Uber-protest
Woensdag

FNV: taxichauffeurs voeren opnieuw actie tegen Uber

Sfeerimpressie van protest Uber-chauffeurs op dinsdag 7 februari. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Diverse taxichauffeurs die werkzaam zijn voor Uber, voeren woensdag opnieuw actie. Dat meldt FNV. Volgens de vakbond luistert Uber nog steeds niet naar de chauffeurs en behandelt het van origine Amerikaanse taxiplatform hen nog steeds slecht.

“Uber heeft meer dan voldoende geld voor een nieuw hoofdkantoor, maar de chauffeurs weten niet eens of ze met hun inkomen het einde van de maand halen”, zegt Els Franssens van FNV Platformwerk daarover. Ze doelt daarmee op de locatie waar de protestactie gehouden wordt, namelijk voor het gloednieuwe kantoor wat onlangs in gebruik is genomen.

Buitenspel

De vakbond stelt dat de chauffeurs de lage inkomsten en het tafereel dat ze bij de eerste de beste klacht van een klant geblokkeerd worden, spuugzat zijn. ‘Chauffeurs worden te snel geblokkeerd door Uber’, aldus FNV. ‘Als een klant een klacht indient, staat de chauffeur direct buitenspel. De chauffeur kan zijn kant van het verhaal niet doen, want het is voor chauffeurs amper mogelijk direct contact met Uber te krijgen. Maar door de blokkade is hij vervolgens wel meteen zijn inkomen kwijt.’

‘Mocht de chauffeur toch contact krijgen met Uber, zodat de blokkade opgeheven kan worden, dan blijft er alsnog voor altijd een waarschuwing in het personeelsdossier staan’, vervolgt de vakbond haar verhaal. ‘Na een volgende klacht van een passagier wordt de chauffeur op staande voet ontslagen, zonder dat de chauffeur wordt gehoord. Dat zorgt voor veel stress en onzekerheid.’

Data

Daarnaast eisen de chauffeurs dat ze hun eigen dossiers mogen inzien. Data over aantallen ritten en uren of de verdiensten zouden momenteel niet toegankelijk zijn. FNV wil dat de data over de hele periode dat de chauffeurs voor Uber rijden, op een makkelijke en snelle manier voor hen beschikbaar komen.

Tot slot laten de chauffeurs weten een beter inkomen te willen. Om dat te bereiken, willen ze een einde aan de zogeheten ‘Saver-optie’. ‘Door deze kortingsoptie rijden chauffeurs mensen rond zonder er zelf ook maar iets aan over te houden’, zo besluit de vakbond.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “FNV: taxichauffeurs voeren opnieuw actie tegen Uber”

Jeroen Van der heijden.|26.04.23|11:36

Ik rij al 4 jaar voor uber en ik heb nog geen 1 klacht gehad van een passagier. Dus dat voorbeeld ligt wel echt aan de netheid van een chauffeur. Wel wordt je door über weggezet alsof je er niet toe doet. Je kan claims indienen wat je wilt maar niemand die je helpt. Voor speciale vragen zeggen ze dan dat het wordt doorgestuurd naar een speciaal team. Vervolgens krijg je nooit meer antwoord en dat gebeurt altijd.FNV is eveneens zo in deze discussie we moeten opkomen vooronszelf, niet via fnv!!

Jeroen Van der heijden.|26.04.23|11:37

Daarnaast heb ik van de laatste 500 beoordelingen die geregistreerd worden 3 onder de 5 sterren. Ik heb dus een score van 4.98 uber zou echt niet zeggen het valt op dat je goed bezig bent en we bedanken je daar voor of een extra bonus ofzo. Nee hoor niks… 0 respect.

Jan de Waal|26.04.23|12:19

Tuurlijk lacht Uber zijn zwoegers uit denken jullie nou echt dat je met Demonstraties Uber onder druk kunnen zetten ,er is maar 1 altenatief en dat is massaal je Uber App verwijderen!!! Als de Uber klanten geen taxi meer kunnen krijgen of de wachttijd te lang wordt dan zal een percentage Uber klanten een altenatief gaan zoeken zoals weer een centrale bellen of naar een standplaats komen lopen ,netjes op de meter rijden ook de kleine ritjes !

