Avan. Foto: Avan

Avan voert per 1 januari toeslag in bij kort van tevoren reserveren

Avan. Foto: Avan

Om een betere balans te krijgen tussen de kosten en de kwaliteit van het doelgroepenvervoer, betalen reizigers van Avan vanaf 1 januari 2022 een toeslag als zij een rit kort van tevoren reserveren. De vervoersorganisatie hoopt de voorziening hiermee ook op de langere termijn in stand te houden. 

Onderzoeksbureau Moventem heeft in 2020 een marktonderzoek gedaan naar diverse maatregelen om het vervoer van Avan kwalitatief goed maar ook betaalbaar te houden. Een van deze maatregelen was een toeslag bij het kort van tevoren reserveren van een rit. Hoe eerder een rit namelijk wordt geboekt, hoe efficiënter de vervoerder een planning kan maken.

Elke reiziger die een rit boekt binnen drie en één uur voor de afgesproken ophaaltijd, moet eenmaal extra het opstaptarief van het wmo-tarief met korting betalen. Dit jaar is dit 0,99 eurocent. De toeslag geldt voor iedere reiziger die een eigen bijdrage betaalt, dus ook voor medereizigers en sociaal begeleiders. Kinderen onder de drie jaar en medisch begeleiders betalen geen eigen bijdrage, dus voor hen geldt de toeslag niet.

Wijziging in de reis, ziekenhuisbezoek en de calamiteitenlijn

Met deze maatregel hoopt Avan reizigers te motiveren om eerder hun rit te boeken, maar ook om minder vaak op het laatste moment de reis te wijzigen. Daarom moet de toeslag ook bij een wijziging binnen drie tot één uur voor de ophaaltijd worden betaald. Dit kan bijvoorbeeld een wijziging zijn in de vertrektijd of locatie, maar ook een extra medereiziger of een hulpmiddel zoals een rolstoel.

Een uitzondering op deze maatregel geldt voor de terugrit na een afspraak in het ziekenhuis. De eindtijd is hierbij namelijk niet altijd voorspelbaar, stelt Avan. Als wmo’ers een rit willen boeken vanuit het ziekenhuis, kan dit tot één uur van tevoren zonder toeslag. Mocht men een rit gereserveerd hebben maar de taxichauffeur niet treffen, kan de calamiteitenlijn nog steeds gebeld worden. Binnen dertig minuten wordt er dan een taxi gestuurd zonder extra kosten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Avan voert per 1 januari toeslag in bij kort van tevoren reserveren | TaxiPro
Avan. Foto: Avan

Avan voert per 1 januari toeslag in bij kort van tevoren reserveren

Avan. Foto: Avan

Om een betere balans te krijgen tussen de kosten en de kwaliteit van het doelgroepenvervoer, betalen reizigers van Avan vanaf 1 januari 2022 een toeslag als zij een rit kort van tevoren reserveren. De vervoersorganisatie hoopt de voorziening hiermee ook op de langere termijn in stand te houden. 

Onderzoeksbureau Moventem heeft in 2020 een marktonderzoek gedaan naar diverse maatregelen om het vervoer van Avan kwalitatief goed maar ook betaalbaar te houden. Een van deze maatregelen was een toeslag bij het kort van tevoren reserveren van een rit. Hoe eerder een rit namelijk wordt geboekt, hoe efficiënter de vervoerder een planning kan maken.

Elke reiziger die een rit boekt binnen drie en één uur voor de afgesproken ophaaltijd, moet eenmaal extra het opstaptarief van het wmo-tarief met korting betalen. Dit jaar is dit 0,99 eurocent. De toeslag geldt voor iedere reiziger die een eigen bijdrage betaalt, dus ook voor medereizigers en sociaal begeleiders. Kinderen onder de drie jaar en medisch begeleiders betalen geen eigen bijdrage, dus voor hen geldt de toeslag niet.

Wijziging in de reis, ziekenhuisbezoek en de calamiteitenlijn

Met deze maatregel hoopt Avan reizigers te motiveren om eerder hun rit te boeken, maar ook om minder vaak op het laatste moment de reis te wijzigen. Daarom moet de toeslag ook bij een wijziging binnen drie tot één uur voor de ophaaltijd worden betaald. Dit kan bijvoorbeeld een wijziging zijn in de vertrektijd of locatie, maar ook een extra medereiziger of een hulpmiddel zoals een rolstoel.

Een uitzondering op deze maatregel geldt voor de terugrit na een afspraak in het ziekenhuis. De eindtijd is hierbij namelijk niet altijd voorspelbaar, stelt Avan. Als wmo’ers een rit willen boeken vanuit het ziekenhuis, kan dit tot één uur van tevoren zonder toeslag. Mocht men een rit gereserveerd hebben maar de taxichauffeur niet treffen, kan de calamiteitenlijn nog steeds gebeld worden. Binnen dertig minuten wordt er dan een taxi gestuurd zonder extra kosten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.