organisaties op Schiphol worden gemaakt kunnen er ook striktere eisen worden gesteld aan het aanbod. Het zoveel mogelijk gelijktrekken van de regels in Amsterdam, Schiphol en Haarlemmermeer is daarbij het uitgangspunt. Scenario drie gaat over een wijziging van de Wet personenvervoer 2000 voor bijzondere situaties. De situatie is mede zo complex is omdat de taxiwet botst met de regels van het publiek-private luchthavengebied. Als de wet op dat punt wordt aangepast, kan dat de aanpak van ronselaars aanzienlijk eenvoudiger maken.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

15 reacties op “‘Het is weer rustig op Schiphol dankzij aanpak taxironselaars’”

Willem Film|20.02.17|11:48

Iedere reiziger die vooraf een beetje snuffelt op het internet kan een taxi reserveren tegen een besproken prijs. Of wordt onder het structureel vergroten bedoelt de rit gelijktijdig met je vliegticket boeken en dat deze wordt uitgereden door de grote jongens zoals Uber, Conexxion?

Ton van Dalfsen|20.02.17|14:57

Afgelopen weekend waren ze lekker aan het ronselen bij de uitgang van aankomst 4. Ze weten precies wanneer handhaving MASSAAL gaat ontbijten, lunchen en dineren. Liep toen door alle hallen heen en geen handhaving te bekennen. En zoals ik al eerder aangaf. Het mag best beter geregeld worden voor besteld vervoer. En daarbij niet te hoge prijzen vragen om te parkeren. Wil je als schiphol kwaliteit bieden? moet je er wat voor over hebben. En niet zoals die hollandse mentaliteit: Onderste uit de kan

Ton van Dalfsen|20.02.17|15:00

Uber, Connexxion en Tinker pakken het goed aan. De 3 schipholtaxibedrijven hebben het nakijken. Alle 3 hun eigen eilandje. Was vroeger toch anders.

Johan Zevenbergen|20.02.17|19:22

Uber, Connexxion en Tinker, ronselen met bodem prijzen,
ten koste van veel kleine zelfstandigen, die grotendeels afhankelijk zijn van gunnin.
en niet de giga reclame butgetten hebben of tot onder onsjes met de directie van Schiphol kunnen komen.
Maar goed ook dat is op agressieve wijze ronselen.

Rodney Barten|20.02.17|19:26

Schiphol zou gewoon een x aantal plekken moeten vrijmaken in P6 voor besteld vervoer, gereduceerd tarief en regelmatig controleren of de chauffeurs zich aan de spelregels houden.

Ton van Dalfsen|20.02.17|23:11

Juist Rodney, Roep ik hier al tijden. Alles kan tegenwoordig. zelfs op kleur van kenteken binnen laten bij de slagbomen. Maar ja, Schiphol wil overal heel veel geld aan verdienen en kijken niet naar de kwaliteit. Wel boven bij vertrekhal je gratis op de taxibaan toelaten maar zodra de reiziger terug komt geeft schiphol niet thuis.

Ton van Dalfsen|20.02.17|23:13

Een STA baan pas is schrikbarend duur. en de STA balie zit ergens bij aankomst 4 verborgen. Dat is nou juist de kwaliteit die schiphol niet kent. alleen de euro tekens in hun ogen

Ton van Dalfsen|21.02.17|15:10

EN, vandaag zag ik ze weer. Handhaving heeft er geen idee van hoe ze het nu doen.

Jeroen van Amstel|23.02.17|12:07

@Ton van Dalfsen, ik denk dat parkeren duurder is dan het gebruik vd STA balie, deze kost gemiddeld € 4,50 per keer, deze kosten kun je volgens mij eenvoudig in je ritprijs verrekenen, en naast het feit dat het een stuk professioneler overkomt, doe je er de klant een plezier mee omdat hij nu geen 10 minuten (door de regen en wind) hoeft te lopen sjouwen met zijn bagage

Ton van Dalfsen|23.02.17|13:28

STA strook zijn verschillende prijzen. Ligt eraan hoe vaak je gebruik van maakt. Hoe vaker hoe goedkoper. En het lopen van Plaza uitgang naar P6 is toch geen 10 minuten. Ligt ook aan wat voor horloge heb gekocht. Echt professioneel is Excellence parkeren ( is binnen ) en geef je daardoor de klant de ECHTE SERVICE. Alleen schiphol is daar ook duur in. € 385 per parkeerplaats per maand en je moet 2 parkeerplaatsen afnemen als zakelijke gebruiker

Ton van Dalfsen|23.02.17|13:49

Excellence parkeren blijf je dus binnen ( professioneel ) lopen. Zit aan het eind van Vertrek 3. Gratis daar koffie en thee. gebruik van schone toiletten. binnen parkeren. En je klanten voelen zich echt als een VIP behandeling. En ook dat is geen 10 minuten lopen. STA baan moet je toch in weer en wind naar buiten. En hoe langer je op de STA baan staat hoe duurder het in overschrijding van de 20 minuten wordt. En het is nog steeds in weer en wind on-professioneel.

