Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur
Taxichauffeurs die rijden via de Uber-app, verdienen daarmee gemiddeld 24,48 euro per uur, na aftrek van servicekosten en btw. Dat blijkt uit onderzoek door Maastricht University. Wel zijn de onderlinge verschillen tussen de chauffeurs groot, zowel qua uren in de app als verdiensten. FNV trekt de conclusies over de verdiensten sterk in twijfel.
Het onderzoek naar de Uber-app in Amsterdam is samengevat in een factsheet. Daarin staat in de eerste plaats dat de app van januari 2016 tot en met december 2019 enorm in gebruik groeide. In het begin van die periode maakten er net geen 1.300 chauffeurs in Amsterdam gebruik van. Vier jaar later waren dat er 5.217. Het aantal gereden ritten werd in die periode bijna negen keer zo groot en het totale aantal afgelegde kilometers in al die ritten werd vier keer zo groot.
In 2019 waren die chauffeurs gemiddeld 24 uur per week actief in de app. En dat aantal uren is door de jaren van het onderzoek heen redelijk stabiel gebleven. Dat betekent volgens de onderzoekers dat de groeiende vraag naar Uber-ritten is opgevangen door het groeiende aantal chauffeurs. Maar die 24 uur is een gemiddelde. Zo’n 20 procent van de gebruikers is per week 12 uur of minder online in de app en 16 procent is juist 38 uur of meer online. De meeste ritten worden gemaakt met Uber X; het exclusievere Uber Black is goed voor iets meer dan 7 procent van alle ritten.
Uren en opbrengsten
Dan de verdiensten van de Uberchauffeurs. Dat is al jaren een heet hangijzer omdat die verdiensten in de praktijk vaak zouden tegenvallen. Begin dit jaar protesteerden Uberchauffeurs daar ook om en werden er Kamervragen gesteld over hun verdiensten en werkdruk. Het onderzoek van Maastricht University stelt vast dat de chauffeurs gemiddeld bijna 25 euro per uur bruto verdienen, en dat is na aftrek van de vergoeding aan Uber en de btw. Kosten voor onderhoud zitten er dan weer niet bij in.
Wat dat in maandelijkse opbrengsten oplevert, hangt sterk van het aantal uren in de app af. De groep die 12 uur of minder per week online is, verdient daar per maand gemiddeld 420 euro bruto mee. Wie het rijden voor Uber min of meer fulltime doet en 32 tot 38 uur per week in app actief is, verdient daar volgens de onderzoekers gemiddeld 3.365 euro bruto per maand mee. Kortom: hoe meer je online bent, hoe meer je kunt verdienen – waarbij nog even benadrukt moet worden dat dit onderzoek gaat over de periode voor er sprake was van een coronacrisis.
Alleen data van Uber
FNV Flex en Naleving heeft grote moeite met de bevindingen van de onderzoekers en spreekt een ‘eenzijdige en voorspelbare’ uitkomst. Het steekt de vakbeweging dat het onderzoek in opdracht van Uber is gedaan en dat voor de informatie over werktijden en verdiensten alleen een beroep is gedaan op data van Uber uit de periode 2016-2019. Dat staat overigens ook in de factsheet, waarbij tevens wordt vermeld dat er apart onderzoek wordt gedaan naar motieven van chauffeurs om voor Uber te rijden, alsmede “naar de gevolgen van positieve of negatieve startmotieven voor de kwaliteit van het werk.”
Desondanks vindt FNV het jammer dat er voor dit eerste onderzoek niet met Uberchauffeurs is gesproken en dat er geen beroep is gedaan op de kennis van de vakbond zelf over dit onderwerp. Op basis daarvan “stelt de vakbond de definitie van werktijd die Uber hanteert en het feit dat zij fooien en bonussen tot reguliere beloning rekent ter discussie.” FNV heeft zelf “informatie van tientallen chauffeurs waaruit blijkt dat werkweken van vijftig uur geen uitzondering zijn. Volgens ons is dat voor veel chauffeurs de enige mogelijk om rond te komen, omdat de verdiensten laag zijn. Bovendien zorgt dergelijk lang werken, zeker als dat structureel is, voor onveilige situaties op de weg.”