Jeroen Jansma|26.04.23|14:23

@jan gewoon een eerlijke applicatie met goede prijzen en klantenservice kan natuurlijk ook :) wachten in een rijtje met taxis hoeft voor mij ook weer niet. Maar 25% inleveren voor 0 service 0 medezeggenschap is het andere uiterste !! Voor die 25% mag je meer service verwachten. Daar betaal je voor.

Ali Ates|27.04.23|16:58

Stop met onzin verhalen,in Amsterdam haal je de hoogste omzet met uber,
FNV wil dat chauffeurs in loondienst gaan waardoor ze meer loonbelasting en en pensioen belasting kunnen innen van Uber

Angeliek Messing|27.04.23|17:27

je kiest er zelf voor om je bij uber aan te melden en je weet de voorwaarde .
je bij een echt taxibedrijf aan melden verhoogt ook de kwalitijd van de taxi , bedrijven als uber o.a.maken de markt kapot , maar ook de service , zorg dat je bij een echt taxibedrijf zit waar personeel ook betaald worden naar waarde , zodat de kwaliteit service en opleiding ook gegarandeerd is , en dat je ook weet dat het personeel gewoon betaald wordt.

Taxi Volendam|02.05.23|10:11

Uber is bezig de Taximarkt te veroveren door jou lekker en afhankelijk van hen te maken.
Nog even en ze rijden met de door hun reeds bestelde zelfrijdende Taxi’s.
Dat is waar je nu aan meewerkt door voor een dergelijk platform en mevr. Kroes te werken.
Je mag dadelijk hooguit de ritjes voor hun doen waarbij passagier begeleiding vereist is.
Het is een doodlopende weg zonder deugdelijk toekomst beleid voor de chauffeur. De overheid is reeds dik 20 jaar in een diep taxibeleidslaap verzonken.

FNV: taxichauffeurs voeren opnieuw actie tegen Uber | TaxiPro
Uber-protest
Woensdag

FNV: taxichauffeurs voeren opnieuw actie tegen Uber

Sfeerimpressie van protest Uber-chauffeurs op dinsdag 7 februari. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Diverse taxichauffeurs die werkzaam zijn voor Uber, voeren woensdag opnieuw actie. Dat meldt FNV. Volgens de vakbond luistert Uber nog steeds niet naar de chauffeurs en behandelt het van origine Amerikaanse taxiplatform hen nog steeds slecht.

“Uber heeft meer dan voldoende geld voor een nieuw hoofdkantoor, maar de chauffeurs weten niet eens of ze met hun inkomen het einde van de maand halen”, zegt Els Franssens van FNV Platformwerk daarover. Ze doelt daarmee op de locatie waar de protestactie gehouden wordt, namelijk voor het gloednieuwe kantoor wat onlangs in gebruik is genomen.

Buitenspel

De vakbond stelt dat de chauffeurs de lage inkomsten en het tafereel dat ze bij de eerste de beste klacht van een klant geblokkeerd worden, spuugzat zijn. ‘Chauffeurs worden te snel geblokkeerd door Uber’, aldus FNV. ‘Als een klant een klacht indient, staat de chauffeur direct buitenspel. De chauffeur kan zijn kant van het verhaal niet doen, want het is voor chauffeurs amper mogelijk direct contact met Uber te krijgen. Maar door de blokkade is hij vervolgens wel meteen zijn inkomen kwijt.’

‘Mocht de chauffeur toch contact krijgen met Uber, zodat de blokkade opgeheven kan worden, dan blijft er alsnog voor altijd een waarschuwing in het personeelsdossier staan’, vervolgt de vakbond haar verhaal. ‘Na een volgende klacht van een passagier wordt de chauffeur op staande voet ontslagen, zonder dat de chauffeur wordt gehoord. Dat zorgt voor veel stress en onzekerheid.’

