Hugo de Jonge

Brandbrief aan minister: verplicht doorbetaling doelgroepenvervoer

Bron: ministerie van VWS

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid moet opdrachtgevers verplichten te betalen voor contractvervoer dat door de coronacrisis uitvalt. Dat zeggen KNV, FNV en CNV, die zich grote zorgen maken over de toekomst van het vervoer.

De oproep om in elk geval 80 procent van het vervoer dat uitvalt door te betalen is niet nieuw, maar er wordt nog altijd beperkt gehoor aan gegeven. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) nam het advies over. Zes Friese gemeenten handelen er ook naar, net als de gemeente Den Haag en naar verluidt de gemeente Raalte. In sommige contracten wordt al met voorschotten of vaste vergoedingen gewerkt, zoals in Limburg en Rotterdam. Weer andere gemeenten of samenwerkingsverbanden tonen goede wil, maar hebben tijd nodig om tot een besluit te komen.

Rand van de afgrond

Maar er wordt ook heel veel getwijfeld of afwijzend gereageerd door opdrachtgevers, merken werkgeversorganisatie KNV en vakbonden FNV en CNV. En daarmee gaat de klok voor vervoerders steeds harder tikken. Zij factureren doorgaans eens in de vier tot zes weken voor geleverd werk. Inmiddels is de vierde week ingegaan waarin er nauwelijks nog ritten worden gereden. En in veel contracten staat de afspraak: niet gereden is niet betaald. Dus binnenkort gaan vervoerders facturen indienen voor de periode waarin ze nog maar hooguit 10 procent hebben gereden van wat ze normaal doen. Met de beperkte marges in deze sector is het dan een kwestie van tijd voor er bedrijven gaan omvallen, want onderzoek wees recent uit dat de kosten ‘gewoon’ voor 80 procent doorlopen.

FNV, CNV en KNV zijn daarom duidelijk richting de minister. Volgens de organisaties “brengt de huidige stilstand door de coronacrisis de sector op de rand van de afgrond. Eerder riepen we opdrachtgevers al op om vervoerders tijdens de coronacrisis door te betalen voor niet gereden ritten. Opdrachtgevers aarzelen echter nog vaak om duidelijkheid te geven aan vervoerders of wijzen de oproep af. Wij doen daarom een dringend appèl op de minister om als systeemverantwoordelijke duidelijk te maken dat er tijdens de coronacrisis een plicht tot doorbetalen van de vervoerders bestaat, én om daarop te gaan sanctioneren.”

Meerkosten vergoeden

Omdat de vaste lasten doorlopen, is bijvoorbeeld een beroep op de NOW-regeling voor tegemoetkoming in de loonkosten voor de taxibranche niet genoeg. Als de opdrachtgevers niet betalen voor vervoer dat nu uitvalt, zijn er straks geen vervoerders meer om volwaardig zorgvervoer te rijden, aldus de sociale partners. Zij vragen de minister verder om “waar nodig opdrachtgevers te verplichten van het resterende vervoer de meerkosten, door inefficiëntere routes en het hanteren van strikte coronaprotocollen, ook te vergoeden. Ook verwachten wij van de minister dat opdrachtgevers die door de doorbetaling zelf in de problemen komen, de helpende hand geboden worden middels financiering door het Rijk.”

Lees alles over de huidige crisis in de taxibranche in het corona-dossier van TaxiPro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Brandbrief aan minister: verplicht doorbetaling doelgroepenvervoer”