Taxibedrijf opstarten in nieuwe Taxiwet 4750 euro goedkoper
Een taxi-ondernemer die een taxibedrijf opstart binnen de nieuwe Taxiwet kan in totaal bijna 5000 euro besparen. De grootste lastenverlichtingen binnen de wetswijzigingen liggen in de opleidingskosten voor de vakbekwaamheidsexamens bij het CBR en de in die uren gemiste omzet. Ook de vijf examens zelf kosten een taxi-ondernemer ruim 500 euro. De kosten van een ondernemersvergunning zakken daardoor van ongeveer 6300 euro naar 1500 euro. Het CBR loopt door het wegvallen van de examens ongeveer 300.000 euro omzet per jaar mis.
Het bedrag wordt voorgerekend door staatssecretaris Dijksma in de Staatscourant. De wijzigingen in de Taxiwet volgen uit de evaluatie die al in mei plaatsvond. Deze gaan in per 1 januari 2016.
Opleiding grootste kostenpost
De grootste kosten in de huidige situatie zitten in de opleiding voor de vijf CBR-examens die moeten worden behaald om aan de vakbekwaamheidseis te voldoen. De opleiding kost volgens Dijksma gemiddeld 850 euro, plus de gemiste omzet in de taxi gedurende de gemiddeld honderd uur dat de opleiding duurt. Met een gemiddelde omzet van 28 euro gaat het dus om 2800 euro. De vijf examens kosten samen nog eens 503,50 euro (op basis van CBR-tarieven in 2015).
Andere aanpassingen in de wet hebben betrekking tot onder andere de aanwezigheid van een fysiek vergunningbewijs in de taxi. Wanneer een ondernemer hiervan is vrijgesteld, scheelt hem dit volgens de berekening de kosten van het bewijs (54,45 euro per voertuig) plus de tijdsinvestering van een half uur (14 euro). Hierbij wordt uitgegaan van een taxibedrijf met slechts één voertuig.
Wanneer een taxi-ondernemer dan ook nog binnen de nieuwe uitzonderingsregel voor een taxameterplicht valt, scheelt hem dit de kosten van een nieuwe taxameter (gemiddeld 475 euro) en de jaarlijkse keuring van zestig euro. Alles bij elkaar bespaart de taxi-ondernemer daarmee 4757,05 euro binnen de nieuwe Taxiwet.
Chauffeurskaart
Voor het starten van een taxibedrijf blijft een chauffeurskaart gewoon verplicht. Om deze te behalen, moet een theorie- en praktijkexamen bij het CBR met goed gevolg worden afgelegd. De vakbekwaamheidsexamens bij het CBR verdwijnen in het geheel en er komt geen overgangsregeling. Na de aankondiging van de wijzigingen in mei stelde het bureau dat het niet zeker was dat de examens per 1 januari 2016 zouden vervallen omdat het om een voorstel ging, en dat het tot die tijd op basis van deze informatie aan de ondernemer zelf is om al dan niet door te gaan met het examentraject.
Het CBR kan nu nog niet reageren op de wijziging, omdat het de officiele opdracht van het ministerie nog niet binnen heeft.
Lees ook:
10 vragen over de wijzigingen in de Taxiwet per 1 januari 2016
Wrijf het er maar ff goed in dat ons al jaren een rad voor de ogen word gedraaid, en nu in de vrije val naar beneden worden gezogen.
Wat te denken van een financiële compensatie? Dames en heren van de BV Nederland.
Kots misselijk wort ik van dat volk in den haag!!!!!!
Misschien moeten ze eens mensen met levende hersencellen in Den Haag plaatsen!
Leuke Artikel maar dit word er niet bij vermeld :
Chaufeurskaartcursus compleet 1245
Chauffeurskaartaanvraag 129,47
Ondernemerskaart 129,47
Medische Keuring 65
BCT 1500
Ondernemersvergunning 1500
TTO vergunnung Amsterdam 270
VOG Chauffeurskaart 30
Totaal zonder auto 4868,94
Wat ben je toch lekker goedkoop uit om taxiondernemer te worden!
Geen waarde naar de consument maar wel 1500 euro vragen
Geweldige duidelijke uitleg Benno.De Kiwa (van Hero Schultz van Haegen) moet natuurlijk wel heel veel extra inkomsten van krijgen,anders waren deze plannen nooit tot stand gekomen.Hoeveel miljoen bonus zal hij nu weer krijgen als geheim adviseur?We worden niet alleen schandalig behandelt,maar ook nog eens belazert en bedonderd.Allemaal als actie zonder chauffeurspas gaan rijden,maar dan moet er weer weer een pot komen om eventuele boetes of advocaten te betalen.Maar we krijgen dan wel aandacht
Laatst stond er in een onderzoek dat de enorme hoeveelheid aan taxi,s de branche geen goed heeft gedaan, en dat de consument alleen maar duurder uit is. Dan is dit wel een heel logische oplossing. Maak het nog makkelijker en goedkoper..en wrijf het er inderdaad maar lekker in. Kan ik me op kosten van de overheid nog laten omscholen? En duco ik rijd al een heel jaar zonder chauffeurspas. Wanneer schaffen ze dat dan af, want ook dat heeft geen toegevoegde waarde voor de consument
@ Rik: En waarom rijdt u zonder chauffeurspas? Is daar een specifieke reden voor?
zonder chauffeurspas rijden, lukt met een bct toch niet !!
Chaufeurskaartcursus compleet 1245
Chauffeurskaartaanvraag 129,47
Ondernemerskaart 129,47
Medische Keuring 65
BCT 1500
Ondernemersvergunning 1500
TTO vergunnung Amsterdam 270
VOG Chauffeurskaart 30
Totaal zonder auto 4868,94
vergeet de auto met onkosten niet, ook niet weinig.
minimaal 10.000 voor een beetje auto.
Waar kan ik mijn onkosten declareren heb met bloed zweet en tranen mijn ondernemers papieren gehaald met prive lessen erbij was ik ongeveer 2000 euro kwijt,het is toch te gek voor woorden dat je ondernemings papieren binnen 2 jaar geen dubbeltje meer waard zijn,dit soort onzin kan alleen in NEDERLAND BEDANKT DEN HAAG
Schaf die chauffeursopleiding in godsnaam af wat een commerciële troep.
Voorheen 100% werk voor de chauffeurs na invoering opleiding koos 80% voor een andere baan.
Er waren chauffeurs zonder opleiding die het veel beter deden dan die nieuwelingen die pas komen kijken en menen omdat ze een opleiding hebben gevolgd dat ze alles kunnen.
Alle applicatiecursussen maken Nederland kapot.
Heb instructeurs- vracht- en bus diploma behaald zijn niets meer waard kan de applicatiecursussen niet betalen.