Data

Daarnaast eisen de chauffeurs dat ze hun eigen dossiers mogen inzien. Data over aantallen ritten en uren of de verdiensten zouden momenteel niet toegankelijk zijn. FNV wil dat de data over de hele periode dat de chauffeurs voor Uber rijden, op een makkelijke en snelle manier voor hen beschikbaar komen.

Tot slot laten de chauffeurs weten een beter inkomen te willen. Om dat te bereiken, willen ze een einde aan de zogeheten ‘Saver-optie’. ‘Door deze kortingsoptie rijden chauffeurs mensen rond zonder er zelf ook maar iets aan over te houden’, zo besluit de vakbond.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “FNV: taxichauffeurs voeren opnieuw actie tegen Uber”

Jeroen Van der heijden.|26.04.23|11:36

Ik rij al 4 jaar voor uber en ik heb nog geen 1 klacht gehad van een passagier. Dus dat voorbeeld ligt wel echt aan de netheid van een chauffeur. Wel wordt je door über weggezet alsof je er niet toe doet. Je kan claims indienen wat je wilt maar niemand die je helpt. Voor speciale vragen zeggen ze dan dat het wordt doorgestuurd naar een speciaal team. Vervolgens krijg je nooit meer antwoord en dat gebeurt altijd.FNV is eveneens zo in deze discussie we moeten opkomen vooronszelf, niet via fnv!!

Jeroen Van der heijden.|26.04.23|11:37

Daarnaast heb ik van de laatste 500 beoordelingen die geregistreerd worden 3 onder de 5 sterren. Ik heb dus een score van 4.98 uber zou echt niet zeggen het valt op dat je goed bezig bent en we bedanken je daar voor of een extra bonus ofzo. Nee hoor niks… 0 respect.

Jan de Waal|26.04.23|12:19

Tuurlijk lacht Uber zijn zwoegers uit denken jullie nou echt dat je met Demonstraties Uber onder druk kunnen zetten ,er is maar 1 altenatief en dat is massaal je Uber App verwijderen!!! Als de Uber klanten geen taxi meer kunnen krijgen of de wachttijd te lang wordt dan zal een percentage Uber klanten een altenatief gaan zoeken zoals weer een centrale bellen of naar een standplaats komen lopen ,netjes op de meter rijden ook de kleine ritjes !

Jeroen Jansma|26.04.23|14:23

@jan gewoon een eerlijke applicatie met goede prijzen en klantenservice kan natuurlijk ook :) wachten in een rijtje met taxis hoeft voor mij ook weer niet. Maar 25% inleveren voor 0 service 0 medezeggenschap is het andere uiterste !! Voor die 25% mag je meer service verwachten. Daar betaal je voor.

Ali Ates|27.04.23|16:58

Stop met onzin verhalen,in Amsterdam haal je de hoogste omzet met uber,
FNV wil dat chauffeurs in loondienst gaan waardoor ze meer loonbelasting en en pensioen belasting kunnen innen van Uber

Angeliek Messing|27.04.23|17:27

je kiest er zelf voor om je bij uber aan te melden en je weet de voorwaarde .
je bij een echt taxibedrijf aan melden verhoogt ook de kwalitijd van de taxi , bedrijven als uber o.a.maken de markt kapot , maar ook de service , zorg dat je bij een echt taxibedrijf zit waar personeel ook betaald worden naar waarde , zodat de kwaliteit service en opleiding ook gegarandeerd is , en dat je ook weet dat het personeel gewoon betaald wordt.

Taxi Volendam|02.05.23|10:11

Uber is bezig de Taximarkt te veroveren door jou lekker en afhankelijk van hen te maken.
Nog even en ze rijden met de door hun reeds bestelde zelfrijdende Taxi’s.
Dat is waar je nu aan meewerkt door voor een dergelijk platform en mevr. Kroes te werken.
Je mag dadelijk hooguit de ritjes voor hun doen waarbij passagier begeleiding vereist is.
Het is een doodlopende weg zonder deugdelijk toekomst beleid voor de chauffeur. De overheid is reeds dik 20 jaar in een diep taxibeleidslaap verzonken.