Eerste groep chauffeurs ontvangt taxikeurmerk Breda
De eerste Bredase taxikeurmerken werden woensdag uitgereikt aan twintig taxichauffeurs. Zij hebben de verplichte toets die hoort bij het keurmerk gehaald. Intussen zijn er al meer dan honderd aanvragen gedaan voor het document dat de kwaliteit in de Bredase taximarkt moet helpen verbeteren.
Noord-Brabant is koploper met het aantal steden dat zijn taximarkt aanvullend heeft gereguleerd. Hiermee willen de gemeentes problemen in en overlast door straattaxi’s een halt toeroepen. Den Bosch koos enkele jaren geleden al voor een taxiverordening met bijbehorend keurmerk. In Tilburg werden onlangs de eerste certificaten uitgedeeld en nu volgt Breda dus ook. In Eindhoven is sinds een kleine twee jaar zelfs de zwaardere variant van het systeem met Toegelaten Taxi Organisaties van kracht.
Verpest voor de rest
Alle steden die kiezen voor aanvullend reguleren, lopen tegen dezelfde problemen aan. Er is een naar het zich laat aanzien betrekkelijk kleine groep chauffeurs die het verpest voor de rest. Zij maken zich schuldig aan het weigeren van ritten en klanten die ze niet aanstaan, maar ook aan onveilig rijgedrag, overlast op en rond standplaatsen, prijsafspraken en het rekenen van woekerprijzen. Niet elk probleem komt in elke gemeente in dezelfde mate voor, maar in de grote Brabantse steden vindt men aanvullend beleid gewenst.
Boaz Adank is in Breda wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid: “Dit is een belangrijke stap naar een betere kwaliteit van ons straattaxivervoer. En dat was nodig. De Stichting Kwaliteitstaxi Breda en de taxibranche gaan samen zorgen voor verdere verbetering. Taxichauffeurs zijn immers vaak het eerste contact van bezoekers met de stad. Het visitekaartje van Breda. Met een gastvrije ontvangst en een betrouwbare chauffeur voelen mensen zich echt welkom. Ik ben daarom blij dat we nu de eerste taxikeurmerkcertificatenkunnen uitreiken.”
Voortvarend te werk
Dat uitreiken vond woensdagavond plaats op de taxistrook voor het Chassé Theater. Het gaat dan om de eerste twintig keurmerken, maar er moeten er nog veel volgen. Paul Martens, voorzitter van de stichting die het keurmerk begeleidt: “De stichting is voortvarend te werk gegaan en inmiddels zijn er al meer dan honderd taxikeurmerken aangevraagd. Dat is een goede zaak. De uitreiking van de keurmerkcertificaten is een mooi markeringsmoment.”
Lees ook:
De registratie voor Taxi Expo 2019 is geopend. Bekijk hier wat er allemaal te doen is op 10 oktober in Expo Houten.
Zouden deze regels niet voor ALLE chauffeurs moeten gelden?? Landelijke chauffeurspas en landelijke vergunning! Met rechten en plichten. Kwestie handhaven. Daarnaast: De grootste jankers en voorstanders van deze beperking(en)zijn zelf vaak te vinden bij evenementen in het land. Ooit waren er regionale vergunningen. Een enorme investering en een spaarpot voor de oude dag. Deze verdampte van het ene op het andere moment, door ‘liberalisering” van de markt. Terug naar af. Verdienmoddelletje??