Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel

AIM in actie tegen aanbesteding met uitzonderlijk laag minimumtarief

Foto ter illustratie. Foto: iStock/LightFieldStudios

De aanbesteding van het leerlingenvervoer van de gemeente Heeze-Leende zorgt voor ophef bij taxibedrijven. De gehanteerde minimumprijs ligt namelijk uitzonderlijk laag. Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) signaleerde dit ook en is het gesprek aangegaan met de opdrachtgever, maar dit leidde niet tot bijstelling.

De opdracht is kleinschalig. Het betreft het vervoer van 34 leerlingen uit de Noord-Brabantse gemeente Heeze-Leende van en naar achttien verschillende scholen of stageadressen. De ingangsdatum van de overeenkomst is bij de start van het nieuwe schooljaar op 1 augustus 2022 en eindigt op 31 juli 2027. Daarna kan de opdrachtgever de overeenkomst eenzijdig met twee jaar verlengen tot en met 31 juli 2029.

Als blijkt dat de inschrijver voldoet aan alle geschiktheidseisen en wat verder in het aanbestedingsdocument staat, worden de inschrijvingen beoordeeld op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gewogen factor methode, waarbij de bandbreedte van de inschrijfprijs vooraf is bepaald.

Nul punten bij 44,41 euro

Kwaliteit, bestaande uit het implementatieplan en het vervoersplan, weegt voor 40 procent mee. Prijs daarentegen voor 60 procent. De maximale inschrijfprijs die gehanteerd wordt is 44,41 euro per beladen uur en resulteert in nul punten op het onderdeel prijs. De minimale inschrijfprijs bedraagt 34,14 euro. Bij dit bedrag worden er 100 punten gescoord. Tussenliggende prijzen krijgen een score naar evenredigheid.

Inmiddels zijn er twee vragenrondes geweest, waarbij er kritische vragen zijn gesteld over dit laatste onderdeel. Zo werd er gevraagd waar de minimaal en maximaal in te dienen prijs op gebaseerd is, omdat zelfs het maximumtarief niet als marktconform werd gezien. Ook AIM is van mening dat de minimumprijs zo laag is, dat het allerlei risico’s met zich meebrengt.

15 procent onder de huidige prijs

Henk van Gelderen legt uit dat AIM vaker bandbreedtes ziet, maar dat dit een uitzonderlijk geval is. “De minimumprijs ligt 15 procent onder de huidige prijs. Het is beter om alleen te communiceren wat het budget is en wat hierin de ruimte is voor prijs en kwaliteit. Zo’n minimumprijs noemen is echter heel gevaarlijk in deze markt, omdat je dan gaat sturen op een onverantwoord scherp tarief.”

Omdat de opdrachtgever ook na een gesprek geen prijsaanpassing doet, is de hoop van AIM is dat vervoerders reëel inschrijven. De definitieve gunning zal op 10 december 2021 gedaan worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “AIM in actie tegen aanbesteding met uitzonderlijk laag minimumtarief”

Marco van der Spek-Stikkelorum|11.11.21|10:41

In plaats van hopen zouden aanbieders en AIM beter de gemeente kunnen verzoeken om een openboek calculatie te vereisen bij de inschrijving. De branche is gebaat bij transparantie en het nemen van verantwoordelijkheid om realistisch in te schrijven. Niet lang geleden ontving ik nog een inschrijving voor 1 cent de kilometer voor llv met een touringcar. Neem aan de betreffende gemeente haar huiswerk heeft gedaan en kunnen onderbouwen dat het minimum tarief niet abnormaal laag is.

AIM in actie tegen aanbesteding met uitzonderlijk laag minimumtarief | TaxiPro
Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel

AIM in actie tegen aanbesteding met uitzonderlijk laag minimumtarief

Foto ter illustratie. Foto: iStock/LightFieldStudios

De aanbesteding van het leerlingenvervoer van de gemeente Heeze-Leende zorgt voor ophef bij taxibedrijven. De gehanteerde minimumprijs ligt namelijk uitzonderlijk laag. Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) signaleerde dit ook en is het gesprek aangegaan met de opdrachtgever, maar dit leidde niet tot bijstelling.

De opdracht is kleinschalig. Het betreft het vervoer van 34 leerlingen uit de Noord-Brabantse gemeente Heeze-Leende van en naar achttien verschillende scholen of stageadressen. De ingangsdatum van de overeenkomst is bij de start van het nieuwe schooljaar op 1 augustus 2022 en eindigt op 31 juli 2027. Daarna kan de opdrachtgever de overeenkomst eenzijdig met twee jaar verlengen tot en met 31 juli 2029.

Als blijkt dat de inschrijver voldoet aan alle geschiktheidseisen en wat verder in het aanbestedingsdocument staat, worden de inschrijvingen beoordeeld op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gewogen factor methode, waarbij de bandbreedte van de inschrijfprijs vooraf is bepaald.

Nul punten bij 44,41 euro

Kwaliteit, bestaande uit het implementatieplan en het vervoersplan, weegt voor 40 procent mee. Prijs daarentegen voor 60 procent. De maximale inschrijfprijs die gehanteerd wordt is 44,41 euro per beladen uur en resulteert in nul punten op het onderdeel prijs. De minimale inschrijfprijs bedraagt 34,14 euro. Bij dit bedrag worden er 100 punten gescoord. Tussenliggende prijzen krijgen een score naar evenredigheid.

Inmiddels zijn er twee vragenrondes geweest, waarbij er kritische vragen zijn gesteld over dit laatste onderdeel. Zo werd er gevraagd waar de minimaal en maximaal in te dienen prijs op gebaseerd is, omdat zelfs het maximumtarief niet als marktconform werd gezien. Ook AIM is van mening dat de minimumprijs zo laag is, dat het allerlei risico’s met zich meebrengt.

15 procent onder de huidige prijs

Henk van Gelderen legt uit dat AIM vaker bandbreedtes ziet, maar dat dit een uitzonderlijk geval is. “De minimumprijs ligt 15 procent onder de huidige prijs. Het is beter om alleen te communiceren wat het budget is en wat hierin de ruimte is voor prijs en kwaliteit. Zo’n minimumprijs noemen is echter heel gevaarlijk in deze markt, omdat je dan gaat sturen op een onverantwoord scherp tarief.”

Omdat de opdrachtgever ook na een gesprek geen prijsaanpassing doet, is de hoop van AIM is dat vervoerders reëel inschrijven. De definitieve gunning zal op 10 december 2021 gedaan worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “AIM in actie tegen aanbesteding met uitzonderlijk laag minimumtarief”

Marco van der Spek-Stikkelorum|11.11.21|10:41

In plaats van hopen zouden aanbieders en AIM beter de gemeente kunnen verzoeken om een openboek calculatie te vereisen bij de inschrijving. De branche is gebaat bij transparantie en het nemen van verantwoordelijkheid om realistisch in te schrijven. Niet lang geleden ontving ik nog een inschrijving voor 1 cent de kilometer voor llv met een touringcar. Neem aan de betreffende gemeente haar huiswerk heeft gedaan en kunnen onderbouwen dat het minimum tarief niet abnormaal laag is.