Het is ook uit afspraken over meer veiligheid tussen Uber en de gemeente Amsterdam dat dit onderzoek is voortgekomen. FNV had graag een bijdrage aan het onderzoek geleverd maar zegt buiten de deur te zijn gehouden. De vakbond wil dan ook graag in gesprek met de Amsterdamse mobiliteitswethouder Sharon Dijksma.
De factsheet van het onderzoek kan hier worden bekeken.
Ik zou liever zien wat Uber chauffeurs gemiddeld in 8 uur diensttijd NETTO verdienen met alleen Uber ritten. Onderbouwd met een accountantsrapport!
Uber chauffeurs in Amerika zullen wel erg jaloers zijn op hun Nederlandse collega’s als dit klopt.
Probleem voor een aantal Uberchauffeurs, die hun inkomsten vinden tegenvallen, is vaak te wijten aan het feit dat ze een auto leasen, wat een dure manier is om een auto te rijden. Over 2020 zal ik het maar niet hebben, dit jaar kunnen we als verloren beschouwen, maar in 2019 heb ik gemiddeld € 31,40 p/u omzet gehaald met Uberritten. Dan heb ik dat berekend over de BCT uren, niet de online uren. na aftrek van de commissie houdt je dan rond de 25 euro bruto over
Ben ook benieuwd van welke chauffeurs deze bedragen naar voren gekomen zijn. Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen de verschillende klassen waarbij in het sedanvervoer (uber X en uber black) al heel grote (en mi onterecht) verschillen zitten wat bij gelijke uren twee totaal verschillende uitkomsten zal laten zien en in het onderzoek zie ik dat niet naar voren komen.
De data komen van Uber en het onderzoek is betaald door Uber. Uber is onbetrouwbaar gebleken en waarschijnlijk nog steeds om transparant informatie te verschaffen. Er wordt ook gesproken over “chauffeur verdiend” terwijl het omzet betreft waar nog kosten vanaf moeten. Wil je verdiensten weten dan zal je belastingopgaven van de ZZP chauffeurs die voor Uber rijden moeten bekijken. Het slaven model van Uber lijkt mij nog steeds ongewenst voor een stad als Amsterdam en aantoonbaar onveilig.
@ Johan.
Het is niet duidelijk omschreven of de omzet per gereden rit p/u is geweest, of gemiddeld per dienst.
De BCT moet tijdens de rit aan staan.
De tarieven die de bct berekend en opslaat zijn niet dezelfde die UBER berekent, daar kun je niet veel mee.
Dat vraagt om meer duidelijkheid.
Een auto leasen heeft toch niets met je omzet te maken wel met je kosten.
De zelfmoorden onder Amerikaanse collega chauffeurs is niet toe te schrijven een vet betaalde Uber baan. In tegendeel.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend… Erg fijn dat er €25/uur wordt omgezet. En daar moet je dan je verzekering, lease, brandstof en onderhoud nog even af halen. Verder je arbeidsongeschiktheidsverzekering en je oudedag voorziening eraf, daarna nog zoiets als belasting. Er blijft nog geen tientje per uur over. Vetpot.
En als je héél goed je best doet dan wordt het marktaandeel, en daarmee de macht, van uber nog groter. Raadt eens wat er dan gaat gebeuren met tarieven en commissies?
Volgens mij verdien je bij een baas.
En voor een zelfstandige is het omzet.
Maar dat is het probleem hier een zelfstandige bepaald zelf zijn bedragen. Niet diegene voor wie hij werkt.
Dus geen zelfstandige en inderdaad verdienen.
Als al die uber chauffeurs op de oude manier aan de vergunning moesten komen.
Hadden we hier in Nederland geen uber gehad.
Want dan konden ze calculeren wat de kosten waren en hoeveel ze wel moesten verdienen.
Veel sterkte met hun €24,48 per uur.
Ik rijd met alle plezier voor Uber en zit op die ongeveer €25 per uur.
Ik begrijp al dat gemor niet, je Moet niet voor Uber werken namelijk, je kunt ook voor een TTO gaan werken en volgens de FNV verdien je daar veel meer!!! Dus wat is het probleem?
Ko de Ruiter