FNV eist noodsteun voor zelfstandige taxichauffeurs
Zelfstandige taxiondernemers hebben bijna geen werk meer door de coronacrisis, maar ze worden daar met alle overheidsmaatregelen nauwelijks voor gecompenseerd. Vakbond FNV Taxi wil dat hier snel verandering in komt.
Met name in de straattaximarkt zijn veel zzp-chauffeurs actief. Net als andere aanbieders van taxivervoer hebben zij een groot deel van of zelfs hun hele inkomen zien wegvallen door de coronacrisis. Voor het contractvervoer wordt er nog onderhandeld met opdrachtgevers over vergoeding van het weggevallen werk. Ondernemers met personeel kunnen binnenkort een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. Voor zelfstandigen is er de TOZO om het inkomen tijdelijk aan te vullen.
En dan is er nog de TOGS, een regeling die voorziet in een eenmalige gift van 4.000 euro voor bedrijven die direct door de crisis getroffen zijn. De taxibranche staat echter niet op die lijst. En mensen van wie het bedrijf op het eigen woonadres is gevestigd, grijpen hoe dan ook naast de regeling. Dus ook als de taxibranche alsnog op de lijst komt te staan, kunnen de zpp’ers in de sector naar die 4.000 euro fluiten. Dat is voor FNV Taxi een fout die snel hersteld moet worden.
Oproep minister extra wrang
“Niet alleen viel nagenoeg de hele vraag in een klap weg. Ook adviseerde minister van Nieuwenhuizen om alleen een taxi te nemen als daartoe een absolute noodzaak is. Begrijpelijk, gezien de omstandigheden, maar dan moet je de branche ook willen compenseren. Dat betekent de zelfstandig taxichauffeurs opnemen in de TOGS-regeling. Wanneer je dat niet doet, dan is zo’n oproep extra wrang”, aldus FNV-bestuurder Amrit Sewgobind.
Het moet ook niet te lang duren voor er compensatie van de zelfstandige taxichauffeurs komt, legt Sewgobind uit. “We krijgen al signalen dat chauffeurs hun ziektekostenverzekering en huur of hypotheek niet meer kunnen betalen.” Daarom wordt ook verzekeraars en leasemaatschappijen gevraagd een duit in het zakje te doen – of er uit te halen. “Van onze leden horen we dat grote lease- en financieringsmaatschappijen nauwelijks begrip hebben voor hun situatie. Er wordt gesproken over drie maanden 50 procent korting op het leasebedrag en die korting moeten de taxichauffeurs daarna zelf terugbetalen.”
Gemiste omzet wordt niet ingehaald
“Dat is echt een sigaar uit eigen doos en bij een aantal zelfstandig taxichauffeurs staat nu al het water aan de lippen”, vervolgt Sewgobind. “Als je uiteindelijk alle premie alsnog moet betalen dan levert dat straks ook nog problemen op. De gemiste omzet wordt niet op een later moment ingehaald, terwijl de kosten op de lat blijven staan. We roepen grote leasemaatschappijen, zoals Leaseplan, op om met een beter voorstel te komen zodat de zelfstandigen in de taxibranche deze crisis ook kunnen overleven.”
TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.
Prettig dat de FNV een werknemersvakbond inziet dat de geboden regelingen voor de ZZP-er, echter geldt dit ook voor VOF en/of BV. Dat op dit moment de lease- en Verzekeringsmaatschappijen zich nog angstvallig stilhouden is misschien nog betreurenswaardiger! Het zou voor de leasemaatschappijen een redelijke eenvoudige oplossing zijn om de lease 3 maanden te verlengen met een 3 maanden no pay. Voor de verzekeringsmaatschappijen zou dat dmv een tijdelijke premieverlaging kunnen.
De leasemaatschappijen kunnen toch gewoon 3 maanden de lease verlengen.
En dan die 3 maanden alleen rente betalen lijkt me een redelijke oplossing.
En als een bedrijf die 3 maanden rente niet heeft op kunnen bouwen.
Mogen ze wel achter hun oren krabben en afvragen waar ze dan mee bezig zijn.
Op dit moment worden wij afgescheept met ca. € 1500,= per maand, daartegenover staat een kostenpost van ca. € 1000, per maand, er is ons alle werk af genomen, het is zielig te moeten aanvaarden dat wij
Uitgesloten worden van deze € 4000,= compensatie om onze vaste kosten te dekken, dit word honger lijden, dit temeer omdat wij al zo ernstig met onkosten zijn belaagd. Respect voor het FNV, waar is KNV taxi, kan er niet een keer met de vuist op tafel geslagen worden.
Voor alle hulpverleners in de zorg word er geklapt, hoe is het met ons als taxi chauffeurs wat diverse klanten Corona verdacht naar de ziekenhuizen brengen, wij lopen enorm veel risico, wat krijgen we terug daarvoor, op discriminatoire wijze worden wij gekort, de ene wel en de andere niet.
Er zijn nog vele andere beroepsgroepen die geen gebruik mogen maken van de 4000 euro regeling, je kan ook niet verwachtten dat de overheid in 1 maand tijd alles en iedereen tevreden kan stellen. Elke dag komen er nieuwe aanpassingen en ik mag hopen ook voor onze branche. Ik denk wel dat KNV ook wat meer druk moert uitvoeren en iedereen de online petite moet in vullen.
Ik probeer de tozo regeling aan te vragen bij de gemeente Amsterdam maar ik krijg bij het aanvraagformulier de melding dat ik de aow leeftijd hebt berijkt dus lange neus. ik kan het niet aanvragen ik heb 0 inkomen en de kosten gaan gewoon door
Dit is leeftijd discriminatie er zijn tientallen chauffeurs die nog moeten door werken het is een schandelijke vertoning dat de overheidsinstanties deze regel hanteert 😡😡😡
en niet te vegeten de zo speciale heel dure onbetaalbare taxiverzekering loopt gewoon door,de tto aansluitkosten lopen ook onverminderd door terwijl ze eerst zeiden dit te halveren tca bv.taxi business is shit business …beter je geld steken in iets anders dan deze overvolle markt