99 klachten over eerste vier dagen Regiotaxi Utrecht
DVG verzorgt sinds 1 oktober Regiotaxi Utrecht, maar het vervoersbedrijf heeft daarbij een ronduit slechte start gemaakt. Op de eerste dag was ruim de helft van de ritten niet op tijd. De betrokken gemeentes en de provincie Utrecht benoemen de problemen, en DVG erkent ze. Er zijn afspraken gemaakt over maatregelen die tot verbetering moeten leiden en die nog deze week moeten worden doorgevoerd.
Op 1 oktober is DVG gaan rijden voor Regiotaxi Utrecht. Over de eerste vier dagen zijn 99 klachten binnengekomen. Deze hebben vrijwel allemaal betrekking op taxi’s die te laat of in het geheel niet aankomen op het afgesproken ophaaladres. Minder dan de helft van de ritten op de eerste dag was op tijd: slechts 42 procent. Op zondag 2 oktober was het nog slechter gesteld, want toen werd maar 1 procent van alle ritten op tijd gereden.
Sinds maandag 3 oktober is de punctualiteit toegenomen, maar nog altijd niet op het afgesproken niveau. Voor de reizigers die daarvan de dupe worden is dit onacceptabel, zo stelt de provincie Utrecht. In het belang van de reiziger is het ook gewenst de prestaties snel te verbeteren.
Aantal ritten fout ingeschat
DVG is op de hoogte gesteld van deze gebreken en als opdrachtgever hebben de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht evenals de provincie Utrecht onmiddellijk aangedrongen op verbetermaatregelen die nog deze week moeten worden doorgevoerd. DVG erkent dat sprake is van een slechte start. De vervoerder heeft aangegeven dat zij een foute inschatting heeft gemaakt van het aantal ritten en de tijdsblokken van de ritten.
Op dinsdag 4 oktober 2016 heeft de vervoerder gemeld dat er extra taxi’s worden ingezet. Per 5 oktober zijn dit vijf extra voertuigen en per 11 oktober komen er nog zeven extra voertuigen bij. Bovendien worden extra chauffeurs ingezet en worden er aanvullende chauffeurs geworven, zowel direct door de vervoerder als via uitzendbureaus. Er zijn ook afspraken gemaakt met twee onderaannemers om deze week al extra ritten te verzorgen. Op de centrale is bovendien per 4 oktober de ritplanning versterkt. De directie van DVG gaat direct toezicht houden op de planning.
Overeenkomst ontbinden
De provincie en gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht zullen scherp in de gaten houden of deze extra maatregelen het gewenste effect opleveren. Mocht dat niet het geval zijn, dan heeft de provincie het recht om de overeenkomst te ontbinden omdat de vervoerder de bepalingen die er in staan dan niet of onvoldoende heeft nageleefd.
Het gegund krijgen van Regiotaxi Utrecht ging trouwens ook al niet zonder slag of stoot. Vorig jaar gaf vervoerder Transvision aan te willen stoppen met dit regiotaxivervoer. Uiteindelijk werd, gedurende de nieuwe aanbesteding, een overbruggingsovereenkomst gesloten om het vervoer zo lang in stand te houden. De aanbesteding werd nogal vertraagd omdat ZCN via juridische weg de gunning aan DVG en Willemsen de Koning terug te draaien. Dat lukte uiteindelijk niet, waarna via loting de klus aan DVG werd gegund.
Op het Nationaal Congres Contractvervoer 2016 word je helemaal bijgepraat over alles wat met aanbestedingen te maken heeft. Het congres vindt plaats op 12 oktober in Expo Houten. Bekijk het programma en meld je aan voor deelname.
Even voor de duidelijkheid: DVG heeft GEEN wagens en chauffeurs! DVG is een soort centrale die verschillende taxi-ondernemingen voor zich heeft rijden (lees: de goedkoopste krijgt het).
Toch is het vreemd dat dit zo slecht gaat, want DVG doet dit al vele jaren en zou dus de nodige ervaring moeten hebben…