Standplaats taxibord

‘Kwaliteit opstapmarkt Den Bosch hardnekkig probleem’

Hoewel het taxikeurmerk in Den Bosch het nodige heeft helpen verbeteren in de plaatselijke taximarkt, is de gewenste kwaliteitsverbetering nog uitgebleven. Dat stelt Jan Zaaijer, voorzitter van de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi. Een proef met extra toezicht op uitgaansavonden kan mogelijk helpen om de kwaliteit alsnog naar een hoger plan te tillen. Volgens Zaaijer kan het ook helpen als taxiklanten meer weten over het taxisysteem in Den Bosch.

Sinds begin 2016 kent ’s-Hertogenbosch een taxiverordening. Alle taxi’s die gebruik maken van de standplaatsen in de stad moeten het plaatselijke taxikeurmerk voeren. De onafhankelijke Stichting Bossche Kwaliteitstaxi (SBK) leidt het geheel in goede banen. Doel van dit alles: de kwaliteit in de taximarkt van Den Bosch verbeteren. Maar hoewel er de laatste jaren al veel is bereikt, erkent SBK-voorzitter Jan Zaaijer dat een echte kwaliteitsimpuls nog is uitgebleven.

“We kunnen met enige tevredenheid vaststellen dat het keurmerk naar behoren werkt. Het contact met de taxibranche is goed, we weten wie de taxichauffeurs zijn en er is geregeld overleg. Dus er is zeker het nodige bereikt. Maar de gewenste kwaliteitsverbetering is in mijn ogen nog onvoldoende gerealiseerd. De kwaliteit van de opstapmarkt blijft een hardnekkig probleem en ik ben daar in het geheel niet tevreden over.”

Toezicht en voorlichting

Het komt nog steeds vaak voor dat chauffeurs korte ritten weigeren of doorschuiven naar de volgende taxi op de standplaats. Onderzoeken door mystery guests bevestigen volgens Zaaijer het beeld dat ritweigering en andere problemen in de opstapmarkt nog niet zijn opgelost. Dat werpt de vraag op waarom dat zo is. De gemeente Den Bosch laat momenteel een evaluatie uitvoeren om die vraag te beantwoorden. Zaaijer denkt dat er twee belangrijke punten van aandacht zijn: meer toezicht en voorlichting van reizigers.

“Meer betrokkenheid van de reiziger is echt nodig. Het is opvallend dat we vaststellen dat de problemen in het taxivervoer er nog steeds zijn, maar dat de klanten er eigenlijk nooit over klagen. Het uitblijven van klachten betekent nog niet dat alles goed gaat. Dat is dus ook niet zo, maar informatie vanuit de reizigers kan helpen om de kwaliteit te verbeteren”, stelt Zaaijer.

Herkenbaarheid vergroten

Hij denkt dat er veel te winnen is met het beter informeren van reizigers over het taxisysteem in Den Bosch en de rechten van taxiklanten. “Elke keurmerktaxi heeft bijvoorbeeld een daklicht met een duidelijk leesbare nummers. Dat hebben we gedaan om de herkenbaarheid te vergroten en als zo’n taxichauffeur iets doet wat niet hoort, is een gerichte klacht indienen niet moeilijk.” Momenteel lopen er gesprekken met de gemeente over de mogelijkheid om te investeren in voorlichting van taxiklanten.

Een ander punt is zorgen voor meer toezicht en handhaving. Sinds kort loopt er een experiment met taxihost op een “lastige standplaats” in het centrum van de stad. “Vanuit het uitgaansgebied komen de reizigers eerst bij de achterste taxi op de standplaats aan. Dat is voor iedereen onlogisch. Je mag als consument natuurlijk zelf kiezen welke taxi uit de rij je wilt nemen. Maar als je dat niet uitmaakt, is het voor de doorstroming wel zo handig als je gewoon de voorste neemt. Op die standplaats is dat niet vanzelfsprekend en dat vergroot de problematiek.”

