Interview

De Haan heeft grote plannen met CITAX: ‘Willen naar negen voertuigen’

Van personal trainer naar taxiondernemer. Dat is de stap die Rob de Haan onlangs heeft gezet. Sinds begin deze maand is hij de nieuwe eigenaar van CITAX Nijmegen. Hij neemt het stokje over van Richard Thijssen, die naar Den Bosch is uitgevlogen. De Haan zegt grote plannen te hebben met het Nijmeegse taxibedrijf. In een gesprek met TaxiPro beschrijft de rasondernemer hoe hij in de taxisector is beland, hoe hij de nieuwe eigenaar van CITAX werd en welke doelstellingen hij heeft. “De klant moet zich nummer één voelen.”

Hoe ben jij in de taxisector terecht gekomen?

“Ik ben eigenaar van een personal training-bedrijf en zocht als ondernemer een nieuwe uitdaging in een andere sector. Daar was ik gewoon aan toe. Eens in de zoveel tijd heb ik een nieuwe prikkel nodig. Ik ging mij oriënteren en toen stuitte ik op de taxibranche. Vooral het sociale aspect spreekt mij enorm aan.”

Hoe kwam CITAX Nijmegen op je pad?

“De voormalig eigenaar, Richard Thijssen, ken ik via Facebook. Toen ik mij op de taxisector oriënteerde, heb ik contact met hem gezocht. Tijdens de vele gesprekken die wij hebben gevoerd, kwamen we vanzelf bij het onderwerp van een eventuele overname. In eerste instantie wist ik niet eens dat hij zijn bedrijf van de hand wilde doen. Uiteindelijk zijn we daaruit gekomen en sindsdien is het balletje gaan rollen.”

Ik kan me voorstellen dat het tijdens die gesprekken ook over de moeilijkheden binnen de taxibranche is gegaan. Welke problemen denk jij als kersverse eigenaar van CITAX tegen te komen?

“Het woord ‘problemen’ ken ik niet, alleen uitdagingen. Ik heb de ambitie om het bedrijf te laten groeien. Ik wil CITAX weer naar het niveau van vroeger tillen. Destijds had CITAX ongeveer negen auto’s tot z’n beschikking. Daar wil ik weer naartoe. Dat gaan we doen door veel ritten te rijden en te investeren in nieuwe voertuigen.”

“En vergeet ook het personeel niet. Zij staan vaak inherent aan uitdagingen, waar je soms wel en soms niet op zit te wachten. Ik wil ervoor zorgen dat binnen een groeiend team, het devies van ons bedrijf voorop blijft staan. Dat betekent werven, maar ook het behouden van chauffeurs. Ik wil ervoor zorgen dat chauffeurs, zeker als ze wat langer voor CITAX rijden, dat met dezelfde visie doen waarvan ik denk dat je die nodig hebt om taxichauffeur te zijn en klanten op een goede manier te vervoeren.”

Hoe ga je dat doen, ga je jouw chauffeurs zelf als personal trainer een cursus geven of iets dergelijks?

“Ik ben de samenwerking aangegaan met een rijschool in Nijmegen, die ook taxirijlessen verzorgen. Daar heb ik toevallig zelf ook mijn taxirijbewijs gehaald. Met hen kijk ik naar hoe we de rijvaardigheid van chauffeurs kunnen continueren en waar nodig te verbeteren. Daarnaast ben ik natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het stukje hoogstaande service en kwaliteit in de taxi.”

Even terug naar de ambitie van het doorgroeien naar negen auto’s. Wanneer denk je deze doelstelling bereikt te hebben?

“Op dit moment beschikken we over een luxeauto. Deze zetten wij in voor al het zakelijke vervoer, maar ook voor het vervoer van reguliere klanten. Het eerste doel voor de korte termijn is het aanschaffen van nog een luxeauto, voor het reguliere vervoer. De tweede doelstelling is de aanschaf van een taxibusje, waarmee we ook het vervoer van en naar de luchthaven kunnen oppakken. Deze doelstellingen moeten voor 1 augustus gerealiseerd zijn. Dan hebben we straks drie auto’s voor drie verschillende doelgroepen.”

Hou jij bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ook rekening met duurzaamheid?

“Ik vind het heel belangrijk dat wij ons steentje bijdragen op het gebeid van duurzaamheid. Ik ben het echter totaal niet eens met wat de hoge heren in Den Haag zeggen over wat wel en wat niet duurzaam is. Volgens mij zijn elektrische auto’s niet zo duurzaam als ons constant voorgespiegeld wordt. Kijk bijvoorbeeld naar de hele ontwikkeling van accu’s en de afbraak daarvan. Dat komt een heel eind in de buurt van fossiele brandstof, qua uitstoot. Ik denk dat in de toekomst andere voertuigen op de markt komen die een stuk duurzamer zullen zijn, zoals auto’s die rijden op waterstof. Daar wil ik met alle liefde in investeren.”

Tot slot nog even terugblikkend: hoe verliepen je eerste weken als kersverse eigenaar van CITAX?

“Dat is een complex verhaal. Ik heb namelijk wat tegenslagen gehad. Vooral met de levering van taxipassen van de chauffeurs, waaronder mijn eigen taxipas. Er zat dus wat vertraging op de lijn. Gelukkig gaan we deze week voor het eerst de weg op.”

Heb je daar een beetje zin in?

