schipholtaxi, taxi, vliegveld, luchthaven, taxi

Alle taxi’s mogen taxivervoer aanbieden op openbare weg Schiphol

Alle taxichauffeurs met een Nederlandse taxivergunning mogen op Schiphol taxivervoer aanbieden op de openbare weg. Daarvoor hoeft niet een speciale vergunning bij Schiphol gekocht te worden. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald. Wel mag de luchthaven wegen afsluiten met een slagboom en daar een speciale taxibaan van maken. Maar het is de gemeente of Schiphol niet toegestaan om taxi’s op openbare wegen te weren.

Een taxichauffeur die taxivervoer aanbood op het Jan Dellaertplein op Schiphol en daarvoor een boete kreeg, is vrijgesproken.

APV

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Haarlemmermeer, waartoe Schiphol behoort, staat dat alleen taxi’s met een speciale vergunning op Schiphol mogen werken. Het hof oordeelde dat die afspraak niet is toegestaan op basis van de Wet personenvervoer 2000.

Wel kan de gemeente op basis van de Wp2000 aanvullende kwaliteitsregels stellen, zoals de verplichting tot aansluiting bij een TTO. Maar het verbieden van taxivervoer op Schiphol valt daar niet onder. Net zoals dat Schiphol NV niet de mogelijkheid heeft tot het weren van taxi’s op de openbare weg.

Schipholtaxivergunning

Het gerechtshof liet zich niet uit over de vraag of Schiphol gerechtigd is rijbanen af te sluiten voor taxiverkeer behalve voor degenen die een ‘Schipholtaxivergunning’ hebben. Dat is een zaak tussen de NV Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer, aldus het hof.

In de praktijk betekent deze uitspraak dat het Schiphol dus is toegestaan om geld te vragen voor een vergunning die toegang geeft tot de speciale taxirijbaan en die af te sluiten met een slagboom. Maar als taxichauffeurs taxivervoer willen aanbieden op de openbare weg is dat gewoon toegestaan, blijkt uit de uitspraak.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Alle taxi’s mogen taxivervoer aanbieden op openbare weg Schiphol”

Rodney Barten|15.04.15|11:14

Dus als we nu een passagier hebben afgezet bij vertrek mogen we zonder dat we een afspraak hebben een andere passagier meenemen. We lopen dan gewoon even naar beneden naar de taxistrook en pikken daar dan een klant af van de Schiphol chauffeurs (die duur betaalde extra vergunningen hebben). Erg jammer dat de slagboom wel blijft staan, anders hadden we niet eens hoeven te lopen!

Peter Klercq|15.04.15|15:16

De uistpraak is duidelijk lijkt mij. Het is afwachten wat de gemeente Haarlemmermeer gaat doen in reactie op deze uitspraak. Instellen van een TTO voor Schiphol lijkt me niet echt waarschijnlijk naast de aanbesteding voor Schiphol.

Het punt waar het hier werkelijk omgaat is dat het aanbieden van vervoer buiten de gesloten (achter de slagboom) gebieden dus gewoon is toegestaan.

NV Schiphol heeft al het nodige gedaan om het aanbestede vervoer te beschermen tegen dit soort praktijken.

Paul Dijkhuizen|16.04.15|12:52

Eindelijk! Ik begrijp alleen niet waarom diezelfde regels dan weer niet gelden voor TTO gebieden… Volgens deze uitspraak is de openbare weg dus vrij toegankelijk voor aanbieders van taxivervoer, ik neem aan dat in steden precies hetzelfde geldt, en dat het dus ook gemeentes niet is toegestaan om geld te vragen voor een ‘vergunning’!

Petrus PK Kerstens|16.04.15|15:06

@ Rodney
Ik wens je veel sterkte als je op de taxistrook gaat staan roepen !

Rodney Barten|17.04.15|10:47

@ Paul: Schiphol vraagt toch geld voor de vergunning aan de Schiphol jongens?

Paul Dijkhuizen|23.04.15|15:13

@Rodney, inderdaad, maar dat is voor de gebieden die niet vallen onder ‘openbare’ weg… in Amsterdam vallen de taxistandplaatsen wél onder ‘openbare’ weg, hierdoor geld vragen is dus zeer vreemd. Op een symposium hierover al eens een discussie gehad met de betreffende ambtenaar (nou ja, zijn vervanger, Wiebes was op dat moment druk met andere dingen…) Deze ambtenaar vond het logisch dat taxi’s geld moesten betalen voor onder andere ‘onderhoud’ aan standplaatsen en dergelijke…

Paul Dijkhuizen|23.04.15|15:17

toen ik hem daarop vroeg of het onderhoud van deze standplaatsen (in het leven geroepen door juist de gemeenten zelf zodat een taxi niet overal maar mensen op kon pikken) niet gewoon bij het besturen van een stad hoorde kapte hij het gesprek af, hij had echt geen tijd (zin) om daar een discussie over te beginnen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.