Paul Dijkhuizen|23.02.17|14:05

Het blijft een raar fenomeen, er wordt door Schiphol bepaald welke taxi de klant bij voorkeur moet nemen, de taxi die aan Schiphol geld betaald. Bij andere concessies is het zo dat de concessiehouder de taxi ook betaald en daar een korting voor krijgt bij de uitvoerder, bij Schiphol krijgt Schiphol als het ware als een soort van zetbaas die korting terwijl de klant zelf de taxi moet betalen. Hierbij wordt de klant in een bepaalde richting ‘gedwongen’ door een andere keus moeilijker te maken.

Ton van Dalfsen|23.02.17|16:13

Het is aan de branche verenigingen/organisaties om dit op te pakken voordat de volgende aanbesteding voor de schipholtaxi er aan komen. Is toch een belang voor een groot deel van taxiland. Of zijn de organisaties alleen maar aan het door blijven zemelen over de BCT, KIWA? Terwijl er andere belangrijke dingen zoals schipholtaxi ter discussie staat.

Rodney Barten|23.02.17|19:36

Ik heb echt nooit problemen met het ophalen vanaf SPL, de ene keer via de vertrekhal, de andere keer in P6. De extra kosten daarvoor vallen in mijn situatie echt wel mee. Hoe het nu is geregeld is prima, je kan de luchthaven niet vrijgeven voor alle taxi´s, dat geeft alleen maar een hoop gezeur.

Michaël Vermeer|23.02.17|22:57

Burgemeester is trots, hij moet zich kapot schamen dat hij het zover heeft laten komen, 2-3 jaar aan dagelijkse ellende en dan grijpen ze pas in, belachelijk!

‘Het is weer rustig op Schiphol dankzij aanpak taxironselaars’ | TaxiPro
Schiphol taxi

‘Het is weer rustig op Schiphol dankzij aanpak taxironselaars’

Foto: ProMedia

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer merkt dat het aanpakken van taxironselaars op Schiphol zijn vruchten afwerpt. Sinds de rechter groen licht gaf voor het verbieden van taxidiensten in bepaalde gebieden op de luchthaven, is het daar over het algemeen een stuk rustiger. “En wat mij betreft blijft dat ook zo”, stelt Weterings.

De gemeente Haarlemmermeer wilde eigenlijk al vanaf 30 januari het aanbieden van taxiritten op andere plaatsen dan de officiële standplaats op Schiphol Plaza gaan verbieden. Een kort geding dat werd aangespannen door zo’n zestig taxironselaars zorgde voor enig uitstel. Maar op 7 februari wees de rechter hun verzoek af om het zogenaamde aanwijsbesluit te schorsen. Het staat de gemeente vrij om de openbare orde te verkiezen boven een vrij taxisysteem op de luchthaven, aldus de rechter. En dus staat Schiphol in zijn recht om alleen met een aantal aangewezen taxibedrijven te werken.

Het verbod geldt voor Schiphol Plaza en het Jan Dellaertplein. Meerdere overtredingen kunnen, na geldboetes van 350 en 1.500 euro en het innemen van de auto, zelfs leiden tot een gebiedsverbod. Als men zich dan toch in het gebied begeeft, is dat een strafbaar feit. Als de overlast als gevolg van de huidige maatregel afneemt, kan het gebied waarin het verbod op het aanbieden van taxidiensten geldt, worden verkleind. Andersom is het ook mogelijk dat dit gebied wordt uitgebreid als de situatie daar aanleiding toe geeft.

Taxidiensten aanbieden

Maar voorlopig werkt de gekozen aanpak prima, zo vindt burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer, de gemeente waar Schiphol onder valt. Op de vraag of het klopt dat het weer rustig lijkt op het Jan Dellaertplein, stelt hij dat dit verreweg het grootste deel van de tijd inderdaad het geval is.

