camera, taxi

Veiligheid in de taxi betaalt zich ook uit naar de klant

Taxichauffeurs worden wekelijks bedreigd en soms mishandeld door klanten. Zo beet iemand bij chauffeur Dider Doeve uit Enschede onlangs een stukje van zijn vinger af en brak zijn andere hand. Er zijn diverse mogelijkheden voor beveiliging. Maar hoe belangrijk is het te  investeren in veiligheid?

Taxichauffeurs zijn vaak alleen, komen op afgelegen plekken en nemen soms gevaarlijke klanten mee. In de instructiekaart Technische Beveiliging van Sociaal Fonds Taxi staan de verschillende mogelijkheden beschreven om de veiligheid van de chauffeur te waarborgen.

Beter voorkomen dan genezen
Cibatax in Eindhoven pakt de veiligheid serieus aan. Zo is iedere taxi uitgerust met een camera, een GPS-systeem en een stil alarm. Personeelschef Rein Abels legt uit dat de chauffeurs van Cibatax niet erg vaak te maken hebben met vervelende klanten. De veiligheidsmaatregelen zijn volgens Abels desondanks belangrijk.

“Je kunt het niet echt meten of camera’s effect hebben. Niet alle incidenten worden immers gemeld. Vaak lopen kwesties goed af en dan heeft de chauffeur geen zin om twee uur op het politiebureau te zitten. Maar we vinden dat het beter is om te voorkomen dan te genezen. Iemand die iets kwaad in de zin heeft, zal sneller voor een ander kiezen als hij weet dat onze taxi’s goed beveiligd zijn.”

Aan veiligheid hangt natuurlijk een prijskaartje. Maar dat vind Abels onderschikt aan de voordelen. “Onze taxi’s zitten veel op de weg. Er zijn ook bedrijven die de auto ’s vooral op het station hebben staan. Wij laten een bepaald beeld achter bij de klant, dat betaalt zich uit.”

Privacy
Abels wijst erop dat de veiligheidsmaatregelen in overeenstemming moeten zijn met de wet. “We maken er geen geheim van dat we bijvoorbeeld camera’s in de taxi hebben. De klant ziet aan de buitenkant van dat de auto’s uitgerust zijn met videoapparatuur. De camera’s zelf zijn goed zichtbaar, het zijn geen speldenknopjes. De beelden kunnen niet zomaar bekeken worden, dat is in strijd met de privacy. Dat kan alleen als er als er een duidelijke aanleiding voor is. Daarnaast worden de camerabeelden automatisch gewist. “

Vinden chauffeurs van Cibatax de camera’s in de taxi niet vervelend? Abels: “We hebben ongeveer 5 jaar camera’s in de taxi. In het begin vonden chauffeurs het wat vreemd. Ze voelden zich bekeken. Maar de medewerkers zijn overtuigd van het nut van de camera’s. Ze zijn er niet echt meer mee bezig. De chauffeurs weten ook dat de beelden alleen worden gebruikt als er een incident gebeurt.”

Volgens het Sociaal Fonds Taxi zijn camera’s voor in de taxi uiterst effectief. De stichting zegt dat het aantal geweldsdelicten bij de taxi’s met 70% is gedaald na invoering van camera’s. De beveiligingsmaatregel schrikt af en zorgt ervoor dat daders herkenbaar gemaakt kunnen worden. Door onderlinge samenwerking kunnen taxibedrijven makkelijker veelplegers herkennen.

Overbodig
Volgens Van der Borgt, directeur van Taxicentrale Brabant, zijn veiligheidsmaatregelen overbodig. “Wij doen niks met beveiliging. We hebben gewoon nette en goede chauffeurs die klanten op een correcte manier behandelen. De bestuurders en klanten zitten ook niet op zaken zoals camera’s te wachten.  Escortdames die ook de taxi pakken zijn bijvoorbeeld behoorlijk gehecht aan de privacy. Je mag beelden wettelijk niet zomaar bekijken, maar je weet wel hoe dat in de praktijk gaat.”

“In de 25 jaar dat ik dit bedrijf run, heb ik nog geen echte  problemen meegemaakt. Als er narigheid plaatsvindt met bijvoorbeeld klanten, dan lossen de chauffeurs het zelf op. Of dan schakelen we de politie in. Als de passagier onder invloed is van drugs en drank en daardoor voor problemen zorgt, komt hij de taxi gewoonweg niet in.”

Mobilofoon
Taxi Centrale Haaglanden zegt dat mobilofoons een prima veiligheidsmaatregel zijn. “Onze chauffeurs kunnen ongezien met hun knie op een alarmknop drukken”, legt een woordvoerder uit. “Zo kan de centrale meteen in actie komen door bijvoorbeeld politie in te schakelen. Die weten waar ze moeten zijn, dankzij de GPS-ontvanger die in de mobilofoon zit. Het is een goed systeem, wij hebben geen camera’s nodig.”

