Laurens van Remortele
Innovatie

‘Robotaxi komende tien jaar geen alternatief voor traditionele taxi’

Laurens van Remortele, CEO van Transvision en DEXTR. Foto: LinkedIn/Transvision

Zelfrijdende taxi’s, ook wel robotaxi’s genoemd, vormen de komende tien jaar nog geen alternatief voor traditioneel taxivervoer. Dat zegt Laurens van Remortele, CEO Transvision & DEXTR, tegenover persbureau ANP. Volgens hem blijft het persoonlijke aspect van een taxichauffeur namelijk altijd een belangrijke rol spelen.

Zoox Inc., een dochteronderneming van Amazon, ontwikkelt autonome voertuigen. Eerder deze maand werd hun eerste zelfrijdende voertuig voor het eerst succesvol getest op de openbare weg in de Amerikaanse staat Californië. Er is echter nog niet gesproken over een moment dat de robotaxi in Nederland zal gaan rijden. “En ik zie voor de komende tien jaar weinig kans van slagen voor dit concept op de Nederlandse wegen”, zegt de Transvision-directeur daarover. “De passagiers hebben andere behoeften en de infrastructuur van ons land leent zich daar ook (nog) niet voor. Daarnaast is taxichauffeur een beroep. De dienstverlenende en sociale rol van een taxichauffeur is mijns inziens heel belangrijk.”

Persoonlijk aspect

“Hoewel we een digitaal ingesteld land zijn, zien we juist dat allerlei tech-initiatieven binnen de taximarkt hebben gezorgd voor een andere behoefte van passagiers”, vervolgt Laurens van Remortele zijn verhaal. “Het gaat niet alleen om een makkelijke taxi-app of verplaatsing van A naar B, maar vooral om transparantie en service. Het persoonlijke aspect van een taxi(chauffeur), is waar passagiers tegenwoordig juist naar op zoek zijn. Een praatje, kennis over de regio en support van een kantoor bij bijvoorbeeld vertraging.”

Veilige haven

Ook kent Nederland volgens de DEXTR-directeur enorm veel verkeer. “En hoewel er steeds meer goede sensoren in voertuigen zitten, voelen veel mensen zich niet per se heel veilig in een zelfrijdende auto. Je geeft de controle immers uit handen en dat vinden veel mensen niet prettig. Een Tesla heeft bijvoorbeeld een zelfrijdende functie, maar het is momenteel zelfs nog verboden om bijvoorbeeld een dutje te doen of op je telefoon te zitten als die functie is geactiveerd. Dat zou voor een robotaxi niet anders moeten zijn. En wie handelt er bijvoorbeeld na een ongeluk? Een chauffeur, een persoon, is dan de veilige haven waar een geautomatiseerd voertuig in ieder geval voorlopig niet tegenop kan”, zo besluit Van Remortele.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

3 reacties op “‘Robotaxi komende tien jaar geen alternatief voor traditionele taxi’”

Richard De Bruin|01.03.23|17:39

Onzin! Voor oudere mensen, kinderen zal een chauffeur wel belangrijk zijn, de nieuwe generaties wil goedkoop van A naar B en zijn nieuwsgierig. Mensen maken nu al kennis met de zelfrijdende functies in de duurde auto’s, stap voor stap integreert het van zelf in de markt. Er zijn meerdere spelers op de markt die testen. Als er een ongeluk is, zal dit grotendeels geautomatiseerd afgehandeld worden, de zelfrijdende taxi zal niet alleen binnen maar ook buiten de auto voorzien zijn van camera’s.

Richard De Bruin|01.03.23|17:42

Als je nu een aanrijding hebt kan je ook alleen je eigen formulier invullen.
Een hoop chauffeurs die ritten via een platform rijden hebben geen kennis van de regio. Als je in Amsterdam woont kan je ook in den Haag rijden, weet je dan wat van de regio? Zal die grote spelers die zelfrijdende taxi’s in de markt brengen ook niet mee investeren in de infrastructuur? Je ziet nu al dat de overheid op hun knieën gaat voor grote Tech bedrijven! Taxichauffeur is t.z.t een uitstervend beroep.