Correct gedrag aanmoedigen

De taxihosts moeten reizigers informeren en correct gedrag van taxichauffeurs aanmoedigen. Dat doen ze de komende maanden elke zaterdag tijdens de uitgaansuren. De hosts worden ingehuurd van een bedrijf dat gespecialiseerd is in het begeleiden van mensen in de openbare ruimte. Na een paar maanden zal worden bekeken of en in welke mate het extra toezicht heeft geholpen. Volgens Zaaijer moet de oplossing hoe dan ook in de genoemde richting worden gezocht,

“Meer toezicht kost geld en tijd, en meer betrokkenheid van reizigers realiseren ook. Het gaat niet om wereldbedragen, wel om investeringen die nodig zijn. Dit zijn zaken die aandacht moeten krijgen als we de kwaliteit van de taximarkt in Den Bosch echt willen verbeteren.” 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

8 reacties op “‘Kwaliteit opstapmarkt Den Bosch hardnekkig probleem’”

Rex Urban|23.05.19|13:13

Veel van de problemen die zich nu ook in de Taxiwereld van Den Bosch afspelen zouden tot het verleden behoren door gebruik van de BCT, Aldus Jan Zaaijer tijdens KNV vergaderingen waar hij destijds voorzitter en fervent voorstander van de BCT was. We zien het, onzin dus.
De kwaliteit kan alleen verbeteren wanneer er gewerkt wordt aan het terugkeren van een capaciteit beleid in ons land.
Marktwerking heeft grote nadelen in het personenvervoer waardoor reguleren de enige oplossing is.

Mario Ruig|23.05.19|14:46

Meneer Zaaijer is de grootste veroorzaker van de hedendaagse puinhoop. In de tijd dat meneer voorzitter van KNV Taxi was heeft hij meer puin dan orde gecreëerd. Simpelweg omdat meneer de ZZP maar lastig vond en deze moesten maar in het gareel dmv tto’s, keurmerken, bct etc etc. Maar ja, zo werkt dat niet… dat heeft Botam toen heel duidelijk gemaakt maar meneer Zaaijer wilde alleen maar zijn eigen overtuigingen zaaien en oogsten. Nu 10 jaar later is meneer nog steeds een puinhoop aan het maken.

Jo Vd Burgt|24.05.19|13:50

Hr. Zaaier zorgt niet voor slechte kwaliteit, dat zijn de taxichauffeurs zelf. Sommige willen met een ritje per dag binnen zijn en op hun kont gaan zitten. Regulering via bct is een eerlijk systeem waardoor iedereen een eerlijk deel van de koek krijgt. Niet alleen de schreeuwers onder de taxibestuurders.

Adrianus de bie|24.05.19|19:02

Ff twee dingen. Ten eerste wordt er volop door klanten geklaagd. Het is nog steeds een puinhoop volgens klanten. De klant wil wel een klacht indienen maar weet niet hoe en waar. Hoezo bekendheid keurmerk. Ten tweede.
Als je op de taxistandplaat bij NS of Parade een tot twee en een half uur staat te wachten op een rit is het “moeilijk” om een rit van 10 euro te rijden. Reden is teveel chauffeurs, meer dan 200 met Bosch keurmerk. Oplossing is minder chauffeurs is meer ritten is positiviteit.

Holland Taxi Peter Walgreen|24.05.19|19:37

Jo,
Snap ik niet wat je zegt of praat je onzin? Wat bedoel je met regulering door middel van de BCT?

Ton Van Dalfsen|25.05.19|18:43

@ Jo, Regulering via BCT? De BCT is de grootste misser in de taxiwereld. Onbetrouwbaar en manipuleerbaar. Het enige wat daar moet gebeuren is: alle taxichauffeurs de neuzen één richting op. Maar zelfs een Zaaijer krijgt dat niet voor elkaar. Wie dan wel?

Taxi Volendam|27.05.19|09:44

Misschien is het zo dat veel chauffeurs de doelstellingen en nut van hun eigen bct niet kunnen beoordelen Jo.
Ilt daarentegen zou de opgeslagen data moeten kunnen analyseren, waar onder de omzetten van de Taxi’s.
Met de uitkomsten aan de slag gaan i.p.v. torenhoge bekeuringen uitschrijven op voor onbenulligheden.

De Waarheid|07.06.19|23:38

Het is toch heel simpel, laat de politie en de ILT hun werk doen
Reken je als taxichauffeur meer dan de wettelijk ritprijs dan is dat oplichting en pleeg je een misdrijf, ook een poging tot is al genoeg
De klant kan aangifte doen en de politie moet die gene aanhouden
Dan het weigeren van korte ritten, dat is eigenlijk verstoren van de openbare orde, je verstoort namelijk de doorstroming op een standplaats als de gemeente het in de APV zet is het een strafbaar feit met een boete van € 140 euro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.