Bert Slenders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Veiligheid in de taxi betaalt zich ook uit naar de klant”

kees|22.07.10|19:30

van der Borgt heeft makkelijk praten,
pachtbaas die zijn pachters letterlijk alle risico’s laat dragen

Duco Douwstra|18.08.10|10:49

Een camera in de taxi is natuurlijk prima, ondernemers die daar op afgeven snap ik niet. Het is ieder zijn eigen keuze en het geeft meer voordelen dan nadelen, maar het natuurlijk is een kosten afweging. En pachters bestaan wettelijk niet, dus zullen het vennoten zijn. En die hebben hun eigen verantwoordelijkheid, dat zijn in feite Zzp-ers. Maar de reactie van het Sociaal Fonds Taxi, is natuurlijk belachelijk, ik denk dat nog geen 2% van de taxi’s in Nederland is uitgerust met een camera, maar dat heeft volgens het Sociaal Fonds Taxi als resultaat dat er 70% minder geweldsincidenten zijn op de taxi. Ik denk dat ze de pensioenafspraken op dezelfde manier berekenen, belachelijk en het geeft duidelijk de onbetrouwbaarheid weer van het Sociaal Fonds Taxi zelf.

kees|20.08.10|00:04

Als alles wat wettelijk niet bestaat er ook niet was…..
Dan waren er ook geen drugsdealers en loverboy s , of zijn dat in feite ZZP ers?

Anoniem|20.08.10|00:14

Kinderverkrachters bestaan wettelijk ook niet…
ZZP-ers?

Branco|24.01.11|05:43

ik ben zelf 2 jaar taxi chauffeur in Venlo. maar ik heb in mijn taxi geen camara , geen alarm knop helemaal niks erin zitten. en als wij ons verdedig krijgen wij chauffeurs de protocol met de argument.. de chauffeur is agressief naar de klant, en wij worden dan ook nog eens harder aan gepakt dan de dader. dat vind ik dus zo onredelijk. ik vindt dat de cao veiligheidsmaatregel tot verplichting maken moeten in alle taxi! en zelfs een metale rooster achterin. er gebeuren te veel delicten

Veiligheid in de taxi betaalt zich ook uit naar de klant | TaxiPro
camera, taxi

Veiligheid in de taxi betaalt zich ook uit naar de klant

Taxichauffeurs worden wekelijks bedreigd en soms mishandeld door klanten. Zo beet iemand bij chauffeur Dider Doeve uit Enschede onlangs een stukje van zijn vinger af en brak zijn andere hand. Er zijn diverse mogelijkheden voor beveiliging. Maar hoe belangrijk is het te  investeren in veiligheid?

Taxichauffeurs zijn vaak alleen, komen op afgelegen plekken en nemen soms gevaarlijke klanten mee. In de instructiekaart Technische Beveiliging van Sociaal Fonds Taxi staan de verschillende mogelijkheden beschreven om de veiligheid van de chauffeur te waarborgen.

Beter voorkomen dan genezen
Cibatax in Eindhoven pakt de veiligheid serieus aan. Zo is iedere taxi uitgerust met een camera, een GPS-systeem en een stil alarm. Personeelschef Rein Abels legt uit dat de chauffeurs van Cibatax niet erg vaak te maken hebben met vervelende klanten. De veiligheidsmaatregelen zijn volgens Abels desondanks belangrijk.

“Je kunt het niet echt meten of camera’s effect hebben. Niet alle incidenten worden immers gemeld. Vaak lopen kwesties goed af en dan heeft de chauffeur geen zin om twee uur op het politiebureau te zitten. Maar we vinden dat het beter is om te voorkomen dan te genezen. Iemand die iets kwaad in de zin heeft, zal sneller voor een ander kiezen als hij weet dat onze taxi’s goed beveiligd zijn.”

Aan veiligheid hangt natuurlijk een prijskaartje. Maar dat vind Abels onderschikt aan de voordelen. “Onze taxi’s zitten veel op de weg. Er zijn ook bedrijven die de auto ’s vooral op het station hebben staan. Wij laten een bepaald beeld achter bij de klant, dat betaalt zich uit.”

