Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

‘Regiotaxivervoer Noordoost-Brabant pas in 2025 op pre-coronaniveau’

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Vanwege corona wordt er minder gebruik gemaakt van de regiotaxi. Het dieptepunt werd in de regio Noordoost-Brabant in april 2020 bereikt. Amper 7 procent van het normale aantal ritten werd toen gereden, zo blijkt uit de jaarlijkse kadernota van opdrachtgever GR-KCV. Inmiddels neemt de vraag weer toe, maar naar verwachting zal het pre-coronaniveau pas in 2025 worden bereikt.

Onder de GR-KCV vallen de gemeenten Land van Cuijck, Oss, Meierijstad, Maashorst, Boekel en Bernheze. De regiotaxi in deze gemeenten reed in de laatste maanden van 2019 en in de eerste maanden van 2020 gemiddeld 20.000 ritten per maand. Vanaf het moment dat in maart 2020 corona zijn intrede maakte in Nederland, halveerde dit aantal en werd in april het dieptepunt van 7 procent bereikt, schrijft de Gelderlander.

Het vervoer trok vanaf juni 2021 vanwege de versoepelde coronamaatregelen weer langzaam aan tot 82 procent in september. Als het gaat om specifiek het OV-regiotaxivervoer, lag het aantal ritten in 2021 nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2019. Dit komt mede doordat de regiotaxi van maart 2020 tot maart 2021 als vangnet werd ingezet voor de buurtbussen die vanwege corona uitvielen. Deze werden in maart coronaproof ingericht, waardoor ze weer konden rijden.

Personeelstekort

Doordat er afgenomen vraag naar regiotaxivervoer en de financiële steunmaatregelen van de overheid, was het niet mogelijk om al het personeel in dienst te houden. Anderzijds stopten medewerkers ook zelf of zij kozen voor de zekerheid voor een baan in een andere branche. Hierdoor is er nu sprake van een tekort aan chauffeurs en ondersteunend personeel zoals centralisten, begeleiders en monteurs. Daarbij neemt het aantal ziekmeldingen onder het personeel vanwege het hoge aantal coronabesmettingen toe. Hoewel het personeelstekort volgens GR-KCV een moeilijk op te lossen probleem is, zou het nog niet geleid hebben tot het niet kunnen uitvoeren van ritten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Regiotaxivervoer Noordoost-Brabant pas in 2025 op pre-coronaniveau’ | TaxiPro
Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

‘Regiotaxivervoer Noordoost-Brabant pas in 2025 op pre-coronaniveau’

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Vanwege corona wordt er minder gebruik gemaakt van de regiotaxi. Het dieptepunt werd in de regio Noordoost-Brabant in april 2020 bereikt. Amper 7 procent van het normale aantal ritten werd toen gereden, zo blijkt uit de jaarlijkse kadernota van opdrachtgever GR-KCV. Inmiddels neemt de vraag weer toe, maar naar verwachting zal het pre-coronaniveau pas in 2025 worden bereikt.

Onder de GR-KCV vallen de gemeenten Land van Cuijck, Oss, Meierijstad, Maashorst, Boekel en Bernheze. De regiotaxi in deze gemeenten reed in de laatste maanden van 2019 en in de eerste maanden van 2020 gemiddeld 20.000 ritten per maand. Vanaf het moment dat in maart 2020 corona zijn intrede maakte in Nederland, halveerde dit aantal en werd in april het dieptepunt van 7 procent bereikt, schrijft de Gelderlander.

Het vervoer trok vanaf juni 2021 vanwege de versoepelde coronamaatregelen weer langzaam aan tot 82 procent in september. Als het gaat om specifiek het OV-regiotaxivervoer, lag het aantal ritten in 2021 nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2019. Dit komt mede doordat de regiotaxi van maart 2020 tot maart 2021 als vangnet werd ingezet voor de buurtbussen die vanwege corona uitvielen. Deze werden in maart coronaproof ingericht, waardoor ze weer konden rijden.

Personeelstekort

Doordat er afgenomen vraag naar regiotaxivervoer en de financiële steunmaatregelen van de overheid, was het niet mogelijk om al het personeel in dienst te houden. Anderzijds stopten medewerkers ook zelf of zij kozen voor de zekerheid voor een baan in een andere branche. Hierdoor is er nu sprake van een tekort aan chauffeurs en ondersteunend personeel zoals centralisten, begeleiders en monteurs. Daarbij neemt het aantal ziekmeldingen onder het personeel vanwege het hoge aantal coronabesmettingen toe. Hoewel het personeelstekort volgens GR-KCV een moeilijk op te lossen probleem is, zou het nog niet geleid hebben tot het niet kunnen uitvoeren van ritten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.