Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv

RVC nieuwe afhandelaar opstapmarkt en besteld werk Eindhoven Airport

Mobiliteitscentrum RVC Nederland zal vanaf februari zeker vier jaar taxi-afhandelaar zijn op Eindhoven Airport. Zij zijn hiermee verantwoordelijk voor de toegang tot de taxi-concessiestrook en de afrekening voor het gebruik hiervan. De taxistrook wordt openbaar voor alle taxibedrijven die zich bij RVC registeren. 

RVC zal naast het verlenen van toegang ook zorgen voor de communicatie met chauffeurs en taxibedrijven en de controle van de kwaliteit van taxi’s en chauffeurs, de facturatie, toegangscontrole en capaciteitsmanagement om rondcirculerende taxi’s te voorkomen. Het gaat om de taxi-concessiestrook op het begin vorig jaar geopende voorterrein van de luchthaven, vlak voor de ingang van het terminalgebouw.

In het verleden werkte Eindhoven Airport met één taxibedrijf dat exclusief recht kreeg om vervoer aan te bieden vanaf de taxi-concessiestrook. “Dat deden wij om kwaliteit en overzicht te waarborgen”, legt Jaap Verheijen, manager Parking & Mobility services uit. “De markt is inmiddels echter beter gereguleerd door wet- en regelgeving, online reviews en de mogelijkheid om online te boeken of te oriënteren. Bovendien is de chauffeur niet meer anoniem en zijn tarieven transparanter geworden.”

Om deze reden heeft Eindhoven Airport gekozen voor een open marktprincipe waarbij alle taxibedrijven zich kunnen registeren bij de afhandelaar om toegang te krijgen tot de opstapmarkt van de luchthaven en om passagiers van bestelde ritten op te halen. “De markt reguleert nu zelf de kwaliteit. We volgen daarmee de TTO-principes op die de gemeente Eindhoven hanteert in haar taxibeleid”, aldus Verheijen.

Het systeem voor toelating

Na akkoord met de voorwaarden en spelregels vindt er autorisatie plaats voor de toegang tot de twee taxistroken. Één voor de opstapmarkt en één voor het besteld vervoer. Met een app kan de beschikbaarheid van het aangemelde voertuig kenbaar gemaakt worden of kan er ingelogd worden voor het ophalen van eerder op de Kiss & Ride afgezette passagiers.

Het systeem houdt bij welk voertuig op elk moment van de dag is aangemeld en dirigeert de eerste voertuigen naar de luchthaven. Op de strook moeten minimaal twee en mogen maximaal acht taxi’s staan. Hierbij wordt gewerkt met kentekenherkenning. Zodra een voertuig de luchthaven verlaat, wordt het volgende voertuig in de (virtuele) wachtrij verzocht om naar de luchthaven te rijden. Als de chauffeur geen gehoor geeft aan de oproep, dan wordt automatisch de eerstvolgende uitgenodigd.

Beoordeling op kwaliteit

Een marktconsultatie werd gedaan en op basis van deze inbreng is de opdracht in de markt gezet. Inschrijvingen zijn beoordeeld op kwaliteit, waarmee in totaal 130 punten verdiend konden worden. Ten eerste betrof dit capaciteitsmanagement, waarvoor inschrijvers vijftig punten konden krijgen. Verder konden er nog ieder twintig punten verdiend worden met toezicht, duurzaamheid en de afhandeling van vergoedingen. Tot slot konden er voor platform en digitale bereikbaarheid en innovaties ook beiden tien punten gescoord worden.

RVC zal jaarlijks een concessievergoeding moeten betalen aan Eindhoven Airport, bestaande uit een vaste afdracht en een afdracht van 25 procent per slagboomtransactie. Voor 2022 betreft de vaste afdracht 35.000 euro. De jaren daarna gaat het om 45.000 euro per jaar.

Verheugd op langdurige samenwerking

De overeenkomst heeft een looptijd van vier jaar, met de mogelijkheid tot verlenging van tweemaal twee jaar tot uiterlijk 1 februari 2030. Henny Kamphorst, directeur van RVC Nederland is verheugd dat hun inschrijving de hoogste waardering heeft gekregen.”Met het team hebben wij hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. De komende maanden gaan wij in hoog tempo het een en ander organiseren om in februari de opdracht te kunnen starten. Wij kijken uit naar een langdurige samenwerking met Eindhoven Airport, de passagiers van de luchthaven en de taximarkt.”

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.