RMC AOV

RMC opnieuw beboet voor gebrekkige punctualiteit AOV Amsterdam

RMC heeft ook in het tweede kwartaal niet voldaan aan de punctualiteitseisen voor het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam. RMC blijkt vooral moeite te hebben om voldoende chauffeurs te vinden en bovendien is er sprake van een forse groei van het aantal ritten per maand. Voor het niet realiseren van de punctualiteit krijgt het bedrijf opnieuw een boete opgelegd, schrijft wethouder Sharon Dijksma in een brief aan de gemeenteraad.

Uit de brief van Dijksma blijkt dat de punctualiteit in het AOV in het tweede kwartaal verder is afgenomen. Van oktober tot en met maart zat RMC telkens rond de 90 procent. Nog niet de 93 procent die contractueel is afgesproken, maar wel een hoopgevend eind in de goede richting. In april en mei bleef RMC steken op 88,3 procent, maar in juni zakte dit naar 84,4 procent.

“Er is geen verbetering geweest ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Deze cijfers bevestigen dus helaas het beeld dat de dienstverlening ondermaats is op dit moment”, schrijft de wethouder. Net als in het eerste kwartaal krijgt RMC een boete opgelegd voor elke maand dat de punctuatliteit niet op peil was. De boete bedraagt 1,75 procent van de omzet. Exacte bedragen zijn niet gecommuniceerd, maar de uitvoering van het AOV is jaarlijks goed voor zo’n 20 miljoen euro. De wethouder wil de boetes inzetten om de dienstverlening aan de AOV-doelgroep te verbeteren.

Onvoldoende chauffeurs

Dijksma heeft recent “een stevig gesprek” gevoerd met de directie van RMC. Daarbij benadrukte zij dat RMC meer moet doen om op tijd te rijden en gaf het bedrijf aan dat dit ook prioriteit heeft. RMC kan momenteel vaak onvoldoende gekwalificeerde chauffeurs vinden om het vervoer te verzorgen. Ook is er in de planning niet altijd genoeg geanticipeerd op drukke dagen, erkent het bedrijf.

Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal ritten per maand met 126 procent gestegen. Om deze groei en het tekort aan chauffeurs op te lossen, zoekt RMC de samenwerking met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s). De aangesloten chauffeurs rijden normaal in de opstapmarkt. Nu wordt gewerkt aan een constructie waarbij de TTO’s onderaannemers van RMC worden in het Aanvullend Openbaar Vervoer.

Extra druk

Uit de gesprekken met RMC is ook gebleken dat de vervoerder veel ritten verzorgt die formeel niet tot het AOV behoren. Deze ritten, naar onder meer ziekenhuizen en dagbestedingslocaties, vormen 16 procent van het totaal aantal ritten. Dijksma geeft aan dat dit extra druk op RMC legt, terwijl er eigenlijk andere vervoersregelingen van toepassing zijn. Ze gaat de komende tijd extra aandacht aan dit aspect besteden om te zorgen dat iedereen die recht op vervoer heeft dat via de juiste regeling krijgt.

Lees ook: Boete RMC voor te lage stiptheid AOV Amsterdam

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

6 reacties op “RMC opnieuw beboet voor gebrekkige punctualiteit AOV Amsterdam”

Rodney Barten|23.07.18|20:32

Het is allemaal zo krom als wat, ik begrijp werkelijk niet waarom RMC een contract heeft getekend om vervoer in Amsterdam uit te voeren, zo winstgevend is het allemaal niet.

Ton van Dalfsen|24.07.18|22:31

@ Rodney, Alleen maar om groter te worden. En weet je, al die bedrijven die op deze manier groter willen worden vallen op den duur om. Zie voorgaande omgevallen bedrijven door hun grootheidswaanzin

Dick van Engelen|26.07.18|10:50

Ik denk dat Sharon Dijkstra zelf maar eens een paar dagen de weg op moet gaan , misschien dat er dan heel anders naar het AOV gekeken wordt , omdat ze er dan achter komt dat niet alles haalbaar is door externe omstandigheden zoals verkeer en wegafsluitingen, boetes geven werkt niet.. zolang het AOV bestaat lukt het al niet om op tijd te rijden , en dat zal naar mijn mening ook nooit gaan lukken..

Jan Buitenhuis|28.07.18|10:32

Het is inderdaad niet haalbaar om klanten optijd van A naar B te rijden, gezien de omstandigheden in Amsterdam de binnenstad, ze willen de binnenstad autoluwe prima, maar dan de klanten afzetten op vaste op en uitstap plaatsen, je verliest zoveel tijd als je een rit naar b.v. krazsnapolsky hebt, die achterstand die je oploopt is niet meer in te halen 👎

JC Pattiasina|30.07.18|16:57

vind je het gek, die gasten staan per dienst 3x een half uur bij de laadpaal. 8 en half uur werken, waar van ander half uur laden en dan nog half uur pauze dus ja reken maar uit. Connexxion deed het slimmer, daar wisselden hun chauffeurs de auto paar keer per dienst bij hun EIGEN laadpalen om zodat er geen tijd verspilt werdt door te laden.

Roel Doorhof|12.08.18|21:06

Gisteren in Amsterdam noord 11-8-2018 tijd rond 15.00 een invalide meneer van de snelweg geplukt. deze meneer is door de Chauffeur van RMC op het begin van de snelweg in Amsterdam noord afgezet met rollator en 2 tassen vol cadeautjes voor zijn kleinkinderen, RMC ik heb mijn over deze meneer ontfermd, deze meneer was totaal in de waar, er werd meneer verteld dat hij het druk had en dat hij hier maar moest uit stappen,op een snelweg????????hoe halen je in je hoofd snelweg.

Roel doorhof

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.