Privacy
Abels wijst erop dat de veiligheidsmaatregelen in overeenstemming moeten zijn met de wet. “We maken er geen geheim van dat we bijvoorbeeld camera’s in de taxi hebben. De klant ziet aan de buitenkant van dat de auto’s uitgerust zijn met videoapparatuur. De camera’s zelf zijn goed zichtbaar, het zijn geen speldenknopjes. De beelden kunnen niet zomaar bekeken worden, dat is in strijd met de privacy. Dat kan alleen als er als er een duidelijke aanleiding voor is. Daarnaast worden de camerabeelden automatisch gewist. “

Vinden chauffeurs van Cibatax de camera’s in de taxi niet vervelend? Abels: “We hebben ongeveer 5 jaar camera’s in de taxi. In het begin vonden chauffeurs het wat vreemd. Ze voelden zich bekeken. Maar de medewerkers zijn overtuigd van het nut van de camera’s. Ze zijn er niet echt meer mee bezig. De chauffeurs weten ook dat de beelden alleen worden gebruikt als er een incident gebeurt.”

Volgens het Sociaal Fonds Taxi zijn camera’s voor in de taxi uiterst effectief. De stichting zegt dat het aantal geweldsdelicten bij de taxi’s met 70% is gedaald na invoering van camera’s. De beveiligingsmaatregel schrikt af en zorgt ervoor dat daders herkenbaar gemaakt kunnen worden. Door onderlinge samenwerking kunnen taxibedrijven makkelijker veelplegers herkennen.

Overbodig
Volgens Van der Borgt, directeur van Taxicentrale Brabant, zijn veiligheidsmaatregelen overbodig. “Wij doen niks met beveiliging. We hebben gewoon nette en goede chauffeurs die klanten op een correcte manier behandelen. De bestuurders en klanten zitten ook niet op zaken zoals camera’s te wachten.  Escortdames die ook de taxi pakken zijn bijvoorbeeld behoorlijk gehecht aan de privacy. Je mag beelden wettelijk niet zomaar bekijken, maar je weet wel hoe dat in de praktijk gaat.”

“In de 25 jaar dat ik dit bedrijf run, heb ik nog geen echte  problemen meegemaakt. Als er narigheid plaatsvindt met bijvoorbeeld klanten, dan lossen de chauffeurs het zelf op. Of dan schakelen we de politie in. Als de passagier onder invloed is van drugs en drank en daardoor voor problemen zorgt, komt hij de taxi gewoonweg niet in.”

Mobilofoon
Taxi Centrale Haaglanden zegt dat mobilofoons een prima veiligheidsmaatregel zijn. “Onze chauffeurs kunnen ongezien met hun knie op een alarmknop drukken”, legt een woordvoerder uit. “Zo kan de centrale meteen in actie komen door bijvoorbeeld politie in te schakelen. Die weten waar ze moeten zijn, dankzij de GPS-ontvanger die in de mobilofoon zit. Het is een goed systeem, wij hebben geen camera’s nodig.”

Bert Slenders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Veiligheid in de taxi betaalt zich ook uit naar de klant”

kees|22.07.10|19:30

van der Borgt heeft makkelijk praten,
pachtbaas die zijn pachters letterlijk alle risico’s laat dragen

Duco Douwstra|18.08.10|10:49

Een camera in de taxi is natuurlijk prima, ondernemers die daar op afgeven snap ik niet. Het is ieder zijn eigen keuze en het geeft meer voordelen dan nadelen, maar het natuurlijk is een kosten afweging. En pachters bestaan wettelijk niet, dus zullen het vennoten zijn. En die hebben hun eigen verantwoordelijkheid, dat zijn in feite Zzp-ers. Maar de reactie van het Sociaal Fonds Taxi, is natuurlijk belachelijk, ik denk dat nog geen 2% van de taxi’s in Nederland is uitgerust met een camera, maar dat heeft volgens het Sociaal Fonds Taxi als resultaat dat er 70% minder geweldsincidenten zijn op de taxi. Ik denk dat ze de pensioenafspraken op dezelfde manier berekenen, belachelijk en het geeft duidelijk de onbetrouwbaarheid weer van het Sociaal Fonds Taxi zelf.

kees|20.08.10|00:04

Als alles wat wettelijk niet bestaat er ook niet was…..
Dan waren er ook geen drugsdealers en loverboy s , of zijn dat in feite ZZP ers?

Anoniem|20.08.10|00:14

Kinderverkrachters bestaan wettelijk ook niet…
ZZP-ers?

Branco|24.01.11|05:43

ik ben zelf 2 jaar taxi chauffeur in Venlo. maar ik heb in mijn taxi geen camara , geen alarm knop helemaal niks erin zitten. en als wij ons verdedig krijgen wij chauffeurs de protocol met de argument.. de chauffeur is agressief naar de klant, en wij worden dan ook nog eens harder aan gepakt dan de dader. dat vind ik dus zo onredelijk. ik vindt dat de cao veiligheidsmaatregel tot verplichting maken moeten in alle taxi! en zelfs een metale rooster achterin. er gebeuren te veel delicten