Munckhof ondanks corona nog vol ambitie, maar hunkert naar stabiliteit
Munckhof Groep heeft afgelopen decennia een enorme groei doorgemaakt. Vele bijzondere opdrachten zijn met succes vervuld en in tijden van corona laat de vervoerder zich van zijn innovatieve kant zien. Toch kijkt ook Munckhof uit naar het einde van de crisis, zodat zij zich weer volledig kunnen richten op het verwezenlijken van hun ambities.
Munckhof werd in 1927 opgericht en was een klassiek touringcarbedrijf tot eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Destijds begon het bedrijf met de deeltaxivervoer, voorloper van de huidige Regiotaxi. Vanaf dat moment is Munckhof zijn portfolio gaan verbreden met onder meer zakenreizen. “Schaalgrootte werd belangrijk,”, vertelt Roefs. “Of je bent klein en richt je op een specifiek soort vervoer, of je bent dermate van omvang dat je aan alle relevante opdrachten op de markt invulling kunt geven.”
Zowel hij als mede-directeurs Jos Poortinga en Patrick Straetemans voelen zich gedreven om het bedrijf in omvang, kracht en diversiteit te laten groeien. “Vandaar dat ik in 2004 en Jos en Patrick in 2008 zijn aangesloten”, aldus Roefs. De directeurs zien de markt door de jaren heen veranderen. “De opdrachten worden steeds groter en er wordt meer samengewerkt. Waar vroeger iedere gemeente het doelgroepenvervoer met een lokaal taxibedrijf regelde, zijn er nu een aantal grote landelijke spelers”, legt Poortinga uit.
Gigantische ontwikkeling in de breedte
Munckhof is er daar een van. “Toen ik veertien jaar geleden begon hadden we één sales- en marketingmanager. Hij deed ook de communicatie, de offertes en de aanbestedingen voor zowel taxi, bus als travel. De professionele tenderdesk die we nu hebben is hier niet mee te vergelijken”, aldus Poortinga. De directeuren spreken van een gigantische ontwikkeling in de breedte, waar zij trots op zijn.
Als het gaat over specifieke mijlpalen, komen ze al gauw bij opdrachten die voor hen in het oog springen. “Een belangrijk evenement was in 2012, toen we het vervoer voor Floriade mochten verzorgen, of het EK Atletiek in Amsterdam in 2016. Dit soort mijlpalen zet je bedrijf wel op de kaart. Het geeft een groot vertrouwen dat je dit soort dingen kunt. Ook laat het aan opdrachtgevers zien dat wij een serieuze partij zijn die niet alleen op papier veel beloofd, maar het ook waarmaakt”, stelt Roefs.
Geen harde reorganisatie door corona
Juist dit soort evenementen vielen, net als een groot deel van het doelgroepenvervoer, stil tijdens de eerste lockdown in 2020. Hoewel Munckhof een gezond bedrijf is, schrokken ook de directeurs hiervan. “Uiteindelijk wisten we dat we aan de slag moesten om te overleven. Er moest iets gebeuren om alle vervoerstakken overeind te houden”, vertelt Poortinga. Naast regelingen met opdrachtgevers en steunmaatregelen vanuit de overheid, is Munckhof volop alternatieve werkzaamheden gaan verrichten om medewerkers aan de slag te houden.
“Bloemen en kerstpakketten rondbrengen bijvoorbeeld, maar ook nu nog steeds het uitvoeren van bron- en contactonderzoek voor de GGD.” Dit alles om geen harde reorganisatie te hoeven doorvoeren en zoveel mogelijk medewerkers aan boord te houden. Dat lukte. “Dit vinden wij heel fijn, omdat we anders wellicht nu onvoldoende mensen hadden om de klus te klaren”, stelt Poortinga.
In tegenstelling tot veel andere bedrijven, bleven de touringcars van Munckhof wel gewoon rijden. “We hebben het hartstikke druk, omdat we ook vervoer hebben dat niet ‘COVID-gevoelig’ is, zoals het Defensievervoer. Het leger functioneert namelijk gewoon door en met de maximering in de voertuigen zijn er al gauw veel voertuigen onderweg”, legt Roefs uit. “De leisurekant van het vervoer zit natuurlijk ook bij ons in de slop.”
Touringcars continu inzetten
Al jaren geleden begon het bedrijf echter al met kritisch kijken naar het vervoer voor touroperators en seizoengevoelig vervoer. “Als vervoerder heb je daarbij namelijk een relatief slechte positie. De opbrengsten zijn vrij laag en ritten kunnen op het laatste moment worden geannuleerd”, aldus Roefs. Seizoengevoelig vervoer vindt hij daarbij heel ongezond voor een bedrijf. “Je hebt veel werk in april, mei en juni en in de rest van het jaar minder. Met een relatief grote investering in een touringcar is dit niet slim.”
Munckhof is zich daarom meer gaan richten op werkzaamheden voor het hele jaar zodat zij hun wagenpark en chauffeurs continu konden gaan inzetten. “Dat wij hier jaren terug al mee begonnen zijn, betaalt zich nu door corona nog meer terug. Daarnaast organiseren wij onze eigen meerdaagse buitenlandse reizen voor specifieke doelgroepen”, besluit Roefs.
Verdere ontwikkeling van Munckhof
Hoewel het bedrijf niet meer in crisisstand zit, zoals in het eerste half jaar nadat corona zijn intrede maakte in Nederland, hebben de heren nog steeds het gevoel dat zij met van alles rekening moeten houden. “Dit slokt veel energie van je organisatie. Alles kan morgen ineens weer anders zijn en over twee maanden weer”, zegt Poortinga. De hoop van de directie is dan ook dat er snel een stabielere omgeving ontstaat zodat de focus weer volledig gericht kan worden op de verdere ontwikkeling van het bedrijf. “In de tussentijd blijven we de chauffeurs en andere medewerkers goed informeren, maar vooral motiveren om zo goed mogelijk samen door de crisis heen te komen.”
Lees ook:
Mooi verhaal. Ik werk nu 2 jaar voor Munckhof en heb contractverlenging gekregen. Regiotaxi, COA en schoolvervoer, ik heb het allemaal wel bij ze gereden. Munckhof is een prachtbedrijf, zij hebben nog echt empathie met mensen op de werkvloer. Ik ben zelf zelfstandig ondernemer geweest, maar dit durf ik wel te zeggen; Munckhof, ik ben blij dat ik onderdeel van jullie organisatie ben !