ANP - Taxikeurmerk Breda
Frustratie

Bredase taxichauffeurs zijn keurmerk beu: ‘Veel frustratie over’

Bredase taxichauffeurs hebben een keurmerk nodig om te mogen werken op de standplaatsen. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Taxichauffeurs in Breda zijn helemaal klaar met het keurmerk dat ze nodig hebben om te mogen werken op de taxistandplaatsen. Om dat kenbaar te maken, staakten verschillende chauffeurs vorige week zondag tijdens carnaval op de standplaats aan de Prinsenkade. “Wij hebben het gevoel dat we onderaan het lijstje staan.”

Sinds 2019 hebben Bredase taxichauffeurs een kwaliteitskeurmerk nodig. Zonder dat keurmerk mogen ze geen werkzaamheden verrichten op de standplaatsen. Tijdens carnaval komen er volgens de chauffeurs echter veel taxi’s van buiten Breda om klanten te vervoeren. Zij beschikken niet over het Bredase keurmerk, maar vervoeren wel passagiers. “Wij betalen voor dit keurmerk”, zegt een van de chauffeurs tegen Breda Vandaag. “Dan wil je daar ook iets voor terugkrijgen, maar dat gebeurt niet. Er wordt massaal gereden door taxi’s zonder keurmerk. En die taxi’s worden amper gecontroleerd. Dit kan zo niet langer.”

Jan en alleman

De vertegenwoordiger van Taxi Breda Nu bevestigt dit beeld. Ook hij legde tijdens de staking tijdelijk zijn werkzaamheden neer. “Ik vind het een goed initiatief”, verklaart hij tegenover TaxiPro. “Tijdens carnaval hebben wij geconstateerd dat jan en alleman, ook taxibedrijven van buiten Breda, gewoon aan konden sluiten op de standplaatsen. Daar zaten ook zwartrijders tussen. Dan heb je dus niks aan zo’n keurmerk, terwijl wij er wel voor moeten betalen. Je kunt veel regels met elkaar afspreken. Maar als deze niet worden gehandhaafd, dan heb je er helemaal niets aan.”

Volgens de vertegenwoordiger van het Bredase taxibedrijf liet ook de handhaving te wensen over. “Ik heb ze in ieder geval niet gezien. Later heb ik van de handhaving begrepen dat ze op bepaalde tijdstippen wel aanwezig waren en een aantal kentekens hebben genoteerd. Dat heeft echter niets uitgehaald, want even later stonden deze taxi’s weer achter ons om klanten op te pikken.”

Gesloten taximarkt

Het feit dat taxi’s uit andere steden naar Breda kunnen komen om te werken, heeft ermee te maken dat Breda een zogeheten open taximarkt is. “Wij hebben hier geen gesloten taximarkt, dus andere taxibedrijven kunnen hier gewoon werken buiten de standplaatsen om. Ik vraag me echt af hoe dat kan. Die chauffeurs stopten langs de weg om klanten op te halen. Dat is helemaal niet toegestaan, want zo belemmer je het doorgaande verkeer. Het klopt gewoon niet. Doordat we geen gesloten taximarkt zijn, staat de deur wagenwijd open voor taxi’s uit andere steden. Wij hebben het gevoel dat we onderaan het lijstje staan. Daar is veel frustratie over.”

Daarom willen de chauffeurs zo snel mogelijk met de gemeente over dit onderwerp in gesprek. “Het is gewoon een probleem. Dit gaat over de hele Bredase taxisector. Iedereen heeft ideeën over hoe het verder moet. Daar moeten we samen over in gesprek. Er moet een dialoog komen tussen de taxisector en de gemeente Breda, waar verschillende oplossingen uit voort moeten komen. Daarna moeten we kijken welke oplossingen voor beide partijen het best uitvoerbaar is.”

Knelpunten

De gemeente Breda laat op haar beurt weten al vaker gesprekken te voeren met taxichauffeurs die de lokale sector vertegenwoordigen. “Binnen de gemeente hebben we een taxiplatform waarin de taxibranche vertegenwoordigd is”, zo laat een woordvoerder van de gemeente weten. “We komen regelmatig samen en bespreken dan onder meer de knelpunten.”

Tevens geeft Breda aan dat er wel degelijk gecontroleerd wordt op de taxistandplaatsen. “Op die standplaatsen is toezicht aanwezig om te voorkomen dat taxi’s zonder keurmerk plaats kunnen nemen. Op drukke avonden, zo ook tijdens carnaval, staan er altijd stewards bij de taxistandplaatsen. Zij handhaven op het keurmerk, dat expliciet verbonden is aan deze standplaatsen. Het staat overige aanbieders echter nog steeds vrij om op andere plaatsen in de stad klanten op te pikken.”