Richard De Bruin|01.03.23|17:44

Als je nu een aanrijding hebt kan je ook alleen je eigen formulier invullen.
Een hoop chauffeurs die ritten via een platform rijden hebben geen kennis van de regio. Als je in Amsterdam woont kan je ook in den Haag rijden, weet je dan wat van de regio? En zal die grote spelers die zelfrijdende taxi’s in de markt brengen misschien ook niet mee investeren in de infrastructuur? Je ziet nu al dat de overheid op hun knieën gaan voor grote Tech bedrijven!
Taxichauffeur is t.z.t een uitstervend beroep

‘Robotaxi komende tien jaar geen alternatief voor traditionele taxi’ | TaxiPro
Laurens van Remortele
Innovatie

‘Robotaxi komende tien jaar geen alternatief voor traditionele taxi’

Laurens van Remortele, CEO van Transvision en DEXTR. Foto: LinkedIn/Transvision

Zelfrijdende taxi’s, ook wel robotaxi’s genoemd, vormen de komende tien jaar nog geen alternatief voor traditioneel taxivervoer. Dat zegt Laurens van Remortele, CEO Transvision & DEXTR, tegenover persbureau ANP. Volgens hem blijft het persoonlijke aspect van een taxichauffeur namelijk altijd een belangrijke rol spelen.

Zoox Inc., een dochteronderneming van Amazon, ontwikkelt autonome voertuigen. Eerder deze maand werd hun eerste zelfrijdende voertuig voor het eerst succesvol getest op de openbare weg in de Amerikaanse staat Californië. Er is echter nog niet gesproken over een moment dat de robotaxi in Nederland zal gaan rijden. “En ik zie voor de komende tien jaar weinig kans van slagen voor dit concept op de Nederlandse wegen”, zegt de Transvision-directeur daarover. “De passagiers hebben andere behoeften en de infrastructuur van ons land leent zich daar ook (nog) niet voor. Daarnaast is taxichauffeur een beroep. De dienstverlenende en sociale rol van een taxichauffeur is mijns inziens heel belangrijk.”

Persoonlijk aspect

“Hoewel we een digitaal ingesteld land zijn, zien we juist dat allerlei tech-initiatieven binnen de taximarkt hebben gezorgd voor een andere behoefte van passagiers”, vervolgt Laurens van Remortele zijn verhaal. “Het gaat niet alleen om een makkelijke taxi-app of verplaatsing van A naar B, maar vooral om transparantie en service. Het persoonlijke aspect van een taxi(chauffeur), is waar passagiers tegenwoordig juist naar op zoek zijn. Een praatje, kennis over de regio en support van een kantoor bij bijvoorbeeld vertraging.”

Veilige haven

Ook kent Nederland volgens de DEXTR-directeur enorm veel verkeer. “En hoewel er steeds meer goede sensoren in voertuigen zitten, voelen veel mensen zich niet per se heel veilig in een zelfrijdende auto. Je geeft de controle immers uit handen en dat vinden veel mensen niet prettig. Een Tesla heeft bijvoorbeeld een zelfrijdende functie, maar het is momenteel zelfs nog verboden om bijvoorbeeld een dutje te doen of op je telefoon te zitten als die functie is geactiveerd. Dat zou voor een robotaxi niet anders moeten zijn. En wie handelt er bijvoorbeeld na een ongeluk? Een chauffeur, een persoon, is dan de veilige haven waar een geautomatiseerd voertuig in ieder geval voorlopig niet tegenop kan”, zo besluit Van Remortele.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

3 reacties op “‘Robotaxi komende tien jaar geen alternatief voor traditionele taxi’”

Richard De Bruin|01.03.23|17:39

Onzin! Voor oudere mensen, kinderen zal een chauffeur wel belangrijk zijn, de nieuwe generaties wil goedkoop van A naar B en zijn nieuwsgierig. Mensen maken nu al kennis met de zelfrijdende functies in de duurde auto’s, stap voor stap integreert het van zelf in de markt. Er zijn meerdere spelers op de markt die testen. Als er een ongeluk is, zal dit grotendeels geautomatiseerd afgehandeld worden, de zelfrijdende taxi zal niet alleen binnen maar ook buiten de auto voorzien zijn van camera’s.

Richard De Bruin|01.03.23|17:42

Als je nu een aanrijding hebt kan je ook alleen je eigen formulier invullen.
Een hoop chauffeurs die ritten via een platform rijden hebben geen kennis van de regio. Als je in Amsterdam woont kan je ook in den Haag rijden, weet je dan wat van de regio? Zal die grote spelers die zelfrijdende taxi’s in de markt brengen ook niet mee investeren in de infrastructuur? Je ziet nu al dat de overheid op hun knieën gaat voor grote Tech bedrijven! Taxichauffeur is t.z.t een uitstervend beroep.

Richard De Bruin|01.03.23|17:44

Als je nu een aanrijding hebt kan je ook alleen je eigen formulier invullen.
Een hoop chauffeurs die ritten via een platform rijden hebben geen kennis van de regio. Als je in Amsterdam woont kan je ook in den Haag rijden, weet je dan wat van de regio? En zal die grote spelers die zelfrijdende taxi’s in de markt brengen misschien ook niet mee investeren in de infrastructuur? Je ziet nu al dat de overheid op hun knieën gaan voor grote Tech bedrijven!
Taxichauffeur is t.z.t een uitstervend beroep