DVG, kantoor, franchisegever, taxiorganisatie, vervoerder

DVG mag keurmerk onderaannemers gebruiken bij aanbesteding

DVG mag als hoofdaannemer inschrijven op aanbestedingen waar TX-Keur en een SFT-verklaring worden gevraagd, mits haar onderaannemers hieraan voldoen. Zij hoeft als contractant niet zelf over deze keurmerken te beschikken. Dat blijkt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter in Overijssel. Taxi Baan maakte bezwaar tegen de gunning van het leerlingenvervoer aan Taxi Almelo en DVG en en eiste heraanbesteding.

DVG beschikt als franchisegever zelf niet over taxivoertuigen en taxipersoneel. Daarom beschikt het bedrijf niet over de gevraagde keurmerken. En dat is volgens de rechtbank geen reden om niet in te kunnen schrijven.

Aanbestedingsdocument

“De bepalingen in de aanbestedingsdocumenten met betrekking tot het ‘TX-keur’ en de ‘SFT-verklaring’ kunnen door een normaal oplettende inschrijver slechts op één manier worden uitgelegd. En wel zo dat een onderneming die als hoofdaannemer inschrijft (zoals DVG) niet verplicht is om zelf te beschikken over het TX-keurmerk en de SFT-verklaring”, vindt de rechter.

“Maar op deze punten een beroep kan doen de kwalificaties van de onderaannemers, die de inschrijver/hoofdaannemer voor de uitvoering van de aan te besteden opdracht wil inzetten.”

Keurmerken

Omdat de onderaannemers wel over de gevraagde keurmerken beschikken, voldoet DVG volgens de rechter aan de eisen. “De hoofdaannemer treedt op als contracts- en contactpartij voor de Aanbestedende dienst en is en blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor de in onderaanneming uitgevoerde diensten.”

De gemeente heeft Taxi Almelo als economisch meest voordelige aangemerkt en heeft beide percelen aan Taxi Almelo gegund. De reservebankovereenkomst zou worden gesloten met de nummer 2 in rangorde, te weten DVG. Taxi Baan is hier dus tevergeefs tegen in beroep gegaan.

Opdracht

De opdracht heeft betrekking op het vervoeren van circa 175 leerlingen die woonachtig zijn in de gemeente Almelo, naar verschillende bestemmingen (scholen, stageplaatsen en opvoedkundige centra) met ingang van schooljaar 2013-2014 en eindigend na schooljaar 2016-2017.

De opdracht bestaat uit twee percelen. Perceel 1 is vervoer naar scholen binnen de gemeentegrenzen (ongeveer 90 leerlingen). Perceel 2 is vervoer naar scholen in de gemeente Enschede, Hellendoorn, Hengelo (Overijssel), Ommen en Mariënberg (ongeveer 85 leerlingen).

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.