Aanbieden petitie Mona Keijzer. Foto: KNV

TaxiPro jaaroverzicht deel 2: alle noodklokken worden geluid

Na een betrekkelijk normaal begin van 2020, gaan alle plannen en ambities halverwege maart de prullenbak in. In reactie op het zich snel verspreidende coronavirus ging Nederland voor een flink deel op slot. Voor de straattaxi’s en touringcars is het al sinds half maart vooral huilen met de pet op. Daarover gaat dit tweede deel van het TaxiPro Jaaroverzicht 2020.

Het verhaal van de touringcarsector laat zich pijnlijk kort samenvatten: het is al negen maanden vooral ellende. De sector wilde net aan het hoogseizoen beginnen toen al het vervoer stil kwam te liggen. Een lobby om in elk geval met deels gevulde bussen te mogen reizen slaagde niet en zelfs een protest om soepeler regels af te dwingen maakte geen verschil. Perspectief kwam er pas per 1 juli. Omdat het aantal besmettingen terugliep, werd ook het vervoeren van mensen in volle touringcars weer mogelijk.

Er was alleen één groot probleem: dat gebeurde niet of nauwelijks. Mensen zagen het gewoon nog niet zitten om weer groepsgewijs in volle bussen te reizen, welke veiligheidsregels er aan boord ook in acht werden genomen. Dus zo’n die weken na de versoepelingen vroeg de sector om extra steun. Weer wat later luidde Busvervoer NL de noodklok door aan te geven dat steeds meer bedrijven mensen moesten ontslaan om te kunnen overleven. Tussendoor werd ook nog duidelijk dat touringcars de komende jaren nauwelijks meer welkom zijn in het centrum van Amsterdam; in goede tijden toch een voorname bestemming. Pas recent was er vanwege de aanpassingen in de coronasteun hoop tot enig optimisme, maar de recente semi-lockdown vaagde het weinige herstel dat er was weer weg.

Noodsteun en noodkreet

De ondernemers in de straattaxibranche, en dat zijn met name in de steden vooral zzp’ers, was eenzelfde lot beschoren. Er bleef altijd wel iets over en in de ‘betere maanden’ qua besmettingen was er iets van herstel, maar dat is met de nieuwste maatregelen weer grotendeels weggevallen. In de periode na de eerste maatregelen ging het vooral om de vraag: waar blijft de steun voor de taxisector. Vakbond FNV eiste noodsteun voor zzp’ers en de gezamenlijke taxisector klopte met een noodkreet aan bij staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken.

Na die hectische eerste periode werd er meer duidelijk over de verschillende steunmaatregelen voor taxi- en touringcarbedrijven. Na de nodige inspanningen konden ook zij terecht bij het zogenaamde noodloket voor een eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro. Iedereen raakte bekend met de afkortingen voor de diverse regelingen: de NOW voor tegemoetkoming in de loonkosten, TVL voor tegemoetkoming vaste lasten, de TOZO voor zelfstandigen en meer. Maar voor touringcar- en straattaxibedrijven geldt nog steeds dat de steun niet genoeg is, en dat zij door de huidige strenge coronaregels nog altijd weinig zicht op verbetering hebben.

Er mocht weer wat meer

En dat juist daar behoefte aan is, blijkt wel uit wat het meest gelezen artikel was op TaxiPro in 2020. ‘Versoepling coronamaatregelen biedt perspectief voor taxibranche‘, kopten we op 6 mei. Er mocht weer wat meer, en dat was goed nieuws. Later bleek dat er per 1 juli nog veel meer zou mogen, en dat was nog beter om te horen. Al was weer niet meteen duidelijk wat we nou met die mondkapjes moesten, ook omdat de Veiligheidsregio’s daar strenger in waren dan de sector zelf.

Maar het was ook te vroeg gejuichd. Nadat het aantal besmettingen maandenlang steeg, zitten we sinds kort in wat ook wel een ‘harde lockdown‘ wordt genoemd. Door alle steunmaatregelen staan veel bedrijven nog overeind. In 2021 zal duidelijk worden welk deel van de sectoren straattaxi en touringcar het echt gaat overleven.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.