tarieven, Uber, Black, Lux, taxi

Uber verlaagt tarieven tot wettelijk maximumtarief taxi

Taxidienst Uber heeft zijn tarieven met 12% verlaagd, zodat de taxitarieven net onder het wettelijk maximumtarief taxi liggen. Voor Uber Black moet voortaan 3 euro voorrijkosten, 1,90 per kilometer en 0,35 euro per minuut worden betaald. Het minimale ritbedrag is 8 euro. Overigens zit de taxidienst daarmee in sommige gevallen nog steeds boven het wettelijk maximumtarief, dat is vastgesteld door de overheid. Een taxi mag een hoger tarief afspreken met de klant, maar ook dan moet de taximeter worden gebruikt. Die kan ofwel de vaste prijs tonen, ofwel het reguliere metertarief.

Het wettelijke maximumtarief voor een personenwagen is 2,89 instap, 2,12 euro per kilometer en 0,35 euro per minuut. Als het gaat om de dienst Uber Lux, waarbij S-Klasses en A8’s worden ingezet, zit Uber overigens nog steeds boven het wettelijk maximumtarief. De tarieven daarvoor zijn 6 euro instap, 2,20 euro per kilometer en 0,40 euro per minuut. Hiervoor is het minimumtarief 12 euro.

Opstapmarkt

Verschil is wel dat Uber niet actief is op de opstapmarkt. De auto’s zijn te bestellen via een app op de mobiele telefoon. De ritprijs wordt automatisch afgeschreven van de creditcard of Paypal-account en een factuur wordt onmiddellijk verstuurd via e-mail.

Toch heeft ook Uber te maken met de wettelijke regels die gelden voor taxi’s in Nederland. Zo moet volgens de wet een geprinte bon uitgereikt worden met daarop het tarief en de contactgegevens van het taxibedrijf, ook als de klant een factuur per email krijgt. De Inspectie zegt daarop te controleren en ook boetes uit te delen. Overigens is de vraag gerechtvaardigd of deze wetgeving nog wel up-to-date is. Immers, waarom moet een factuur per se uitgeprint worden, als hij toch al digitaal verstuurd wordt.

Ridesharing

In diverse andere landen maakt Uber al gebruik van particuliere chauffeurs met eigen auto; een soort ‘ridesharing‘ dienst. Hierbij kunnen normale mensen (geen taxichauffeurs) ritten accepteren. Uber overweegt deze diensten (UberPop en UberX) ook in Nederland te introduceren. Maar de Nederlandse wetgeving houdt dat nog tegen. Dan is er immers sprake van illegaal taxivervoer; ofwel snorders.

Voor personenvervoer tegen betaling moet immers aan de eisen van de Wet Personenvervoer 2000 voldaan worden. Dat betekent dat de chauffeur onder meer over een taxivergunning, chauffeurskaart, taxameter, printer en goedgekeurd voertuig met blauwe kentekenplaten moet beschikken.

Dynamische prijzen

Bij grote drukte verhoogt Uber zijn prijzen. Volgens Uber is dat vooral om ervoor te zorgen dat meer chauffeurs hun diensten via Uber aanbieden en zo de capaciteit te vergroten. Deze ‘dynamische prijzen’ hebben met name in het buitenland al voor veel ophef gezorgd, omdat tarieven vele malen hoger kunnen komen te liggen dan normaal.

Dergelijke variabele prijsmechanismen zorgen ook in Nederland voor discussie. Want vanwege het wettelijk maximumtarief is het niet altijd toegestaan klanten te dwingen een hoger tarief te betalen. Net zoals de chauffeur vooraan bij een taxistandplaats ook niet opeens 50 euro voor een kort ritje mag vragen.

Heatmaps

Ondertussen ontwikkelen diensten als Uber wel innovaties die goed van pas komen in de taxisector. Zo werkt het bedrijf met zogenaamde ‘Heatmaps’, waarmee ze real-time voorspellen waar een chauffeur de grootste kans heeft om een volgende rit te krijgen. Hoe dat precies gemeten wordt is onbekend.

Uber is een technologiebedrijf dat is opgericht in 2009 in San Francisco en een investering van Google heeft ontvangen ter waarde van ruim 250 miljoen dollar. Het is dus goed mogelijk dat er locatiegegevens gebruikt worden die gebruikers van Android-smartphones automatisch delen met Google.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Uber verlaagt tarieven tot wettelijk maximumtarief taxi”

Ruud Springintveld|21.03.14|12:00

Ik weet het niet hoor maar volgens mij is het instap tarief nu Max € 2,89 en het km tarief Max € 2,12 en het tijd tarief € 0,35 dat is voor alle taxi t/m 4 personen en of dit nu een E klasse of een S klasse is maakt niets uit.
En een min. tarief (zoals hun rekenen bestaat helemaal niet)

uber technologiebedrijf is gekomen met nieuwe idee, de klanten kunnen een bestelling via app doen en kunnen zien wanneer de taxi zou bij hen komen via de telefoon, en gaat de taxi markt veroveren ,de vraag is ,wat hebben wij als taxi chauffeurs verdiend van de TTO en van de bord computer die hebben wij zo veel kosten gekost?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.