“Jazeker. Daar heb ik enorm naar uitgekeken. Het is een hele voorbereiding geweest om de overname zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik heb een halfjaar keihard gewerkt en heb enorm veel zin om deze week de weg op te gaan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

De Haan heeft grote plannen met CITAX: ‘Willen naar negen voertuigen’ | TaxiPro
Interview

De Haan heeft grote plannen met CITAX: ‘Willen naar negen voertuigen’

Van personal trainer naar taxiondernemer. Dat is de stap die Rob de Haan onlangs heeft gezet. Sinds begin deze maand is hij de nieuwe eigenaar van CITAX Nijmegen. Hij neemt het stokje over van Richard Thijssen, die naar Den Bosch is uitgevlogen. De Haan zegt grote plannen te hebben met het Nijmeegse taxibedrijf. In een gesprek met TaxiPro beschrijft de rasondernemer hoe hij in de taxisector is beland, hoe hij de nieuwe eigenaar van CITAX werd en welke doelstellingen hij heeft. “De klant moet zich nummer één voelen.”

Hoe ben jij in de taxisector terecht gekomen?

“Ik ben eigenaar van een personal training-bedrijf en zocht als ondernemer een nieuwe uitdaging in een andere sector. Daar was ik gewoon aan toe. Eens in de zoveel tijd heb ik een nieuwe prikkel nodig. Ik ging mij oriënteren en toen stuitte ik op de taxibranche. Vooral het sociale aspect spreekt mij enorm aan.”

Hoe kwam CITAX Nijmegen op je pad?

“De voormalig eigenaar, Richard Thijssen, ken ik via Facebook. Toen ik mij op de taxisector oriënteerde, heb ik contact met hem gezocht. Tijdens de vele gesprekken die wij hebben gevoerd, kwamen we vanzelf bij het onderwerp van een eventuele overname. In eerste instantie wist ik niet eens dat hij zijn bedrijf van de hand wilde doen. Uiteindelijk zijn we daaruit gekomen en sindsdien is het balletje gaan rollen.”

Ik kan me voorstellen dat het tijdens die gesprekken ook over de moeilijkheden binnen de taxibranche is gegaan. Welke problemen denk jij als kersverse eigenaar van CITAX tegen te komen?

“Het woord ‘problemen’ ken ik niet, alleen uitdagingen. Ik heb de ambitie om het bedrijf te laten groeien. Ik wil CITAX weer naar het niveau van vroeger tillen. Destijds had CITAX ongeveer negen auto’s tot z’n beschikking. Daar wil ik weer naartoe. Dat gaan we doen door veel ritten te rijden en te investeren in nieuwe voertuigen.”

“En vergeet ook het personeel niet. Zij staan vaak inherent aan uitdagingen, waar je soms wel en soms niet op zit te wachten. Ik wil ervoor zorgen dat binnen een groeiend team, het devies van ons bedrijf voorop blijft staan. Dat betekent werven, maar ook het behouden van chauffeurs. Ik wil ervoor zorgen dat chauffeurs, zeker als ze wat langer voor CITAX rijden, dat met dezelfde visie doen waarvan ik denk dat je die nodig hebt om taxichauffeur te zijn en klanten op een goede manier te vervoeren.”

Hoe ga je dat doen, ga je jouw chauffeurs zelf als personal trainer een cursus geven of iets dergelijks?

“Ik ben de samenwerking aangegaan met een rijschool in Nijmegen, die ook taxirijlessen verzorgen. Daar heb ik toevallig zelf ook mijn taxirijbewijs gehaald. Met hen kijk ik naar hoe we de rijvaardigheid van chauffeurs kunnen continueren en waar nodig te verbeteren. Daarnaast ben ik natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het stukje hoogstaande service en kwaliteit in de taxi.”

Even terug naar de ambitie van het doorgroeien naar negen auto’s. Wanneer denk je deze doelstelling bereikt te hebben?

“Op dit moment beschikken we over een luxeauto. Deze zetten wij in voor al het zakelijke vervoer, maar ook voor het vervoer van reguliere klanten. Het eerste doel voor de korte termijn is het aanschaffen van nog een luxeauto, voor het reguliere vervoer. De tweede doelstelling is de aanschaf van een taxibusje, waarmee we ook het vervoer van en naar de luchthaven kunnen oppakken. Deze doelstellingen moeten voor 1 augustus gerealiseerd zijn. Dan hebben we straks drie auto’s voor drie verschillende doelgroepen.”

Hou jij bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ook rekening met duurzaamheid?

“Ik vind het heel belangrijk dat wij ons steentje bijdragen op het gebeid van duurzaamheid. Ik ben het echter totaal niet eens met wat de hoge heren in Den Haag zeggen over wat wel en wat niet duurzaam is. Volgens mij zijn elektrische auto’s niet zo duurzaam als ons constant voorgespiegeld wordt. Kijk bijvoorbeeld naar de hele ontwikkeling van accu’s en de afbraak daarvan. Dat komt een heel eind in de buurt van fossiele brandstof, qua uitstoot. Ik denk dat in de toekomst andere voertuigen op de markt komen die een stuk duurzamer zullen zijn, zoals auto’s die rijden op waterstof. Daar wil ik met alle liefde in investeren.”

Tot slot nog even terugblikkend: hoe verliepen je eerste weken als kersverse eigenaar van CITAX?

“Dat is een complex verhaal. Ik heb namelijk wat tegenslagen gehad. Vooral met de levering van taxipassen van de chauffeurs, waaronder mijn eigen taxipas. Er zat dus wat vertraging op de lijn. Gelukkig gaan we deze week voor het eerst de weg op.”

Heb je daar een beetje zin in?

“Jazeker. Daar heb ik enorm naar uitgekeken. Het is een hele voorbereiding geweest om de overname zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik heb een halfjaar keihard gewerkt en heb enorm veel zin om deze week de weg op te gaan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.