“En wat mij betreft blijft dat ook zo. Ik ben blij met de uitspraak van de rechter, die stelde dat het artikel in onze Algemene Plaatselijke Verordening over de openbare orde niet in strijd is met de Wet personenvervoer. Dat betekent dat de burgemeester een gebied op Schiphol kan aanwijzen, waar het aanbieden van taxidiensten is verboden. De enige uitzondering is het aanbieden van taxidiensten vanuit een taxi. Dus geen ronselen meer, en daar gaat het mij om. Want ronselen is juist datgene dat grote overlast veroorzaakte. Reizigers werden ongevraagd aangeklampt en lastig gevallen.”

Maatregel verlengen

Dat daar nu tegen kan worden opgetreden met boetes en eventueel zwaardere maatregelen, lijkt voor de gewenste uitwerking te zorgen. Vorige week werd er op Schiphol nog een taxironselaar aangehouden waarvan de handhavers wisten dat hij zich vaker aan het ronselen van passagiers schuldig had gemaakt. Omdat hij daar nu een verbod mee heeft overtreden, kwam hem dat op een proces-verbaal te staan. Later zal hij zich voor de rechter moeten verantwoorden. Dat Weterings blij is met de nieuwe aanpak en de resultaten ervan, spreekt dan ook voor zich.

“Ik ga ervan uit dat dit effect blijft hebben en dat de rust op het plein en op Schiphol Plaza in stand blijft. Dat is goed voor de reizigers, voor mensen die werken op de luchthaven en voor het imago van Schiphol en van Nederland. Een goede eerste indruk als men ons land bezoekt is belangrijk. Over een kleine zes maanden bekijk ik of deze maatregel werkt en of hij moet worden verlengd. Of dat er een andere oplossing voor de lange termijn is gevonden. Daar werken we hard aan met de luchthaven, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Amsterdam. Uiteindelijk moet de definitieve oplossing van de overlast daar vandaan komen.”

Taxi al geboekt

Weterings sluit verlenging van de maatregel dus niet uit, al is de APV-aanpassing in eerste instantie bedoeld als tussenstap op weg naar een een definitieve oplossing. Momenteel worden drie scenario’s voor een permanente oplossing uitgewerkt. Ten eerste denkt men aan het structureel vergroten van de bestelmarkt en daarmee het verkleinen van de opstapmarkt, want juist daarin zijn de ronselaars actief. Als daar steeds minder werk in is omdat mensen al een taxi geboekt hebben, valt er voor de ronselaars ook weinig meer te halen.

Het tweede scenario betreft een aanpassing van het vergunningensysteem. Als er nieuwe afspraken over toegelaten taxi-organisaties op Schiphol worden gemaakt kunnen er ook striktere eisen worden gesteld aan het aanbod. Het zoveel mogelijk gelijktrekken van de regels in Amsterdam, Schiphol en Haarlemmermeer is daarbij het uitgangspunt. Scenario drie gaat over een wijziging van de Wet personenvervoer 2000 voor bijzondere situaties. De situatie is mede zo complex is omdat de taxiwet botst met de regels van het publiek-private luchthavengebied. Als de wet op dat punt wordt aangepast, kan dat de aanpak van ronselaars aanzienlijk eenvoudiger maken.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

15 reacties op “‘Het is weer rustig op Schiphol dankzij aanpak taxironselaars’”

Willem Film|20.02.17|11:48

Iedere reiziger die vooraf een beetje snuffelt op het internet kan een taxi reserveren tegen een besproken prijs. Of wordt onder het structureel vergroten bedoelt de rit gelijktijdig met je vliegticket boeken en dat deze wordt uitgereden door de grote jongens zoals Uber, Conexxion?

Ton van Dalfsen|20.02.17|14:57

Afgelopen weekend waren ze lekker aan het ronselen bij de uitgang van aankomst 4. Ze weten precies wanneer handhaving MASSAAL gaat ontbijten, lunchen en dineren. Liep toen door alle hallen heen en geen handhaving te bekennen. En zoals ik al eerder aangaf. Het mag best beter geregeld worden voor besteld vervoer. En daarbij niet te hoge prijzen vragen om te parkeren. Wil je als schiphol kwaliteit bieden? moet je er wat voor over hebben. En niet zoals die hollandse mentaliteit: Onderste uit de kan

Ton van Dalfsen|20.02.17|15:00

Uber, Connexxion en Tinker pakken het goed aan. De 3 schipholtaxibedrijven hebben het nakijken. Alle 3 hun eigen eilandje. Was vroeger toch anders.

Johan Zevenbergen|20.02.17|19:22

Uber, Connexxion en Tinker, ronselen met bodem prijzen,
ten koste van veel kleine zelfstandigen, die grotendeels afhankelijk zijn van gunnin.
en niet de giga reclame butgetten hebben of tot onder onsjes met de directie van Schiphol kunnen komen.
Maar goed ook dat is op agressieve wijze ronselen.

