Pixabay - Taxi
Schriftelijke vragen

Groningse partijen: ‘Er lijkt geen taxibeleid te zijn’

Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Pexels

Volgens D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen, lijkt er in de gemeente geen taxibeleid te zijn. Dat stellen de partijen in een brief aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). De fracties van deze vier lokale partijen hebben daarom middels vier schriftelijke vragen het college om opheldering gevraagd.

Vorige week trokken Groningse taxichauffeurs aan de bel, omtrent het taxibeleid van de gemeente. De chauffeurs stellen dat ze van steeds minder busbanen gebruik mogen maken, waardoor ze vaker moeten omrijden. Daardoor worden ritten duurder voor klanten. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een rit van 10 euro ineens 25 euro kost, omdat wij moeten omrijden”, zei taxichauffeur Shah daar vorige week over. “Gevolg daarvan is dat deze passagiers nooit meer een taxi zullen nemen. Daardoor is er minder werk, waardoor wij inkomsten mislopen.”

Ook over de prijs van een ontheffing, waarmee taxichauffeurs wél van sommige busbanen gebruik mogen maken, heerst onvrede. Deze is namelijk meer dan verdubbeld, van 112 naar 350 euro. “En dat terwijl we van minder busbanen gebruik mogen maken. Waar betaal ik die 350 euro dan nog voor”, vroeg Shah zich hardop af. Een woordvoerder liet in een reactie weten dat deze verhoging te maken heeft met de klimaatambities van de gemeente Groningen.

Behoefte

D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen maken zich zorgen over deze problematiek. Dat blijkt uit de schriftelijke vragen die ze vorige week vrijdag stelden aan het college, naar aanleiding van berichtgeving van RTV Noord. “Het taxivervoer neemt in Groningen een belangrijke plek in”, zo stellen de partijen. “Inwoners en bezoekers van Groningen zijn gebaat bij een goed functionerende taxibranche. Het voorziet in een duidelijke behoefte. Deze branche is daarvoor in belangrijke mate afhankelijk van de gemeente.”

De vier fracties zien taxivervoer als een noodzakelijke aanvulling op het openbaar vervoer. “Zeker omdat het openbaar vervoer niet overal rijdt en zeker niet op alle tijdstippen. Ook het comfort en de snelheid van taxivervoer horen bij het zijn van een goed bereikbare, dynamische en gastvriendelijke stad”, aldus Tom Rustebiel (D66), Rik Heiner (VVD), Karoline de Groot (Student en Stad) en Amrut Sijbolts (Stadspartij 100%).

Losse beslissingen

Volgens deze partijen lijkt het er zelfs op, dat de gemeente Groningen helemaal geen taxibeleid heeft. “Er worden losse beslissingen genomen over standplaatsen, over rijroutes, over het al dan niet gebruiken van busbanen en over de ontheffingen in combinatie met de ambitie om de branche te verduurzamen.”

D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen vragen zich gezamenlijk af hoe het college kijkt naar de positie van het taxivervoer, binnen de gehele vervoersketen. Ook stellen de partijen dat er op de busbanen voldoende plek is voor taxi’s. “Wat heeft het college doen besluiten taxi’s van de busbanen te weren en is het college bereid dit te heroverwegen?”, zo luidt een van de vragen.

Daarnaast willen de partijen van het college weten wat ze doen met de meeropbrengsten van de meer dan verdubbelde prijs voor een busbaanontheffing. “Worden ze bijvoorbeeld gebruikt om te helpen de branche te verduurzamen? Zo niet, waarom niet? En wat doet het college nog meer – anders dan normeren en beprijzen – om het doel van elektrisch taxivervoer in 2025 te halen? Is daar overleg met de sector over?”

Drempels

De gemeente Groningen liet eind vorige week desgevraagd weten dat er momenteel nog geen overlegstructuur met taxichauffeurs bestaat. “Maar deze willen we wel graag opzetten”, zei een woordvoerder daarover. De vier fracties zijn daarbij van mening dat een eventueel gesprek inhoudelijk moet gaan over het oplossen van de problemen waar taxichauffeurs momenteel mee te kampen zeggen te hebben. “Wat D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen betreft gaat dit gesprek vooral over drempels waar taxichauffeurs tegenaan lopen en vormt beleid niet het vertrekpunt maar het eindpunt”, zo besluiten de partijen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Groningse partijen: ‘Er lijkt geen taxibeleid te zijn’ | TaxiPro
Pixabay - Taxi
Schriftelijke vragen

Groningse partijen: ‘Er lijkt geen taxibeleid te zijn’

Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Pexels

Volgens D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen, lijkt er in de gemeente geen taxibeleid te zijn. Dat stellen de partijen in een brief aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). De fracties van deze vier lokale partijen hebben daarom middels vier schriftelijke vragen het college om opheldering gevraagd.

