Taxibeleid

Amsterdamse wethouder wil maatregelen Taxi Aanpak nog eens kritisch bekijken

Taxi's in Amsterdam
Taxi's in Amsterdam. Foto: Shutterstock/Karasev Viktor

Melanie van der Horst, wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam, gaat de komende maanden onderzoeken of de maatregelen uit de Amsterdamse Taxi Aanpak nog passend zijn. Dat schrijft ze in een brief gericht aan Taxicollectief020, die in handen is van TaxiPro. De actiegroep voerde vorige maand een gesprek met Van der Horst over het huidige taxibeleid.

“Ik neem jullie verhalen mee over bijvoorbeeld de (financiële) gevolgen van de coronacrisis en het beperkte aanbod van elektrische voertuigen”, zegt Van der Horst over haar voornemen om te onderzoeken of de maatregelen uit de Amsterdamse Taxi Aanpak nog steeds passend zijn. “Eind 2023 zal de evaluatie van de taxiwetgeving in WP 2000 (Wet Personenvervoer 2000) afgerond zijn en kijken we welke kansen dit biedt voor Amsterdam.”

Op 22 februari vond er een gesprek plaats tussen de gemeente Amsterdam, waaronder wethouder Melanie van der Horst, en een aantal bezorgde taxichauffeurs. Tijdens dat gesprek pleitte de actiegroep voor een flinke beleidsherziening. Zo wil de actiegroep onder meer zichtbare en vaste standplaatsen op hotspots, vrijstelling voor het stopverbod en uitstel omtrent elektrisch rijden naar 2030.

Deur op een kier

Wat dat laatste punt betreft, moet wethouder Van der Horst de chauffeurs teleurstellen. “Op dit moment kan ik niet op jullie verzoek ingaan, maar ik zal dit onderwerp met de TTO’s (Toegelaten Taxi Organisaties) bespreken en hier op een later moment op terugkomen”, schrijft de wethouder over het verzoek van uitstel.

Wat betreft de vrijstelling voor het stopverbod, zet Van der Horst de deur op een kier. “Daar waar regels gelden, moeten deze worden nageleefd. Een stopverbod wordt ingesteld waar de verkeersveiligheid en/of leefbaarheid in het geding komt. Ik begrijp dat stopverboden tot problemen kunnen leiden. Graag hoor ik of er specifieke plekken zijn waar een stopverbod niet logisch is. Dan gaan wij daar naar kijken.”

Balans

Ook hebben de chauffeurs tijdens het gesprek hun zorgen geuit over het afnemende aantal taxistandplaatsen in de Amsterdamse binnenstad. “Bij het bepalen waar standplaatsen voor opstapvervoer komen, kijkt de gemeente naar vraag en aanbod en of een standplaats past in de buurt”, zegt de wethouder daarover. “We kijken naar de behoefte aan taxi’s gedurende de dag en de nacht, en we schalen op waar nodig en waar dat kan.”

Zogeheten schone taxistandplaatsen spelen daarin een cruciale rol. “Zolang het niet verplicht is om uitstootvrij te rijden, wil de gemeente het gebruik van uitstootvrije taxi’s stimuleren. Daarom zijn steeds meer taxistandplaatsen alleen nog toegankelijk voor uitstootvrije taxi’s. Chauffeurs die uitstootvrij rijden hebben hierdoor een extra voordeel. We passen dit beleid toe op alle plekken die opnieuw worden ingericht of die een nieuwe invulling krijgen.”

“Tegelijkertijd heb ik begrepen dat het niet voor elke chauffeur op dit moment mogelijk is om een uitstootvrij voertuig aan te schaffen”, vervolgt de D66-bewindsvrouw haar verhaal. “Ook ik zie het belang van voldoende standplaatsen in de stad. We zullen nogmaals kijken of er op dit moment een goede balans is.”

Economische route

De chauffeurs maakten in hun pleidooi ook een groot punt van de trambaanontheffingen. Zij willen dat alle trambanen onder de trambaanontheffing vallen, zodat chauffeurs minder om hoeven te rijden waardoor er lagere tarieven voor klanten ontstaan. Taxi’s mogen momenteel, weliswaar onder bepaalde voorwaarden, met een ontheffing gebruik maken van de lijnbusbaan.

“Per lijnbusbaan wordt een afweging gemaakt of medegebruik wenselijk, mogelijk en veilig is”, aldus Van der Horst. “We kijken dan bijvoorbeeld naar verkeersveiligheid, aanwezige infrastructuur en de doorrijtijd van het openbaar vervoer. We hebben afgesproken dat het Taxiteam binnen de gemeente uitzoekt waarom bepaalde lijnbusbanen de afgelopen jaren gesloten zijn voor taxi’s.” Als dit onderzoek is afgerond, zal de gemeente de taxichauffeurs hier verder over informeren.