“In Breda kennen we geen gesloten taximarkt”, legt de woordvoerder verder uit. “Dat betekent dat alle geregistreerde taxi’s hun werk hier gewoon mogen doen, ook die van buiten Breda. Dat is wat op drukke dagen, zoals met carnaval, dan ook gebeurt. Het is aan de bezoekers van de binnenstad zelf om te bepalen of ze instappen op de officiële standplaats bij een taxi met een Bredaas taxikeurmerk of bij een andere aanbieder.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bredase taxichauffeurs zijn keurmerk beu: ‘Veel frustratie over’ | TaxiPro
ANP - Taxikeurmerk Breda
Frustratie

Bredase taxichauffeurs zijn keurmerk beu: ‘Veel frustratie over’

Bredase taxichauffeurs hebben een keurmerk nodig om te mogen werken op de standplaatsen. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Taxichauffeurs in Breda zijn helemaal klaar met het keurmerk dat ze nodig hebben om te mogen werken op de taxistandplaatsen. Om dat kenbaar te maken, staakten verschillende chauffeurs vorige week zondag tijdens carnaval op de standplaats aan de Prinsenkade. “Wij hebben het gevoel dat we onderaan het lijstje staan.”

Sinds 2019 hebben Bredase taxichauffeurs een kwaliteitskeurmerk nodig. Zonder dat keurmerk mogen ze geen werkzaamheden verrichten op de standplaatsen. Tijdens carnaval komen er volgens de chauffeurs echter veel taxi’s van buiten Breda om klanten te vervoeren. Zij beschikken niet over het Bredase keurmerk, maar vervoeren wel passagiers. “Wij betalen voor dit keurmerk”, zegt een van de chauffeurs tegen Breda Vandaag. “Dan wil je daar ook iets voor terugkrijgen, maar dat gebeurt niet. Er wordt massaal gereden door taxi’s zonder keurmerk. En die taxi’s worden amper gecontroleerd. Dit kan zo niet langer.”

Jan en alleman

De vertegenwoordiger van Taxi Breda Nu bevestigt dit beeld. Ook hij legde tijdens de staking tijdelijk zijn werkzaamheden neer. “Ik vind het een goed initiatief”, verklaart hij tegenover TaxiPro. “Tijdens carnaval hebben wij geconstateerd dat jan en alleman, ook taxibedrijven van buiten Breda, gewoon aan konden sluiten op de standplaatsen. Daar zaten ook zwartrijders tussen. Dan heb je dus niks aan zo’n keurmerk, terwijl wij er wel voor moeten betalen. Je kunt veel regels met elkaar afspreken. Maar als deze niet worden gehandhaafd, dan heb je er helemaal niets aan.”

Volgens de vertegenwoordiger van het Bredase taxibedrijf liet ook de handhaving te wensen over. “Ik heb ze in ieder geval niet gezien. Later heb ik van de handhaving begrepen dat ze op bepaalde tijdstippen wel aanwezig waren en een aantal kentekens hebben genoteerd. Dat heeft echter niets uitgehaald, want even later stonden deze taxi’s weer achter ons om klanten op te pikken.”

Gesloten taximarkt

Het feit dat taxi’s uit andere steden naar Breda kunnen komen om te werken, heeft ermee te maken dat Breda een zogeheten open taximarkt is. “Wij hebben hier geen gesloten taximarkt, dus andere taxibedrijven kunnen hier gewoon werken buiten de standplaatsen om. Ik vraag me echt af hoe dat kan. Die chauffeurs stopten langs de weg om klanten op te halen. Dat is helemaal niet toegestaan, want zo belemmer je het doorgaande verkeer. Het klopt gewoon niet. Doordat we geen gesloten taximarkt zijn, staat de deur wagenwijd open voor taxi’s uit andere steden. Wij hebben het gevoel dat we onderaan het lijstje staan. Daar is veel frustratie over.”

Daarom willen de chauffeurs zo snel mogelijk met de gemeente over dit onderwerp in gesprek. “Het is gewoon een probleem. Dit gaat over de hele Bredase taxisector. Iedereen heeft ideeën over hoe het verder moet. Daar moeten we samen over in gesprek. Er moet een dialoog komen tussen de taxisector en de gemeente Breda, waar verschillende oplossingen uit voort moeten komen. Daarna moeten we kijken welke oplossingen voor beide partijen het best uitvoerbaar is.”

Knelpunten

De gemeente Breda laat op haar beurt weten al vaker gesprekken te voeren met taxichauffeurs die de lokale sector vertegenwoordigen. “Binnen de gemeente hebben we een taxiplatform waarin de taxibranche vertegenwoordigd is”, zo laat een woordvoerder van de gemeente weten. “We komen regelmatig samen en bespreken dan onder meer de knelpunten.”

Tevens geeft Breda aan dat er wel degelijk gecontroleerd wordt op de taxistandplaatsen. “Op die standplaatsen is toezicht aanwezig om te voorkomen dat taxi’s zonder keurmerk plaats kunnen nemen. Op drukke avonden, zo ook tijdens carnaval, staan er altijd stewards bij de taxistandplaatsen. Zij handhaven op het keurmerk, dat expliciet verbonden is aan deze standplaatsen. Het staat overige aanbieders echter nog steeds vrij om op andere plaatsen in de stad klanten op te pikken.”

“In Breda kennen we geen gesloten taximarkt”, legt de woordvoerder verder uit. “Dat betekent dat alle geregistreerde taxi’s hun werk hier gewoon mogen doen, ook die van buiten Breda. Dat is wat op drukke dagen, zoals met carnaval, dan ook gebeurt. Het is aan de bezoekers van de binnenstad zelf om te bepalen of ze instappen op de officiële standplaats bij een taxi met een Bredaas taxikeurmerk of bij een andere aanbieder.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.