Vorige week trokken Groningse taxichauffeurs aan de bel, omtrent het taxibeleid van de gemeente. De chauffeurs stellen dat ze van steeds minder busbanen gebruik mogen maken, waardoor ze vaker moeten omrijden. Daardoor worden ritten duurder voor klanten. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een rit van 10 euro ineens 25 euro kost, omdat wij moeten omrijden”, zei taxichauffeur Shah daar vorige week over. “Gevolg daarvan is dat deze passagiers nooit meer een taxi zullen nemen. Daardoor is er minder werk, waardoor wij inkomsten mislopen.”

Ook over de prijs van een ontheffing, waarmee taxichauffeurs wél van sommige busbanen gebruik mogen maken, heerst onvrede. Deze is namelijk meer dan verdubbeld, van 112 naar 350 euro. “En dat terwijl we van minder busbanen gebruik mogen maken. Waar betaal ik die 350 euro dan nog voor”, vroeg Shah zich hardop af. Een woordvoerder liet in een reactie weten dat deze verhoging te maken heeft met de klimaatambities van de gemeente Groningen.

Behoefte

D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen maken zich zorgen over deze problematiek. Dat blijkt uit de schriftelijke vragen die ze vorige week vrijdag stelden aan het college, naar aanleiding van berichtgeving van RTV Noord. “Het taxivervoer neemt in Groningen een belangrijke plek in”, zo stellen de partijen. “Inwoners en bezoekers van Groningen zijn gebaat bij een goed functionerende taxibranche. Het voorziet in een duidelijke behoefte. Deze branche is daarvoor in belangrijke mate afhankelijk van de gemeente.”

De vier fracties zien taxivervoer als een noodzakelijke aanvulling op het openbaar vervoer. “Zeker omdat het openbaar vervoer niet overal rijdt en zeker niet op alle tijdstippen. Ook het comfort en de snelheid van taxivervoer horen bij het zijn van een goed bereikbare, dynamische en gastvriendelijke stad”, aldus Tom Rustebiel (D66), Rik Heiner (VVD), Karoline de Groot (Student en Stad) en Amrut Sijbolts (Stadspartij 100%).

Losse beslissingen

Volgens deze partijen lijkt het er zelfs op, dat de gemeente Groningen helemaal geen taxibeleid heeft. “Er worden losse beslissingen genomen over standplaatsen, over rijroutes, over het al dan niet gebruiken van busbanen en over de ontheffingen in combinatie met de ambitie om de branche te verduurzamen.”

D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen vragen zich gezamenlijk af hoe het college kijkt naar de positie van het taxivervoer, binnen de gehele vervoersketen. Ook stellen de partijen dat er op de busbanen voldoende plek is voor taxi’s. “Wat heeft het college doen besluiten taxi’s van de busbanen te weren en is het college bereid dit te heroverwegen?”, zo luidt een van de vragen.

Daarnaast willen de partijen van het college weten wat ze doen met de meeropbrengsten van de meer dan verdubbelde prijs voor een busbaanontheffing. “Worden ze bijvoorbeeld gebruikt om te helpen de branche te verduurzamen? Zo niet, waarom niet? En wat doet het college nog meer – anders dan normeren en beprijzen – om het doel van elektrisch taxivervoer in 2025 te halen? Is daar overleg met de sector over?”

Drempels

De gemeente Groningen liet eind vorige week desgevraagd weten dat er momenteel nog geen overlegstructuur met taxichauffeurs bestaat. “Maar deze willen we wel graag opzetten”, zei een woordvoerder daarover. De vier fracties zijn daarbij van mening dat een eventueel gesprek inhoudelijk moet gaan over het oplossen van de problemen waar taxichauffeurs momenteel mee te kampen zeggen te hebben. “Wat D66, VVD, Student en Stad en Stadspartij 100% voor Groningen betreft gaat dit gesprek vooral over drempels waar taxichauffeurs tegenaan lopen en vormt beleid niet het vertrekpunt maar het eindpunt”, zo besluiten de partijen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.