Inspraak

De actiegroep eiste tot slot in hun pleidooi voor een herziening van het huidige taxibeleid, dat ze inspraak willen hebben in iedere verandering die plaatsvindt binnen de Amsterdamse taximarkt. Volgens Melanie van der Horst voert de gemeente regelmatig overleg met het taxichauffeurspanel, dat uit ongeveer tweehonderd chauffeurs bestaat. “Dat kan het soms lastig maken om alles even inhoudelijk te bespreken. Daarom stel ik voor dat zodra er meer bekend is over toekomstige aanpassingen in het taxibeleid, ik jullie uitnodig om dat met ons te bespreken”, aldus de Amsterdamse wethouder.

Onder taxichauffeurs die werkzaam zijn in de hoofdstad, heerst teleurstelling over de reactie van de wethouder. Zouhair Bakali, een van de woordvoerders van de actiegroep, is een van hen. “We kunnen hier niet zoveel mee”, zegt hij daarover. “Er worden veel woorden gebruikt, maar inhoudelijk wordt er eigenlijk niks gezegd. Het is al jaren hetzelfde liedje. Tijdens ieder gesprek hoort de gemeente ons aan, maar gebeurt er uiteindelijk helemaal niks. En dat terwijl wij een positieve invloed willen hebben op het taxibeleid binnen de gemeente Amsterdam. Ze luisteren gewoon niet naar ons. Desalniettemin blijven wij ons best doen om een zo’n goed mogelijke inbreng te hebben voor de Amsterdamse taximarkt”, zo besluit Bakali.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Amsterdamse wethouder wil maatregelen Taxi Aanpak nog eens kritisch bekijken”

Paulus|28.03.23|02:26

Taxi’s zijn niet meer gebonden aan een vaste telefoonpaal maar zijn nu een compleet rijdende computers met telefoon data gps blackboxen betaalautomaten enz.
Dat houdt in dat we niet meer met 30 wagens op één plek hoeven te staan wachten op klanten.
Aan de trambaanontheffing kunt u de gehele regelgeving hangen met betrekking tot de ontheffingen en gedragingen waar de taxi’s zich aan dienen te houden. Er zijn hotels met stopverboden voor de deur!

Paulus|28.03.23|02:27

Als we aan de tto vergunning, de ontheffing en de gedraging voor de stopverboden regelen dan creëren we daarmee meteen een verbod voor alle buitentaxi’s om overal maar te stoppen om zich als taxi aan te bieden.

Sjaak Hoek|28.03.23|12:20

als je als gewone taxi vanuit hoorn een klant naar een hotel in amsterdam moet brengen en je staat bij een hotel uit te laden krijg je ook € 108 aan je broek zo gaat de amsterdamse boa,s om met taxi,s die niet aangesloten zijn bij een tto gewoon schandalig

Amsterdamse wethouder wil maatregelen Taxi Aanpak nog eens kritisch bekijken | TaxiPro
Taxibeleid

Amsterdamse wethouder wil maatregelen Taxi Aanpak nog eens kritisch bekijken

Taxi's in Amsterdam
Taxi's in Amsterdam. Foto: Shutterstock/Karasev Viktor

Melanie van der Horst, wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam, gaat de komende maanden onderzoeken of de maatregelen uit de Amsterdamse Taxi Aanpak nog passend zijn. Dat schrijft ze in een brief gericht aan Taxicollectief020, die in handen is van TaxiPro. De actiegroep voerde vorige maand een gesprek met Van der Horst over het huidige taxibeleid.

“Ik neem jullie verhalen mee over bijvoorbeeld de (financiële) gevolgen van de coronacrisis en het beperkte aanbod van elektrische voertuigen”, zegt Van der Horst over haar voornemen om te onderzoeken of de maatregelen uit de Amsterdamse Taxi Aanpak nog steeds passend zijn. “Eind 2023 zal de evaluatie van de taxiwetgeving in WP 2000 (Wet Personenvervoer 2000) afgerond zijn en kijken we welke kansen dit biedt voor Amsterdam.”

Op 22 februari vond er een gesprek plaats tussen de gemeente Amsterdam, waaronder wethouder Melanie van der Horst, en een aantal bezorgde taxichauffeurs. Tijdens dat gesprek pleitte de actiegroep voor een flinke beleidsherziening. Zo wil de actiegroep onder meer zichtbare en vaste standplaatsen op hotspots, vrijstelling voor het stopverbod en uitstel omtrent elektrisch rijden naar 2030.

Deur op een kier

Wat dat laatste punt betreft, moet wethouder Van der Horst de chauffeurs teleurstellen. “Op dit moment kan ik niet op jullie verzoek ingaan, maar ik zal dit onderwerp met de TTO’s (Toegelaten Taxi Organisaties) bespreken en hier op een later moment op terugkomen”, schrijft de wethouder over het verzoek van uitstel.

Wat betreft de vrijstelling voor het stopverbod, zet Van der Horst de deur op een kier. “Daar waar regels gelden, moeten deze worden nageleefd. Een stopverbod wordt ingesteld waar de verkeersveiligheid en/of leefbaarheid in het geding komt. Ik begrijp dat stopverboden tot problemen kunnen leiden. Graag hoor ik of er specifieke plekken zijn waar een stopverbod niet logisch is. Dan gaan wij daar naar kijken.”