Rodney Barten|20.02.17|19:26

Schiphol zou gewoon een x aantal plekken moeten vrijmaken in P6 voor besteld vervoer, gereduceerd tarief en regelmatig controleren of de chauffeurs zich aan de spelregels houden.

Ton van Dalfsen|20.02.17|23:11

Juist Rodney, Roep ik hier al tijden. Alles kan tegenwoordig. zelfs op kleur van kenteken binnen laten bij de slagbomen. Maar ja, Schiphol wil overal heel veel geld aan verdienen en kijken niet naar de kwaliteit. Wel boven bij vertrekhal je gratis op de taxibaan toelaten maar zodra de reiziger terug komt geeft schiphol niet thuis.

Ton van Dalfsen|20.02.17|23:13

Een STA baan pas is schrikbarend duur. en de STA balie zit ergens bij aankomst 4 verborgen. Dat is nou juist de kwaliteit die schiphol niet kent. alleen de euro tekens in hun ogen

Ton van Dalfsen|21.02.17|15:10

EN, vandaag zag ik ze weer. Handhaving heeft er geen idee van hoe ze het nu doen.

Jeroen van Amstel|23.02.17|12:07

@Ton van Dalfsen, ik denk dat parkeren duurder is dan het gebruik vd STA balie, deze kost gemiddeld € 4,50 per keer, deze kosten kun je volgens mij eenvoudig in je ritprijs verrekenen, en naast het feit dat het een stuk professioneler overkomt, doe je er de klant een plezier mee omdat hij nu geen 10 minuten (door de regen en wind) hoeft te lopen sjouwen met zijn bagage

Ton van Dalfsen|23.02.17|13:28

STA strook zijn verschillende prijzen. Ligt eraan hoe vaak je gebruik van maakt. Hoe vaker hoe goedkoper. En het lopen van Plaza uitgang naar P6 is toch geen 10 minuten. Ligt ook aan wat voor horloge heb gekocht. Echt professioneel is Excellence parkeren ( is binnen ) en geef je daardoor de klant de ECHTE SERVICE. Alleen schiphol is daar ook duur in. € 385 per parkeerplaats per maand en je moet 2 parkeerplaatsen afnemen als zakelijke gebruiker

Ton van Dalfsen|23.02.17|13:49

Excellence parkeren blijf je dus binnen ( professioneel ) lopen. Zit aan het eind van Vertrek 3. Gratis daar koffie en thee. gebruik van schone toiletten. binnen parkeren. En je klanten voelen zich echt als een VIP behandeling. En ook dat is geen 10 minuten lopen. STA baan moet je toch in weer en wind naar buiten. En hoe langer je op de STA baan staat hoe duurder het in overschrijding van de 20 minuten wordt. En het is nog steeds in weer en wind on-professioneel.

Paul Dijkhuizen|23.02.17|14:05

Het blijft een raar fenomeen, er wordt door Schiphol bepaald welke taxi de klant bij voorkeur moet nemen, de taxi die aan Schiphol geld betaald. Bij andere concessies is het zo dat de concessiehouder de taxi ook betaald en daar een korting voor krijgt bij de uitvoerder, bij Schiphol krijgt Schiphol als het ware als een soort van zetbaas die korting terwijl de klant zelf de taxi moet betalen. Hierbij wordt de klant in een bepaalde richting ‘gedwongen’ door een andere keus moeilijker te maken.

Ton van Dalfsen|23.02.17|16:13

Het is aan de branche verenigingen/organisaties om dit op te pakken voordat de volgende aanbesteding voor de schipholtaxi er aan komen. Is toch een belang voor een groot deel van taxiland. Of zijn de organisaties alleen maar aan het door blijven zemelen over de BCT, KIWA? Terwijl er andere belangrijke dingen zoals schipholtaxi ter discussie staat.

Rodney Barten|23.02.17|19:36

Ik heb echt nooit problemen met het ophalen vanaf SPL, de ene keer via de vertrekhal, de andere keer in P6. De extra kosten daarvoor vallen in mijn situatie echt wel mee. Hoe het nu is geregeld is prima, je kan de luchthaven niet vrijgeven voor alle taxi´s, dat geeft alleen maar een hoop gezeur.

Michaël Vermeer|23.02.17|22:57

Burgemeester is trots, hij moet zich kapot schamen dat hij het zover heeft laten komen, 2-3 jaar aan dagelijkse ellende en dan grijpen ze pas in, belachelijk!