Ontheffing taxi busbaan
Busbaanontheffingen

Groningse taxichauffeurs luiden noodklok: ‘Minder werk, minder inkomsten’

Busbaan. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Markus Marcinek

Taxichauffeurs in Groningen mogen van de gemeente steeds minder gebruik maken van de busbanen. Daarnaast zijn ook de kosten van een ontheffing, waardoor chauffeurs wel gebruik mogen maken van bepaalde busbanen, fors duurder geworden. De chauffeurs zijn bezorgd en luiden de noodklok. “Waar betaal ik die 350 euro dan nog voor?”

Doordat taxichauffeurs van steeds minder busbanen gebruik mogen maken, moeten ze vaker omrijden. “Overdag scheelt het echt wel tijd als we wel over die busbanen mogen rijden”, legt taxichauffeur Ajay Ramsoebhag tegen RTV Noord. De busbanen bij Peizerweg, Westerhaven, Paterswoldseweg en de Vrydemalaan, zijn voorbeelden van busbanen waar taxichauffeurs geen gebruik meer van mogen maken. “Overdag scheelt het echt wel tijd als we wel over die busbanen mogen rijden.”

Schuld

De eigenaar van het Groningse Taxibedrijf Shah, bevestigt dit beeld. “Wij zijn taxichauffeurs. Het is ons werk om passagiers, op een veilige manier, van A naar B te brengen. En dat op de meest snelle manier”, zegt Shah daarover. Doordat chauffeurs van minder busbanen gebruik mogen maken en dus moeten omrijden, worden ritten duurder voor klanten. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een rit van 10 euro ineens 25 euro kost, omdat wij moeten omrijden.”

“Gevolg daarvan is dat deze passagiers nooit meer een taxi zullen nemen”, vervolgt Shah zijn verhaal. “Daardoor is er minder werk, waardoor wij inkomsten mislopen. Klanten worden ook vaak boos. Mensen klagen over ons en zeggen dat wij ze oplichten, maar dat is niet het geval. Ze zien en begrijpen het wel, maar de schuld komt uiteindelijk toch bij ons te liggen.”

Gestegen kosten

Daarnaast speelt ook nog de kwestie omtrent de ontheffing. Taxichauffeurs kunnen deze tegen betaling aanvragen bij de gemeente, waardoor ze gebruik mogen maken van de nog beschikbare busbanen. De kosten van zo’n ontheffing zijn intussen meer dan verdubbeld. “De kosten voor zo’n ontheffing zijn van 112 euro gestegen naar 350 euro. En dat terwijl we van minder busbanen gebruik mogen maken. Ook zijn verschillende straten al maanden afgesloten, waardoor we alsnog moeten omrijden. Waar betaal ik die 350 euro dan nog voor?”

De gemeente Groningen bevestigt dat de jaarontheffing voor auto’s die rijden op fossiele brandstof, is verhoogd naar 350 euro. “Voor taxi’s op fossiele brandstof is de prijs voor een ontheffing inderdaad gestegen”, zegt de woordvoerder van verkeerswethouder Phillip Broeksma daarover tegen TaxiPro. Volgens hem heeft dat te maken met de klimaatambities van de gemeente. “We willen bedrijven en chauffeurs stimuleren om emissievrij te rijden. Voor emissievrije taxi’s is een jaarontheffing gratis. Dat past binnen het beleid van de gemeente om in 2035 CO2-neutraal te zijn.”

Gevaarlijke situaties

Wat betreft het toelaten van taxi’s op diverse busbanen, antwoordt de gemeente: “Wij schrappen geen busbanen, taxichauffeurs mogen alleen niet meer overal rijden. Bijvoorbeeld op de Peizerbaan. Die is uit veiligheidsoverwegingen gesloten voor taxi’s. Er werd regelmatig te hard gereden wat voor gevaarlijke situaties zorgde. In het verleden was ons beleid dat alle taxi’s van de busbanen gebruik mochten maken. Inmiddels zijn we daar strenger in geworden om drukte door andere groepen dan het openbaar vervoer op de busbanen te voorkomen.”