Balans

Ook hebben de chauffeurs tijdens het gesprek hun zorgen geuit over het afnemende aantal taxistandplaatsen in de Amsterdamse binnenstad. “Bij het bepalen waar standplaatsen voor opstapvervoer komen, kijkt de gemeente naar vraag en aanbod en of een standplaats past in de buurt”, zegt de wethouder daarover. “We kijken naar de behoefte aan taxi’s gedurende de dag en de nacht, en we schalen op waar nodig en waar dat kan.”

Zogeheten schone taxistandplaatsen spelen daarin een cruciale rol. “Zolang het niet verplicht is om uitstootvrij te rijden, wil de gemeente het gebruik van uitstootvrije taxi’s stimuleren. Daarom zijn steeds meer taxistandplaatsen alleen nog toegankelijk voor uitstootvrije taxi’s. Chauffeurs die uitstootvrij rijden hebben hierdoor een extra voordeel. We passen dit beleid toe op alle plekken die opnieuw worden ingericht of die een nieuwe invulling krijgen.”

“Tegelijkertijd heb ik begrepen dat het niet voor elke chauffeur op dit moment mogelijk is om een uitstootvrij voertuig aan te schaffen”, vervolgt de D66-bewindsvrouw haar verhaal. “Ook ik zie het belang van voldoende standplaatsen in de stad. We zullen nogmaals kijken of er op dit moment een goede balans is.”

Economische route

De chauffeurs maakten in hun pleidooi ook een groot punt van de trambaanontheffingen. Zij willen dat alle trambanen onder de trambaanontheffing vallen, zodat chauffeurs minder om hoeven te rijden waardoor er lagere tarieven voor klanten ontstaan. Taxi’s mogen momenteel, weliswaar onder bepaalde voorwaarden, met een ontheffing gebruik maken van de lijnbusbaan.

“Per lijnbusbaan wordt een afweging gemaakt of medegebruik wenselijk, mogelijk en veilig is”, aldus Van der Horst. “We kijken dan bijvoorbeeld naar verkeersveiligheid, aanwezige infrastructuur en de doorrijtijd van het openbaar vervoer. We hebben afgesproken dat het Taxiteam binnen de gemeente uitzoekt waarom bepaalde lijnbusbanen de afgelopen jaren gesloten zijn voor taxi’s.” Als dit onderzoek is afgerond, zal de gemeente de taxichauffeurs hier verder over informeren.

Inspraak

De actiegroep eiste tot slot in hun pleidooi voor een herziening van het huidige taxibeleid, dat ze inspraak willen hebben in iedere verandering die plaatsvindt binnen de Amsterdamse taximarkt. Volgens Melanie van der Horst voert de gemeente regelmatig overleg met het taxichauffeurspanel, dat uit ongeveer tweehonderd chauffeurs bestaat. “Dat kan het soms lastig maken om alles even inhoudelijk te bespreken. Daarom stel ik voor dat zodra er meer bekend is over toekomstige aanpassingen in het taxibeleid, ik jullie uitnodig om dat met ons te bespreken”, aldus de Amsterdamse wethouder.

Onder taxichauffeurs die werkzaam zijn in de hoofdstad, heerst teleurstelling over de reactie van de wethouder. Zouhair Bakali, een van de woordvoerders van de actiegroep, is een van hen. “We kunnen hier niet zoveel mee”, zegt hij daarover. “Er worden veel woorden gebruikt, maar inhoudelijk wordt er eigenlijk niks gezegd. Het is al jaren hetzelfde liedje. Tijdens ieder gesprek hoort de gemeente ons aan, maar gebeurt er uiteindelijk helemaal niks. En dat terwijl wij een positieve invloed willen hebben op het taxibeleid binnen de gemeente Amsterdam. Ze luisteren gewoon niet naar ons. Desalniettemin blijven wij ons best doen om een zo’n goed mogelijke inbreng te hebben voor de Amsterdamse taximarkt”, zo besluit Bakali.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Amsterdamse wethouder wil maatregelen Taxi Aanpak nog eens kritisch bekijken”

Paulus|28.03.23|02:26

Taxi’s zijn niet meer gebonden aan een vaste telefoonpaal maar zijn nu een compleet rijdende computers met telefoon data gps blackboxen betaalautomaten enz.
Dat houdt in dat we niet meer met 30 wagens op één plek hoeven te staan wachten op klanten.
Aan de trambaanontheffing kunt u de gehele regelgeving hangen met betrekking tot de ontheffingen en gedragingen waar de taxi’s zich aan dienen te houden. Er zijn hotels met stopverboden voor de deur!

Paulus|28.03.23|02:27

Als we aan de tto vergunning, de ontheffing en de gedraging voor de stopverboden regelen dan creëren we daarmee meteen een verbod voor alle buitentaxi’s om overal maar te stoppen om zich als taxi aan te bieden.

Sjaak Hoek|28.03.23|12:20

als je als gewone taxi vanuit hoorn een klant naar een hotel in amsterdam moet brengen en je staat bij een hotel uit te laden krijg je ook € 108 aan je broek zo gaat de amsterdamse boa,s om met taxi,s die niet aangesloten zijn bij een tto gewoon schandalig