RTC, taxi, taxichauffeur

Rotterdam opgescheept met Amsterdamse taxichauffeurs

Dat het sinds de invoering van de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) op Amsterdamse standplaatsen een stuk rustiger is geworden, hebben ze deze maand ook in Rotterdam gemerkt. Gelegenheid om weer eens uit te halen naar de hoofdstad van Nederland: Taxichauffeurs van daaro stoten onze eigen beroepsgroep het brood uit de mond.   

Wie in Amsterdam geen aansluiting vond bij een TTO rijdt nu onbekommerd door de Maasstad. Navigatie-chauffeurs zijn het, zonder gedegen straatkennis van Rotterdam. Vaak rijden ze onnodig om en dat geeft de Rotterdamse taximarkt een slechte naam. “Tsja, in Amsterdam rijden nu zo’n 1100 taxi’s minder. Dat die zijn uitgewaaierd is overal te merken in het land”, zegt Suze van Eisden, voorzitter van taxicentrale St. Job. “Ik hoorde van collega’s in Nijmegen zelfs dat Amsterdamse taxi’s met opladers tegelijk daarheen zijn gereden.”

Gemeente treuzelt

Toch is het vooral de Rotterdamse politiek die treuzelt. “De Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi (SKRT) investeert al sinds juni 2008 in tal van eisen” vertelt van Eisden die met St. Job daarop is aangesloten. “Allemaal investeringen in cursussen en jaarbijdragen. Wij hebben met iedereen aan tafel gezeten, incluis de Belastingdienst. Nu willen we wel eens dat het toezicht op poten wordt gezet door de gemeente. De beroepseer van de chauffeurs wordt anders teniet gedaan.”

Om hun ongenoegen kracht bij te zetten, togen dinsdagochtend zeven Rotterdamse taxicentrales in colonne van zo’n honderd taxi’s onder politiebegeleiding van de Maasboulevard naar het stadhuis aan de Coolsingel. Daar overhandigden ze een petitie aan verkeerswethouder Jeanette Baljeu.

TTO

Dat niet alles wat uit Amsterdam komt voor rotte vis kan worden uitgemaakt, blijkt wel uit de oplossing die de Rotterdamse chauffeurs aandragen voor de problematiek: dezelfde regels als in Mokum. Het TTO-stelsel is in de hoofdstad op 1 juni ingevoerd. Gebrek aan publieke fondsen voor handhaving zou hebben geleid tot uitstel van toezicht in Rotterdam, dat evengoed als de andere grote steden kampt met problemen op de taximarkt.

De nieuwe Rotterdamse gemeenteverordening staat sinds maart in de steigers maar er is nog niet over gestemd. Volgens wethouder Baljeu is er nu geen sprake meer van uitstel. Het plan ligt bij het college van Burgemeester en Wethouders. Daarna mag de raad er over beslissen. Uiterlijk 1 januari 2014 kan het worden uitgevoerd, luidt haar belofte.

Toezicht

Van Eisden van Sint Job is sceptisch: “Eerst zien en dan geloven. In Maart zou het al gaan gebeuren in de gemeenteraad. Telkens komt er weer wat tussen. Afgelopen week was het weer zover. Vandaar de petitie. Belangrijk is dat de uitvoering serieus gebeurt. De wethouder heeft het over vier FTE’s op toezicht. Dat is voor heel Rotterdam echt te weinig. Wij willen er acht. Keurmerkstandplaatsen genoeg, maar wie handhaaft?”

Het TTO-stelsel in Amsterdam werd op 1 juni ingesteld. Straattaxi’s die gebruik willen maken van de standplaatsen moeten aangesloten te zijn bij een overkoepelende organisatie met tenminste honderd leden die de kwaliteitseisen van de gemeente naleeft.

Daklichten

Daklichten met de naam van de taxiorganisatie en een nummer maken dat klanten eventuele klachten makkelijker kunnen melden. De TTO is verplicht die door te geven aan de gemeente. Die condoleert streng of alles volgens de nieuwe verordening verloopt. Bij een grote controle halverwege deze maand bleken de taxichauffeurs in Amsterdam zich in overgrote meerderheid aan de regels te houden.

Auteur: Redactie

2 reacties op “Rotterdam opgescheept met Amsterdamse taxichauffeurs”

Suze van Eisden-Koster|26.06.13|20:59

Even voor de duidelijkheid het woordje ex is weggelaten bij voorzitter. De tegenwoordige voorzitter van taxi St. Job is Mike van Wanum. Hij is ook diegene die de petitie namens 7 TTO’s heeft aangeboden aan wethouder Baljeu.

Met vriendelijke groet.
Suze van Eisden-Koster

Richard Huisman|04.07.13|19:42

Nou, niet alleen Rotterdan heeft er last van. Ook een kleine gemeente als Purmerend, waar het geld toch al niet voor het oprapen ligt.
Het Amsterdamse probleem mag dan wel opgelost zijn maar nu heeft de rest van het land last.