“Het kan dus zijn dat taxi’s op sommige trajecten moeten omrijden, maar veiligheid staat voorop”, vervolgt de woordvoerder zijn verhaal. “Om de doorstroming op sommige trajecten te kunnen garanderen zijn taxi’s niet toegestaan, tenzij het een taxi is met een ontheffing, bijvoorbeeld voor Wmo-vervoer. Bij dit type vervoer worden namelijk vaak meerdere reizigers tegelijk vervoerd.”

Overlegstructuur

De taxichauffeurs hekelen tot de slot de gebrekkige communicatie van de gemeente Groningen omtrent deze kwestie. Zo vinden ze dat ze door de gemeente onvoldoende bij deze problematiek betrokken worden. “Er is momenteel geen overlegstructuur, maar deze willen we wel graag opzetten”, zegt de gemeente daarover.

Volgens de woordvoerder is een van de redenen waarom er nog geen overlegstructuur bestaat, omdat de chauffeurs in Groningen volgens hem niet verenigd zijn. “De taxichauffeurs komen vaak van buiten de stad om hier in het weekend hun geld te verdienen. Binnenkort zitten we wel met een aantal verontruste chauffeurs om tafel, om over het taxibeleid in Groningen te praten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Groningse taxichauffeurs luiden noodklok: ‘Minder werk, minder inkomsten’”

Ferry Sonder|05.04.23|01:17

Ook hier…ga volledig elektrisch rijden met de taxi.
Met de huidige dieselprijzen is dat ook nog s n stuk goedkoper.

Een elektrische auto heeft ook veel minder onderhoud nodig.
Een VW ID4 of Skoda Enyaq hoeft maar 1 keer in de 2 jaar n onderhoudsbeurt

Willem Jansen|05.04.23|15:41

Wat een leuk iniatief en opladen zeker met een Diesel agregaat😂

Groningse taxichauffeurs luiden noodklok: ‘Minder werk, minder inkomsten’ | TaxiPro
Ontheffing taxi busbaan
Busbaanontheffingen

Groningse taxichauffeurs luiden noodklok: ‘Minder werk, minder inkomsten’

Busbaan. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Markus Marcinek

Taxichauffeurs in Groningen mogen van de gemeente steeds minder gebruik maken van de busbanen. Daarnaast zijn ook de kosten van een ontheffing, waardoor chauffeurs wel gebruik mogen maken van bepaalde busbanen, fors duurder geworden. De chauffeurs zijn bezorgd en luiden de noodklok. “Waar betaal ik die 350 euro dan nog voor?”

Doordat taxichauffeurs van steeds minder busbanen gebruik mogen maken, moeten ze vaker omrijden. “Overdag scheelt het echt wel tijd als we wel over die busbanen mogen rijden”, legt taxichauffeur Ajay Ramsoebhag tegen RTV Noord. De busbanen bij Peizerweg, Westerhaven, Paterswoldseweg en de Vrydemalaan, zijn voorbeelden van busbanen waar taxichauffeurs geen gebruik meer van mogen maken. “Overdag scheelt het echt wel tijd als we wel over die busbanen mogen rijden.”

Schuld

De eigenaar van het Groningse Taxibedrijf Shah, bevestigt dit beeld. “Wij zijn taxichauffeurs. Het is ons werk om passagiers, op een veilige manier, van A naar B te brengen. En dat op de meest snelle manier”, zegt Shah daarover. Doordat chauffeurs van minder busbanen gebruik mogen maken en dus moeten omrijden, worden ritten duurder voor klanten. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een rit van 10 euro ineens 25 euro kost, omdat wij moeten omrijden.”

“Gevolg daarvan is dat deze passagiers nooit meer een taxi zullen nemen”, vervolgt Shah zijn verhaal. “Daardoor is er minder werk, waardoor wij inkomsten mislopen. Klanten worden ook vaak boos. Mensen klagen over ons en zeggen dat wij ze oplichten, maar dat is niet het geval. Ze zien en begrijpen het wel, maar de schuld komt uiteindelijk toch bij ons te liggen.”

Gestegen kosten

Daarnaast speelt ook nog de kwestie omtrent de ontheffing. Taxichauffeurs kunnen deze tegen betaling aanvragen bij de gemeente, waardoor ze gebruik mogen maken van de nog beschikbare busbanen. De kosten van zo’n ontheffing zijn intussen meer dan verdubbeld. “De kosten voor zo’n ontheffing zijn van 112 euro gestegen naar 350 euro. En dat terwijl we van minder busbanen gebruik mogen maken. Ook zijn verschillende straten al maanden afgesloten, waardoor we alsnog moeten omrijden. Waar betaal ik die 350 euro dan nog voor?”

De gemeente Groningen bevestigt dat de jaarontheffing voor auto’s die rijden op fossiele brandstof, is verhoogd naar 350 euro. “Voor taxi’s op fossiele brandstof is de prijs voor een ontheffing inderdaad gestegen”, zegt de woordvoerder van verkeerswethouder Phillip Broeksma daarover tegen TaxiPro. Volgens hem heeft dat te maken met de klimaatambities van de gemeente. “We willen bedrijven en chauffeurs stimuleren om emissievrij te rijden. Voor emissievrije taxi’s is een jaarontheffing gratis. Dat past binnen het beleid van de gemeente om in 2035 CO2-neutraal te zijn.”

Gevaarlijke situaties

Wat betreft het toelaten van taxi’s op diverse busbanen, antwoordt de gemeente: “Wij schrappen geen busbanen, taxichauffeurs mogen alleen niet meer overal rijden. Bijvoorbeeld op de Peizerbaan. Die is uit veiligheidsoverwegingen gesloten voor taxi’s. Er werd regelmatig te hard gereden wat voor gevaarlijke situaties zorgde. In het verleden was ons beleid dat alle taxi’s van de busbanen gebruik mochten maken. Inmiddels zijn we daar strenger in geworden om drukte door andere groepen dan het openbaar vervoer op de busbanen te voorkomen.”

“Het kan dus zijn dat taxi’s op sommige trajecten moeten omrijden, maar veiligheid staat voorop”, vervolgt de woordvoerder zijn verhaal. “Om de doorstroming op sommige trajecten te kunnen garanderen zijn taxi’s niet toegestaan, tenzij het een taxi is met een ontheffing, bijvoorbeeld voor Wmo-vervoer. Bij dit type vervoer worden namelijk vaak meerdere reizigers tegelijk vervoerd.”

Overlegstructuur

De taxichauffeurs hekelen tot de slot de gebrekkige communicatie van de gemeente Groningen omtrent deze kwestie. Zo vinden ze dat ze door de gemeente onvoldoende bij deze problematiek betrokken worden. “Er is momenteel geen overlegstructuur, maar deze willen we wel graag opzetten”, zegt de gemeente daarover.

Volgens de woordvoerder is een van de redenen waarom er nog geen overlegstructuur bestaat, omdat de chauffeurs in Groningen volgens hem niet verenigd zijn. “De taxichauffeurs komen vaak van buiten de stad om hier in het weekend hun geld te verdienen. Binnenkort zitten we wel met een aantal verontruste chauffeurs om tafel, om over het taxibeleid in Groningen te praten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Groningse taxichauffeurs luiden noodklok: ‘Minder werk, minder inkomsten’”

Ferry Sonder|05.04.23|01:17

Ook hier…ga volledig elektrisch rijden met de taxi.
Met de huidige dieselprijzen is dat ook nog s n stuk goedkoper.

Een elektrische auto heeft ook veel minder onderhoud nodig.
Een VW ID4 of Skoda Enyaq hoeft maar 1 keer in de 2 jaar n onderhoudsbeurt

Willem Jansen|05.04.23|15:41

Wat een leuk iniatief en opladen zeker met een Diesel agregaat😂